به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۳۷۴۰۵۹

موشک هایپرسونیک آمریکا آماده شلیک

موشک هایپرسونیک آمریکا آماده شلیک
گروه بین الملل: نیروی هوایی آمریکا خبر می‌دهد که برنامه ساخت موشک‌های بالیستیک هوابه‌زمین هایپرسونیک این کشور مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به مرحله عملیاتی شدن نزدیک شده است.
نیروی هوایی آمریکا در اعلامیه تازه خود خبر داد که این سلاح جدید «اِی‌جی‌ام-۱۸۳ اِی‌آرآردبلیو» (AGM-183 ARRW) نام دارد و بدنه آن توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است.
موشک‌های بالیستیک به‌طور کل پس از پرتاب از جو خارج می‌شوند و پس از طی مسافتی در فضا دوباره به جو برمی‌گردند و در مرحله نهایی به طرف هدف مربوط شیرجه می‌روند، اما موشک‌های هایپرسونیک در مقایسه در ارتفاع پایین‌تری به سوی هدف پرواز می‌کنند و سرعت آن‌ها به پنج برابر سرعت صوت یا حدود ۶۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مسیر این موشک‌ها پیش‌بینی‌پذیر نیست و از این رو رهگیری آن‌ها بسیار مشکل است و کلاهک آن‌ها می‌تواند متعارف یا هسته‌ای باشد.
به سرعت‌های بیش از سرعت صوت (ماخ ۱) سوپرسونیک (فراصوت) و به سرعت‌های بالاتر از پنج برابر سرعت صوت، هایپرسونیک (بَرین‌صوت) گفته می‌شود و بنابر گزارش‌ها، بیشینه سرعتی که موشک‌های جدید هایپرسونیک آمریکا می‌توانند به آن برسند ۲۰ ماخ، یعنی ۲۴ هزار کیلومتر در ساعت است.
در چنین سرعتی بسیاری از قوانین گازها تغییر پیدا می‌کند و شرایط بسیار بحرانی می‌شود، اما چنین موشکی می‌تواند از دام بیشتر سامانه‌های پدافند هوایی به دلیل سرعت بالا بگریزد.
موشک هایپرسونیک ارتش آمریکا در مراحل آزمایشی، روی بمب‌افکن بی۵۲ نصب شده است. پس از پرتاب، این موشک به سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت می‌رسد و به سمت هدف خود شیرجه می‌زند.قرار گرفتن این موشک روی بمب‌افکن بی۵۲ قابلیت این هواپیمای رزمی آمریکا را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.
رسانه‌های نظامی پیش‌بینی کرده‌اند این سلاح احتمالاً در پایان سال ۲۰۲۳ به زرادخانه ارتش آمریکا اضافه می‌شود.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها