به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۳۷۴۲۹۴

چرا تکلیف جامعه ایران با چین مشخص نیست؟

چرا تکلیف جامعه ایران با چین مشخص نیست؟
گروه اقتصادی: یک فعال اقتصادی می‌گوید نبود تعادل در ارتباط با غرب و شرق در اقتصاد ایران، بعضا برای جامعه این نگرانی را به وجود می‌آورد که همکاری با چین مطلوب نیست.به گزارش ایسنا، فرشید فرزانگان  اظهار کرد: چین امروز یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان است و با بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای منطقه ما ارتباطات اقتصادی گسترده و رو به رشدی دارد. هر چند در روزهای گذشته با سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی توجهات به همکاری‌های این دو کشور جلب شد اما در عمل، در سال‌های گذشته چین با کشورهایی چون عربستان سعودی و امارات متحده عربی رابطه قدرتمند اقتصادی داشته و این کشورها از شرکای مهم چین در منطقه به شمار می‌روند.
 
وی با اشاره به روند طی شده در سال‌های گذشته در کشورهای عربی منطقه، بیان کرد: این کشورها توانسته‌اند با تداوم فروش نفت خود، زیرساخت‌های اقتصادی خود را تقویت کنند و در روند اقتصادی منطقه و آسیا جایگاه مهمی را از آن خود کرده‌اند. نگاهی به نرخ رشد اقتصادی عربستان سعودی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که این کشور توانسته میانگین رشدی بالاتر از کشورهای اروپایی را به ثبت برساند و همین موضوع باعث شده بسیاری از کشورهای جهان برای همکاری با دولت سعودی علاقه نشان دهند.

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات متحده عربی ادامه داد: بر خلاف این تصور که کشورهای عربی منطقه تنها به غرب وابسته‌اند یا با آنها کار می‌کنند عملکرد سال‌های گذشته این کشورها خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. عربستان سعودی در سال‌های اخیر شریک اول تجاری چین در منطقه بوده و امارات حدود 40 درصد از واردات نفت ژاپن را در اختیار دارد. در واقع همین تداوم فعالیت و توسعه همکاری‌ها باعث شده این کشورها سهم خود را در تجارت با کشوری مانند چین افزایش دهند و آنچه که در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض دنبال شد نیز نه آغاز همکاری که توسعه و افزایش همکاری‌ها را هدف قرار داد.

فرزانگان با بیان اینکه کشورهای منطقه روی افزایش همکاری با اوراسیا نیز حساب باز کرده‌اند، تشریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته کشورهای عربی توانسته‌اند سطح همکاری‌ها با روسیه و دیگر کشورهای این منطقه را افزایش دهند و بسیاری از شرکت‌های فعال در انرژی اوراسیا یا در عربستان سعودی و امارات دفتر خود را تاسیس کرده‌اند یا به دنبال تقویت حضور خود هستند. به این ترتیب ما باید نگاه‌مان به نحوه فعالیت اقتصادی این کشورها را تغییر دهیم.

وی درباره جایگاه ایران در این تبادلات منطقه‌ای نیز گفت: کشور ما چه از نظر موقعیت جغرافیایی و چه از نظر ظرفیت‌های اقتصادی گزینه بسیار مطلوبی برای همکاری تجاری به شمار می‌رود. حتی وقتی چین امروز در آفریقا سهم بزرگی از بازار و سرمایه گذاری را دارد، ما با توجه به نزدیکی مسافت می‌توانیم بخشی از این پروژه باشیم اما پیش نیاز این موضوع بازگشت اقتصاد ایران به عرصه جهانی و کنار رفتن محدودیت‌هایی چون تحریم و اف ای تی اف است. در صورتی که نگرانی‌ها در این حوزه را کنار بزنیم، قطعا ایران ظرفیت بسیار خوبی برای حضور در این حوزه دارد.

فرزانگان خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه تاریخی دهه‌های گذشته، جامعه ایران یک نگرانی از وابستگی به یک کشور یا یک دیدگاه دارد و از این رو بعضا وقتی صحبت از همکاری با چین می‌شود نگرانی‌هایی به وجود می‌آید اما اگر ما چارچوبی با محوریت منافع ملی تعیین کنیم و شرایط را برای همکاری با شرق و غرب به شکل همزمان و مساوی فراهم کنیم، قطعا همکاری و توسعه تجارت مشترک با چین نیز به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها