به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۳۷۴۴۸۱

جزئیات بی‌سابقه‌ای از کهکشان راه شیری

جزئیات بی‌سابقه‌ای از کهکشان راه شیری
گروه علمی: فضای وسیع بین میلیارد‌ها ستاره کهکشان راه شیری خالی نیست، بلکه پر از محیط نازک بین ستاره‌ای است و پژوهشگران چینی به تازگی جزئیات بی‌سابقه‌ای از راه شیری را آشکار کردند.به گزارش ایسنا ، دانشمندان چینی با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) یا "چشم آسمان چین" جزئیات بی سابقه‌ای از محیط میان ستاره‌ای کهکشانی را آشکار کردند.

به گفته "هان جینلین"، دانشمند رصدخانه ملی نجوم چین و رهبر این پژوهش، طی بررسی حساس تپ اختر‌ها با استفاده از تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری، داده‌های خط طیفی محیط بین ستاره‌ای به طور همزمان ثبت شد.اگرچه کالیبراسیون دقیق هنوز در حال انجام است، اما نتایج موجود در حال حاضر حساس‌ترین نتایج برای تشخیص ابر‌های گاز هیدروژن خنثی تا به امروز هستند و جزئیات بی‌سابقه‌ای را در مورد توزیع گاز هیدروژن خنثی نشان می‌دهند.

"جان ام. دیکی"، استاد بازنشسته دانشگاه تاسمانی در استرالیا و دانشگاه مینه سوتا در ایالات متحده گفت: در مقایسه با تمام بررسی‌های قبلی، بهبود وضوح و حساسیت زاویه‌ای در بررسی انجام‌شده توسط این گروه پژوهشی تأثیرگذار است. پژوهشگران همچنین مناطق درخشان یونیزه‌شده توسط ستارگان درخشان و گاز یونیزه پراکنده با منشا ناشناخته را آشکار کرده است.

به گفته "دانا اس. بالسر"، دانشمند رصدخانه ملی نجوم رادیویی در ایالات متحده، تلسکوپ‌های بزرگ تک بشقابی مانند تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری بهترین گزینه برای کاوش در گاز یونیزه شده هستند.برای دانشمندان در سراسر جهان، اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی کهکشانی که در محیط بین ستاره‌ای نفوذ می‌کند بسیار دشوار است. این تیم تحقیقاتی برای اندازه‌گیری اثر فارادی، تعداد زیادی تپ‌اختر ضعیف را با حساسیت تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری بررسی کردند و پس از آن این تلسکوپ میدان‌های مغناطیسی کهکشانی را در محدوده وسیع‌تری در دیسک و هاله کهکشانی آشکار کرد.

هان در این باره تأکید کرد: بدون تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری، میدان مغناطیسی بین ستاره‌ای در چنین منطقه وسیعی هرگز شناسایی نمی‌شد. این موارد با ابزاری با حساسیت بالا، وضوح طیفی بالا و وضوح فضایی بالا مشخص می‌شود، داده‌های خط طیفی منبع بسیار ارزشمندی برای مطالعه ساختار کهکشان راه شیری و چرخه اکولوژیکی بین ستاره‌ای است.

همچنین جینگ ییپنگ، پژوهشگر آکادمی علوم چین و استاد دانشگاه شانگ‌های جیائو تونگ تأکید کرد: مشاهدات حساس تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری می‌تواند جزئیات بی‌سابقه‌ای از کهکشان راه شیری را آشکار کند. اطلاعات منتشر شده توسط این مقالات، منابع ارزشمندی برای ستاره‌شناسان در سراسر جهان هستند.
تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری که در یک "کارست" طبیعی عمیق و گرد در استان گوئیژو در جنوب غربی چین قرار دارد، فعالیت رسمی خود را در ژانویه ۲۰۲۰ آغاز کرد. گمان می‌رود این تلسکوپ حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان باشد.یافته‌های این پژوهش در مجله Science China: Physics, Mechanics & Astronomy منتشر شد.
برچسب ها: کهکشان راه شیری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها