کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شمارش معکوس آغاز شد

ابهام بر سر قیمت خودروهای وارداتی

18 آذر 1401 ساعت 9:15


گروه اقتصادی:پیش بینی می شود برداشتن قفل از در ورود خودرو سبب می شود تا حدودی حباب قیمتی را در بازار خودرو تخلیه کند.به گزارش اقتصادنیوز، بازار خودرو کشور خود را آماده استقبال از محصولات خودروسازان مطرح بین المللی می کند.

شمارش معکوس برای واردات خودرو
شمارش معکوس واردات خودرو به کشور آغاز شده و برخی از شرکت های وارد کننده تبلیغات محیطی خود را نیز آغاز کرده اند. حضور دوباره محصولات برندهای مطرح خودروساز بین المللی در بازار کشور در حالیست که بیش از 4 سال از ممنوعیت ورود خودرو به کشور می گذرد و بازار در این مدت چشم به راه حضور مجدد محصولات وارداتی بود.

قیمت خودرو تخت گاز می رود
ممنوعیت ورود خودرو سبب شده تا قیمت محصولات حاضر در بازار تخت گاز در جاده قیمتی حرکت کنند.البته پیش بینی می شود برداشتن قفل از در ورود خودرو سبب می شود تا حدودی حباب قیمتی را در بازار تخلیه کند. البته تعیین بازه قیمتی برای صدور مجوز واردات خودرو سبب می شود برخی محصولات حاضر در بازار که در این بازه قیمتی جایی ندارند چندان تاثیری از آغاز مجدد ورود خودرو به بازار نگرفته و به مسیر خود در جاده قیمتی ادامه دهند.

قیمت خودروهای وارداتی چند؟
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای واردات خودرو این سوال ذهن مصرف کنندگان را درگیر کرده که قرار است خودروهای وارداتی با چه قیمتی عرضه شوند؟با توجه به روش قیمت گذاری که از سوی سیاست گذار خودرویی در آیین نامه اجرایی واردات خودرو پیش بینی شده نمی توان قیمت قطعی خودروهای وارداتی را برآرود کرد.

خودروهای وارداتی به بورس کالا می رود؟
اصلی ترین چالش در این زمینه مسیر عرضه خودروهای وارداتی است. مدیران وزارت صمت جاده بورس کالا را به عنوان مسیرفروش خودروهای وارداتی مورد توجه قرار داده اند.از آنجایی که مکانیزم حاکم بر بورس کالا نزدیک به مکانیزم عرضه و تقاضا است باید منتظر ماند تا خودروها روی تابلوی بورس کالا رفته تا قیمت نهایی آنها مشخص شود.بنابراین تعیین قیمت خودروهای وارداتی شبیه یک معادله چند مجهولی است. آنچه در این معادله مشخص است که قیمت خودرو در مبدا، نرخ ارز، تعرفه واردات و سودی است که برای شرکت های واردکننده پیش بینی شده است.

به طور مثال در حال حاضر قیمت کیا سراتو مدل 2023 حدود 19 هزار دلار برآورد می شود. چنانچه نرخ ارز در بازار آزاد را حدود 37 هزار دلار در نظر بگیریم. قیمت یک دستگاه کیا سراتو در مبدا حدود 700 میلیون تومان خواهد بود.
اگر تعرفه ورود خودرو را همان تعرفه های پیشین در نظر بگیریم در کف تعرفه ای، شاهد تعرفه 40 درصدی خواهیم بود و در سقف نیز با تعرفه 75 درصدی روبرو هستیم.


تعرفه واردات سراتو یاد شده با توجه به حجم موتور 1600 سی سی ( 1.6 لیتری ) حدود 316 میلیون تومان خواهد شد. تا اینجای کار قیمت یک دستگاه سراتو مدل 2023 نزدیک به یک میلیارد تومان خواهد شد.
البته باید هزینه هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه نقل و انتقال و شماره گذاری را نیز به آن افزود. سیاست گذار خودرویی به همراه وزارت اقتصاد و دارایی طی جلسه ای سود 15 درصدی را برای شرکت های واردکننده در نظر گرفته اند.

قیمت سراتو مدل 2023 چند؟
البته این سود بر اساس قیمت نهایی روی تابلوی بورس کالا محاسبه شده و به واردکنندگان پرداخت می شود. با توجه به مکانیزم بورس کالا به نظر می رسد قیمت یک دستگاه سراتو مدل 2023 در نهایت یک میلیارد و 500 میلیون تومان تا یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای مصرف کنندگان تمام شود.روش تعیین قیمت وزارت صمت به گونه ای است که قیمت خودروها را نمی توان پیش از عرضه مشخص کرد و باید منتظر ماند تا در نهایت چه قیمتی برای خودروهای عرضه شده روی تابلوی بورس کالا نقش می بندد.


کد مطلب: 374065

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374065/ابهام-سر-قیمت-خودروهای-وارداتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir