به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۷۴۴۴۳

جزئیات از آتش‌سوزی دفتر بسیج دانشگاه شریف

جزئیات از آتش‌سوزی دفتر بسیج  دانشگاه شریف
گروه سیاسی: روزنامه هم میهن نوشت: به‌دنبال آتش‌گرفتن دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف، هشت هیئت بسیج دانشجویی تهران بزرگ بیانیه مشترکی درباره این حادثه منتشر و این اتفاق را محکوم کردند. مسئول شورای مرکزی بسیج دانشگاه شریف نیز از ارسال نامه‌ای به دادستانی در ارتباط با این حادثه خبر داد.
نیمه‌شب جمعه دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه شریف واقع در طبقه همکف ساختمان ابن‌سینا توسط افراد ناشناسی که وارد پردیس مرکزی دانشگاه شده بودند، آتش گرفت و کاملا سوخت. در حال حاضر تصاویر دوربین‌های مداربسته‌ اطراف این ساختمان در حال بررسی است تا جزئیات بیشتری از این حادثه به‌دست آید. در این حادثه تقریبا تمامی وسایل این دفتر اعم از کتاب‌ها، صندلی‌ها، دستگاه فکس، کشوها و میز جلسات، تخته و تصاویر، در آتش سوخته و قابل استفاده نیستند. اما این اولین‌بار نیست که دانشگاه شریف با چنین اتفاقی روبه‌رو می‌شود، اوایل آذر هم یکی از اتاق‌های دفتر یکی از نهادها در دانشگاه شریف به آتش کشیده شد.
البته در پی وقوع این اتفاق، دانشگاه صنعتی شریف اطلاعیه‌ای صادر کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «براساس شواهد اولیه، بامداد شنبه ۱۹ آذر، افرادی ناشناس وارد پردیس مرکزی دانشگاه شده و دفتر بسیج دانشجویی را به آتش کشیدند. دانشگاه تعاملات خود را با نیروی انتظامی جهت شناسایی عوامل این اقدام خرابکارانه آغاز کرده است.» در پی این اتفاق هشت هیئت بسیج دانشجویی تهران بزرگ بیانیه مشترکی درباره این حادثه منتشر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «دیدیم که پیروان هلاکوخان مغول مجددا کتابخانه‌ای را آتش زدند و در محیط دانشگاه به منشور اجتماعی مکتوب شورای مشورتی دانشگاه شریف عمل نمودند و دفتر بسیج دانشجویی را سوزانده‌اند! ظهور و بروز این جریان که روز‌به‌روز بیشتر عمق استدلال و نهایت نخبگی خود را به‌نمایش می‌گذارد به‌خوبی نشان می‌دهد که «در شریف، مریم رجوی‌ها هنوز زنده‌اند» و در صورتی‌که دست خود را باز ببینند به خیال پاره‌کردن تورِ اختناق از انجام عملیات مهندسی بر پیکر مردم عادی نیز ابائی ندارند. دفتر بسیج را سوزانده‌اند غافل از اینکه «بسیجی خانه‌به‌دوش است» و برای اعتلای ایران و رفع محرومیت و استضعاف، روستا‌ به‌ روستا و شهر‌ به‌ شهر می‌گردد و آرام و قرار ندارد. مزدوران ارباب‌های اسرائیلی، آمریکایی و سعودی بدانند که هرچه کنند ما به کیش آنها در نخواهیم آمد و زیر یوغ استکبار جهانی که گستره‌ی جنایتش در طول تاریخ بر کسی پوشیده نیست نخواهیم رفت. ۱۷ هزار شهید ترور به ما آموخته که «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود.»
لباس‌شخصی‌ها برای تجمعات دانشجویی می‌آیند
ابوالفضل حاجی‌زاده، مسئول شورای مرکزی بسیج این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌میهن جزئیاتی از این حادثه را تشریح و تاکید کرد: «تقریبا ساعت ۲ تا ۲:۳۰ بامداد شنبه دو نفر از دیوار وارد دانشگاه شده و با در دست داشتن دو بطری ماده اشتعال‌زا دفتر بسیج دانشگاه صنعتی شریف را به آتش کشیدند. دفتر بسیج دیشب قفل نبوده و این دو فرد محل دقیق دفتر بسیج را می‌شناختند.» او افزود: «هنوز این دو فرد شناسایی نشده‌اند. البته فیلم‌های دوربین مداربسته در حال بررسی است و حراست دانشگاه در همکاری با نهادهای امنیتی از جمله نیروی انتظامی در حال شناسایی این دو فرد هستند. البته این اولین‌بار نیست که چنین اتفاقی رخ داده، چون در تاریخ سوم آذرماه نیز مشابه همین اتفاق رقم خورد و آن زمان نیز از سوی هیئت‌رئیسه دانشگاه هیچ اقدامی صورت نگرفت. در جریان آن حادثه نیز یکی از اتاق‌های دفتر یکی از نهادها در دانشگاه آتش گرفت، ولی هیچ تمهیداتی برای جلوگیری از بروز مجدد این حوادث اندیشیده نشد.» او درباره علت بسته نبودن دفتر بسیج، گفت: «تا دیروقت رفت‌وآمد در دفتر بسیج ادامه داشته و بچه‌ها کلید نداشتند که در را قفل کنند. حراست هم اتاق بسیج را بررسی نکرده که در اتاق قفل است یا خیر.»
حاجی‌زاده با اشاره به اینکه فیلم‌های حراست بررسی شده است، افزود: «تاجایی‌که می‌دانم، فیلم‌ها در حال بررسی است اما به‌دلیل آنکه این دو فرد ماسک زده و صورت خود را پوشانده و دستکش دست‌شان بوده و اثرانگشتی از آنها بجا نمانده است، چهره آنها به سختی قابل تشخیص است.» مسئول شورای مرکزی بسیج این دانشگاه درباره ارتباط میان آتش‌زدن دفتر یک نهاد و بسیج در دانشگاه شریف با فضای ملتهب در دانشگاه،‌ گفت: «تا جایی که من حدس می‌زنم این‌دو نفر دانشجو نیستند. اما طی دو، سه ماه گذشته کانال‌هایی که بعضا مدیریت آنها در خارج از کشور است، فضای دانشگاه‌ها را راهبری می‌کنند. احتمالا ارتباط جدی بین این اتفاقات و این کانال‌ها وجود دارد اما به‌گمان من این دو نفر دانشجو نیستند.»او در پاسخ به این سوال که چرا وقتی دفتر یکی از نهادها را آتش زدند، تمهیداتی صورت نگرفت؟ گفت: «فارغ از حفاظت از دفاتر موجود در دانشگاه، کافی است از حریم دانشگاه بررسی و محافظت شود. هنگام ورود به دانشگاه کارت دانشجویی چک می‌شود، بنابراین این بخش از حفاظت انجام می‌شود. اما حراست باید از حریم دانشگاه حفاظت می‌کرد.»
حاجی‌زاده در واکنش به این تحلیل که احتمال دارد وقوع این حوادث در راستای امنیتی‌تر شدن فضای دانشگاه باشد، تاکید کرد: «در دوسه ماه گذشته هر اتفاقی برای امنیتی‌تر شدن نیاز بود، رقم خورده است. با توجه به تجمعاتی که در دانشگاه رخ داده، شاید این حادثه (آتش زدن دفتر بسیج) اقدامی بزرگ محسوب نشود. شاید این باعث عملکرد بهتر حراست دانشگاه شریف شود تا پاسخگوی خطاهای خود باشد. اما حضور لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه بیشتر به‌دلیل تجمعات است.»او در پاسخ به این سوال که شما می‌گویید لباس‌شخصی‌ها در دانشگاه حضور دارند؟ گفت: «تاآنجایی‌که در معاونت دانشجویی گفتند احتمال دارد آنها در دانشگاه حضور داشته باشند، اما دانشگاه نه این موضوع را تایید می‌کند، نه رد.» حاجی‌زاده در پاسخ به این سوال که بسیج از حراست دانشگاه شریف شکایت می‌کند؟ گفت: «نامه‌ بسیج دانشگاه به دادستانی ارسال شده است. البته این نامه در رسانه‌ها منتشر خواهد شد.»
باز بودن در اتاق بسیج عجیب است
یکی از دانشجویان دانشگاه شریف که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با خبرنگار هم‌مهین درباره این حادثه تاکید کرد: «چیزی که من شنیدم این است که حدود ساعت ۲ تا ۲:۳۰ بامداد شنبه دو نفر از دیوار شرقی وارد دانشگاه شده‌اند و ماده اشتعال‌زایی را درون دفتر بسیج انداخته‌اند.» او در پاسخ به این سوال که در دفتر بسیج دانشگاه همیشه باز است؟ گفت: «خیر. باید در هر اتاقی در دانشگاه قفل باشد و حراست هر شب به دفاتر سر می‌زند، همه درها را بررسی و کنترل می‌کند. اگر در دفتری باز باشد آن را پلمب می‌کند تا توضیحی بدهند که چرا باز بوده است. باز بودن در اتاق بسیج عجیب است، البته اگر در اتاق بسیج بسته بود هم این‌ دو نفر می‌توانستند شیشه را شکسته و به هدف خود برسند.» این دو حادثه زمانی رخ می‌دهد که دانشجویان دانشگاه شریف اعتراضات و تجمعات زیادی در دوسه ماه اخیر داشتند و اتفاقات عجیب و غریب را تجربه کردند. با توجه به این اتفاقات، دو تحلیل درباره دو حادثه آتش‌سوزی وجود دارد: ۱) دانشجویان یا افراد معترض دست به این اقدام زده‌اند. ۲) برخی برای کاهش حجم اعتراضات دانشجویی و امنیتی‌تر شدن جو دانشگاه این حادثه را رقم زده‌اند.
 
این فعال دانشجویی در دانشگاه شریف تاکید کرد: «هنوز بررسی‌ها کامل نشده است. با توجه به فضای دوسه ماه اخیر دانشگاه، احتمال دارد دو نفر علیه بسیج دست به این اقدام زده‌ باشند. از سوی دیگر امکان دارد که برخی برای مقابله با دانشجویان این کار را انجام داده باشند. یعنی بخواهند بگویند که حراست دانشگاه موضوع را جدی نگرفته که این اتفاقات رخ داده و باید سخت‌گیرتر عمل کند. فضای دانشگاه و جامعه کاملا دوقطبی شده است و به‌گونه‌ای که عده‌ای بر این باورند آتش زدن دفتر بسیج کار خوبی بوده است.»
او گفت: «احتمال دارد که این دو نفر دانشجو نبوده و از بیرون وارد دانشگاه شده و دفتر بسیج را آتش زده‌اند. هر کسی که یکی‌دو بار به ساختمان ابن‌سینای دانشگاه آمده باشد، می‌داند که دفتر بسیج کجاست و موضوع سِری و عجیبی نیست که می‌دانستند این دفتر کجای ساختمان قرار دارد. در مجموع باید صبر کرد تا بررسی‌ها درباره هویت این دو فرد، کامل مشخص شود که چه کسانی این حادثه را رقم زده‌اند.»
برچسب ها: دانشگاه شریف
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها