به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۳۷۴۵۳۰

آیت‌الله رحمت: حکم ترساندن مردم «اعدام» نیست

آیت‌الله رحمت: حکم ترساندن مردم «اعدام» نیست
گروه سیاسی: عضو دفتر استفتائات بیت امام خمینی(ره) و از شاگردان ایشان، معتقد است: حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل «اعدام» نیست بلکه حکم این مجرمان یا متهمان ازجمله «نفی بلد» است.
آیت الله رحمت در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: در حکم «محاربه» میان فقها اختلاف نظر بسیار وجود دارد و بحثی طولانی است، اما آنچه که امام خمینی(ره) مطرح فرمودند عبارات معروفی است از جمله اینکه «محارب» اگر «قاتل» باشد، حکم او «اعدام» است و در صورتی که جرم ارعاب و ترساندن باشد، حکم آن «نفی بلد» یا «قطع دست و پای مخالف» است.
مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه سیاسی نباشد
وی درباره برخی از احکام محاربه گفت: مراقبت می خواهد که بحث و احکام محاربه سیاسی نباشد. بحث های محاربه، جدای از بحث های سیاسی است.»
مراجع تقلید نظر خود درباره احکام محاربه را اعلام کنند
رحمت تصریح کرد: ضروری است که مراجع عظام نظر خود درباره احکام محاربه که این روزها اجرایی می شود را اعلام کنند. همچنین حوزه های علمیه باید این احکام را مورد بحث و بررسی قرار دهند. وی تأکید کرد که قاضی پرونده هایی با حکم محاربه، اگر مجتهد باشد، باید نظر اجتهادی خود را در مورد این مساله مطرح کند. وی معتقد است: امروز مساله اصلی این است که پرونده هایی که به عنوان محاربه ساخته می شود، چه پرونده هایی است و چگونه تشکیل و نوشته می شود و به دست قاضی می رسد؟ مجریان احکام محاربه چه کسانی هستند؟ و این حکم چگونه اجرا می شود؟ آیا قاضی در حکم دادن مستقل است؟ آیا مطالبی که از متهم اخذ شده در چه شرایطی است؟ رحمت در پایان گفت: به نظر من حکم جرم هایی مانند ترساندن مردم، بستن خیابان و زخمی کردن شخص مقابل اعدام نیست و من گمان نمی کنم هیچ مجتهدی حکم اعدام برای چنین متهمی صادر کند. حکم این مجرمان یا متهمان از  «نفی بلد» یا «قطع دست و پای مخالف» است.
 

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۱۸:۱۴
عجب آدمهای خدا نترسی هستید که با تحریف می‌خواهید جلوی اجرای قانون را بگیرید جناب رحمت . (409082)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۰ ۲۰:۱۴
آقا علی
هرکه از قوانین متناقض حکومت دفاع کنه

یا مواجه گیره یا خودش حکومتیه (409119)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۵:۰۴
تو خیلی خداترسی که میخوای برای نوشیدن مداوم ساندیس جان آدما رو بگیری (409283)
مهدی فراهانی
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۰۲:۰۵
پس اگر حکم محاربه به این راحتی است چرا امثال بابک زنجانی طبری و صدها نفر دیگر از مفسدین و دزدان بیت المال که حق میلیونها نفر را خور ده اند و امنیت روانی و اقتصادی یک جامعه را به خطر انداخته اند به محاربه متهم نمی شوند دریغ از ذره ای عدالت و انصاف در این کشورحکومت با کفر میماند ولی با ظلم هرگز. (409161)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۱:۱۷
خدا رحمت كند پدر تو كي به حرف امثال تو گوش ميده (409210)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۰۰:۴۹
روایت و حدیث داریم که بستن راه با اسلحه حکم اعدام دارد بنابراین به خدا دروغ نبند. (409380)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۰۹:۲۹
روایت و حدیث هات مثل حدیث های رفسنجانی نباشه یه وقت! (409398)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۲:۳۹
اگر واقعا این روایت ها هست که هر کی با اسلحه راه مردم را میبنده باید اعدام بشه پس بسیج و لباس شخصی ها که با اسلحه راه مردم را میبندن طبق نظر شما تکلیفشون مشخص شده (409447)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۶
در کشور به فتوای مراجع کاری نیست بلکه قانون تکلیف را مشخص نموده و مینماید.
مثلا قرار هست ازدواجی انجام شود یک مرجع میگوید در یک وضعیت خاص ازدواج صحیح نیست و یک مرجع دیگر میگوید صحیح است. به کدامیک باید عمل نمود؟
قانون حرف اول و آخر را میزند. و تکلیف این موضوع در مواد ۲۷۹ تا ۲۸۸ قانون مجازات روشن شده پس این بحث ها انحرافی است و در راستای غوغاسالاری برای نجات مفسدین (409474)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها