کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صادرات مرغ قیمت بازار را گران می‌کند؟

چرا مرغ گران‌ شد؟

18 آذر 1401 ساعت 10:08


گروه اقتصادی: پس از کش وقوس‌های فراوان بر سر تعیین قیمت مرغ امروز بازار این محصولات پروتئینی علیرغم فراوانی، باز هم روند صعود قیمت را در پیش گرفته است و صف‌ها دوباره به مرغ فروشی‌ها بازگشته است.
طبق آمار‌ها پیش بینی می‌شود بهای نهاده‌ها در بازار داخل کاهش یابد، اما در قیمت مرغ و تخم تغییری ایجاد نخواهد شد.

به گزارش اقتصاد 24، چند روز پیش محمد جعفری، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از رفع شدن مشکل ترخیص ۴.۷ میلیون تن نهاده‌های دامی باقی مانده در گمرک خبر داد. پیشتر سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران گفته بود، ورود نهاده‌ها به بازار تاثیری بر قیمت تمام شده تولید نخواهد داشت.

او همچنین با اشاره به اینکه در ۵ ماهه اول سال جاری واردات نهاده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد کاهش یافته بود؛ گفته بود، در این مدت به دلیل کاهش نهاده‌های دامی، تولید نیز کاهش یافت. حال با ورود این نهاده‌ها تولید رشد خواهد کرد؛ اما قیمت کاهش نخواهد یافت.تا چند روز گذشته قیمت هر کیلو مرغ در بازار میوه و تره بار به کیلویی ۴۷ هزار تومان و در واحد‌های صنفی شهر به کیلویی ۵۷ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ گرم ۶۳ هزار تومان است.

از سوی دیگر به تازگی محسن شیراوند، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد که بر اساس برآورد‌ها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.
شیراوند درباره قیمت خرید مرغ توسط اتحادیه تصریح کرد: قیمتی که اتحادیه قرار است خریداری کند، بر اساس آنالیز قیمتی که سازمان حمایت برای نرخ مصوب طیور درنظر گرفته‌ قیمت مشخصی است که در اختیار اتحادیه است و مرغداران بر اساس همان قیمت این محصول خودشان را به‌فروش می‌رسانند، اما آن چیزی که مهم است بحث استمرار این تولید است، چون اگر این تولید دچار وقفه یا کاهش شود قطعا در ماه‌های آتی دچار اختلاف و نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود.

با اعلام این خبر باز قیمت مرغ دستخوش تغییر شد تا جایی که هر کیلو مرغ در بازار میوه و تره بار به بالای ۵۵ هزار تومان و در فروشگاه‌های سطح شهر به حدود ۵۶ هزار تومان رسید.طبق بررسی ها، ماه پیش با درخواست تولیدکننده‌ها و موافقت وزارت جهاد کشاوری نرخ مصوب مرغ از کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به ۶۳ هزار تومان رسید، اما بازار در نخستین روز‌های آذر شاهد عرضه آن با قیمت کمتری شد.

حالا بررسی‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد قیمت مرغ گرم همچنان کمتر از نرخ مصوب است و مرغ منجمد تنظیم بازاری که با هدف کنترل قیمت‌ها به بازار تزریق شده، کیلویی ۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود، اما با روندی که قیمت مرغ درپیش گرفته احتمال رسیدن قیمت بازار به نرخ مصوب و یا گذر از این نرخ طی هفته های پیش رو وجود دارد.


کد مطلب: 374079

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374079/چرا-مرغ-گران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir