کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطیب نماز جمعه تهران: بر «اخلاق سیاسی» پایبند باشید

اعتماد آفرینی «اخلاق»، فراتر از «قوانین» است

18 آذر 1401 ساعت 18:28

گروه سیاسی: خطیب نماز جمعه این هفته تهران تأکید کرد که عامل به اخلاق سیاسی نقش تعیین کننده در سلامت، پویایی و نشاط سیاسی جامعه دارد و عملکرد مسئولان نیز باید منطبق بر اررزش ها، قواعد، موازین و اصول اخلاق اسلامی باشد.


حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای تهران برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «و اعتصموا بحبل الله جمیعاً» مهمترین رکن توسعه و پیشرفت جوامع انسانی را سرمایه اجتماعی خواند و گفت: سرمایه اجتماعی مفهوم نو در ادبیات سیاسی و اجتماعی امروز جهان است و در برگیرنده سه عنصر کلیدی سطح آگاهی، سطح اعتماد و سطح مشارکت است و هر خانواده، گروه و جامعه ای که سطح بالاتری از آگاهی، دانش، فرهنگ، اعتماد و مشارکت اجتماعی داشته باشد، در سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارد. وی سرمایه اجتماعی را دستاورد ارزش‌ها ، نگرش‌ها، پیوندهای اعتقادی، سیاسی و ملی دانست و تأکید کرد: هر میزان که این سطح ارزش‌ها، نگرش ها و مبانی اعتقادی ارتقا یابد به همان میزان سرمایه اجتماعی ارتقا خواهد یافت. وی تصریح کرد: اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دو شاخص اصلی سرمایه اجتماعی است که دامنه اعتماد و گستره آن را در سه حوزه خانواده، افراد جامعه به یکدیگر و نهادی تعریف شده که ناظر به سطح اعتماد افراد جامعه به نهادهای تخصصی، حرفه‌های مختلف، و بخش های گوناگون اداری، دولتی و حکومتی است.
به گفته وی، سطح اعتماد حکایت از سطح مشارکت دارد و سطح مشارکت تبیین کننده سرمایه اجتماعی است. ابوترابی فرد با بیان اینکه اعتماد از مولفه‌های اساسی سرمایه‌های اجتماعی است و قدرت عمل کردن را ارتقا و هزینه های اقدام را به طور ملموس کاهش می دهد، گفت: نخستین حوزه‌ای که باید اعتمادسازی شود و نقش تعیین کننده در افزایش سرمایه اجتماعی نقش تعیین کننده دارد، نهاد خانواده است و باید سطح اعتماد را در بین اعضای خانواده و بستگان ارتقا بخشید. ۱۴۰۰ سال قبل که نام و نشانی از سرمایه اجتماعی نبود، اسلام بر صله رحم توصیه داشت و مهمترین وصیت حضرت علی (ع) صله رحم است که سرمایه ای گرانبها در جامعه اسلامی به حساب می آید.
وی افزود: اگر چه صله رحم در دوران کووید ۱۹ آسیب دید اما باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد. سطح اعتماد در نهاد خانواده و فامیل در سایه نوع دوستی، انسان دوستی، احترام به یکدیگر و مشارکت اعضای خانواده در تصمیم سازی است. اگر پدر مستقل تصمیم گرفت اعتماد خانواده آسیب می بیند پدر با مشورت از اعضای خانواده باید تصمیم سازی کند تا موجب اراتقای سطح اعتماد شود. پدر و مادر در وظایف خود صادق به یکدگر وفادار باشند و تصمیمات را با مشورت اتخاذ کنند. ابوترابی فرد با بیان اینکه نهاد خانواده در دوره کرونا در همه جوامع آسیب دید و جامعه اسلامی ما هم از این آسیب در امان نبوده است، بیان کرد: ما هم از آن در امان نیستیم چون دنیا از دهکده هم کوچکتر شده است اما عفت و پاکدامنی خواهران و مادران ما نقش مهمی در حفظ نهاد خانواده دارد و الگوی زنان، خواهران ما حضرت صدیقه زهرا (س) است.
وی با تاکید ارتقای سطح اعتماد در بین افراد جامعه خاطرنشان کرد: باید به تعهدات خود وفادار باشیم و صداقت در رفتار و گفتار داشته باشیم.
وی با انتقاد از کاهش اعتماد افراد جامعه نسبت به یکدیگر، گفت: باید با اصلاح نفس و تقوا و آراستگی به ایمان و عمل صالح، احترام به یکدیگر و احترام به حقوق همسایگان این اعتماد را افزایش دهیم. وی با اشاره به اینکه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در روزهای اخیر به دلیل کاهش دما به ۶۰۳ میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: این در حالیست که اواخر دیماه ۱۴۰۰ یعنی در اوج سرمای پارسال میزان مصرف تجاری و خانگی معادل ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز بوده است. ابوترابی فرد با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ میلادی سهم ایران در تولید گاز در سطح دنیا ۶.۴ درصد بود و کشورمان دومین دارنده ذخایر گاز در جهان به شمار می رود، گفت: متاسفانه مصرف گاز در کشور در این سال تقریبا معادل ۶ درصد است یعنی هر چه تولید و استخراج می‌شود مصرف می کنیم و میزان اندکی از آن باقی می ماند.
وی افزود: در فصل سرمای ۱۴۰۰ (آذر تا پایان سال) کل تولید روزانه ۸۰۰ میلیون لیتر و مصرف آن روزانه به طور متوسط معادل ۵۵۰ میلیون متر مکعب بوده‌است و این یعنی دریای عظیمی از گاز را مصرف می‌کنیم. وی ادامه داد: پارسال در دوره سرد سال روزانه حدود ۹۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داشتیم یعنی گاز مورد نیاز کشور برای تأمین نیاز مردم ۹۰ میلیون متر مکعب در روز بیشتر از میزان تولید بوده است. ابوترابی فرد سپس گریزی به ابلاغ رهبر معظم انقلاب از برنامه پنجم و ششم توسعه زد و بیان کرد: رهبری تیرماه ۸۹ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف را تدوین و ابلاغ کردند که در بند هفتم آن بر صرفه جویی در مصرف انرژی با اعمال مجموعه ای از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی به منظور کاهش مستمر شاخص انرژی کشور به حداقل دو سوم در ایام برنامه پنجم و یک دوم در پایان برنامه ششم برسد. ابوترابی فرد با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی و قانونی در حوزه سیاست اظهار کرد: در هر جایگاهی از مدیریت، مسئولیت ویژه‌ای داریم و باید به طور جدی مراقب باشیم و بر اساس اصول علمی، معرفتی و توحیدی در همه جا تقوای الهی را مدنظر قرار داشته باشیم.
وی ادامه داد: عامل به اخلاق سیاسی نقش تعیین کننده در سلامت، پویایی و نشاط سیاسی جامعه دارد همانطور که در ساختار جمهوری اسلامی ایران طبق اصل سوم قانون اساسی همه مقررات و قوانین باید در چارچوب موازین اسلامی یعنی قرآن، سیره پیامبر اعظم (ص) محور باشد، عملکرد مسئولان نیز باید منطبق بر اررزش ها قواعد موازین و اصول اخلاق اسلامی باشد. وی افزود: اگر نفس مهار شد و تقوا و دین در جامعه حکومت کرد، این رفتار سیاسی و اخلاقی است و می توان گفت که مدیریت سیاسی مبتنی بر اخلاق خواهد بود. ابوترابی فرد با تأکید بر اهمیت نقش اخلاق سیاسی در حیات سیاسی و اجتماعی جامعه گفت: اخلاق مدیران در ارتقای اعتماد عمومی بسیار سرنوشت ساز است. وی خطاب به مدیران و مسئولان ادامه داد: اعتماد آفرینی اخلاق، فراتر از قوانین است و اعتماد مردم دستاورد عمق تعهدات عملی مسئولان به اصول اخلاقی و قواعد حکمرانی است.
 


کد مطلب: 374120

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374120/اعتماد-آفرینی-اخلاق-فراتر-قوانین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir