کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیانیه پایانی نشست سران چین و عربستان:‌

ایران با آژانس انرژی هسته‌ای همکاری کند

18 آذر 1401 ساعت 18:18

گروه بین‌الملل: «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین و «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان‌سعودی پس از نشستی مشترک در ریاض بیانیه پایانی مشترکی صادر کردند.


به گزارش شفقنا به نقل از آرتی عربی، دو طرف در این بیانیه بر لزوم تقویت همکاری مشترک برای تضمین مسالمت‌آمیز بودن برنامه‌ای هسته‌ای ایران تاکید کردند و از تهران خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکار کند و به پیمان بین‌المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. سران دو کشور چین و عربستان همچنین بر احترام به اصل حُسن هم‌جواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها تاکید کردند.
دو طرف درخصوص مساله فلسطین بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به راهکاری جامع و عادلانه برای منازعه فلسطین-اسرائیل و چشم‌اندازی واقعی برای بازگشت به مذاکرات جدی و موثر در راستای تحقق صلح بر اساس راهکار دو کشوری و قطعنامه‌های بین‌المللی تاکید کردند تا حق مردم فلسطین در برپایی کشوری مستقل در مرزهای سال 1967 میلادی به پایتختی بیت المقدس شرقی تضمین شود.
جین‌پینگ و ملک سلمان درخصوص سوریه بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به راهکاری سیاسی در راستای حفظ وحدت و سلامت اراضی سوریه، برقراری امنیت و رهایی از تروریسم و آماده‌سازی شرایط برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان تاکید کردند.
دو طرف همچنین درباره پرونده لبنان، بر لزوم اهتمام به امنیت، ثبات و وحدت اراضی لبنان و انجام اصلاحات لازم برای گذر از بحران کنونی تاکید کردند تا این کشور خاستگاهی برای گروه‌های تروریستی برهم زننده امنیت و ثبات منطقه یا منبع و گذرگاهی برای قاچاق مواد مخدر نشود.
سران چین و عربستان همچنین ضمن استقبال از تشکیل دولت جدید در عراق، بر تداوم حمایت از بغداد تاکید کردند.
رئیس جمهور چین و پادشاه عربستان درخصوص افغانستان هم بر اهمیت حمایت از هر آنچه که امنیت و ثبات را در این کشور محقق می‌کند، تاکید کردند تا افغانستان به پناهگاه گروه‌های تروریستی و افراطی تبدیل نشود، دو طرف همچنین بر اهمیت تقویت تلاش‌های انسانی از سوی جامعه بین المللی برای جلوگیری از وخامت وضعیت انسانی در افغانستان و رساندن کمک به مردم این کشور تاکید کردند. سران چین و عربستان در پایان بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات در اوکراین و تلاش‌ها برای کاهش تنش تاکید کردند.

بن سلمان خطاب به ایران:
به توافقات هسته ای پایبند باشید/ به همسایگان احترام بگذارید

 ولیعهد عربستان در افتتاحیه نشست سران شورای همکاری بر اهمیت پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای و نیز احترام این کشور به اصول حسن هم‌جواری تأکید کرد. محمد بن سلمان در افتتاحیه چهل و سومین نشست سران شورای همکاری که در ریاض آغاز به کار کرد، تأکید داشت که همکاری تنگاتنگ این کشورها موجب تحقق اهداف مورد نظر می‌شود. او در سخنرانی خود به قطر بابت موفقیت در میزبانی جام جهانی تبریک گفت. ولیعهد عربستان همچنین بر اهمیت پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای و نیز احترام این کشور به اصول حسن هم‌جواری تأکید کرد. وی گفت که عربستان همچنان بر حمایت کامل از تلاش‌ها برای راه حل فراگیر بحران یمن تأکید می‌کند. محمد بن سلمان ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس طرح صلح عربی و حل مناقشه فلسطین با در نظر گرفتن راه حل دو کشوری را متذکر شد. وی با اشاره به طرح‌های عربستان برای رسیدن به انرژی‌های پاک بیان کرد که کشورهای شورای همکاری منبع قابل اعتماد انرژی در جهان خواهند ماند.


کد مطلب: 374119

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374119/ایران-آژانس-انرژی-هسته-ای-همکاری-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir