به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۷۴۰۵۶

 رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین به حبس محکوم شد

 رئیس‌جمهور پیشین آرژانتین به حبس محکوم شد
گروه بین الملل:  رئیس جمهور پیشین و معاون کنونی رئیس جمهوری آرژانتین، در دادگاهی در این کشور به جرم «فساد» به شش سال حبس و محرومیت همیشگی از سمت‌های دولتی محکوم شد.
کریستینا فرناندز دکرشنر حکم صادره را رد کرد اما گفت که در انتخابات سال آتی برای پست ریاست جمهوری یا سناتوری مجلس سنا نامزد نخواهد شد.کرشنر در مقام کنونی خود مصونیت موقت دارد و فعلا زندان در انتظار او نیست. وی می‌تواند از حکم صادره نیز فرجام بخواهد. این روند تا نهایی شدن حکم ممکن است سال‌ها طول بکشد.او تا اواخر آذر سال آینده می‌تواند در مقام معاونت ریاست جمهوری بماند.اتهامات مالی فساد کلان مربوط به دوران هشت ساله ریاست جمهوری او در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ است.دادگاه جرم خانم کرشنر را در واگذاری قراردادهایی کلان برای جاده‌سازی در استان سانتاکروز به آنتونیو بائز، مالک یک شرکت عظیم پیمانکاری که دوست او بود، محرز شناخت.در کیفرخواست آمده بود که خانم کرشنر بر اساس رشوه‌دهی و رشوه‌گیری میلیاردها پزو کلاهبرداری کرده است.مالک شرکت پیمانکاری و همچنین دبیر وقت دولت آرژانتین در ارتباط با این پرونده فساد، هر یک به شش سال حبس محکوم شدند.
کریستینا فرناندز دکرشنر در سال‌های گذشته در پرونده‌های متعدد دیگری نیز متهم بوده است.
او از جمله متهم به لاپوشانی در پرونده تحقیقات مربوط به انفجار «آمیا»، ساختمان مرکز فعالیت یهودیان آرژانتین، به دنبال یک توافق با دولت جمهوری اسلامی ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بود.
قاضی آلبرتو نیسمان، مسئول تحقیق در باره پرونده انفجار «آمیا» در زمان ریاست جمهوری کرشنر، ساعاتی پیش از ارائه گزارش نهایی خود به مجلس سنا، در خانه‌اش کشته شد.
 کرشنر همه اتهامات وارده در ارتباط با پرونده انفجار مرکز یهودیان را رد کرد و دادگاه فدرال آرژانتین نیز سال گذشته او را از اتهامات انحراف پرونده «آمیا» تبرئه کرد.
 کرشنر، ۶۹ ساله، همسر نستور دکرشنر، رئیس جمهوری اسبق است که ۱۲ سال پیش درگذشت.


 
برچسب ها: آرژانتین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها