به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۱۹ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : ۳۷۴۷۴

پای گاز پارس جنوبی به اروپا رسید

گروه اقتصادي: ایران سال گذشته بیش از 14.3 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و مایعات گازی پارس جنوبی را از عسلویه صادر کرد که کشورهای اروپایی هلند،‌ بلژيك، ‌اسپانيا، تركيه و روماني به جمع مشتریان گاز و پتروشیمی ایران پیوستند.
پای گاز پارس جنوبی به اروپا رسید
پس از افزایش چراغ خاموش صادرات نفت خام ایران به کشورهای مختلف آسیایی، صادرات میعانات گازی تولیدی پالایشگاه های گاز کشور به ویژه پالایشگاه های پارس جنوبی سال گذشته افزایش یافت. آمارهای گمرك منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس نشان می دهد که سال گذشته بیش از 8 میلیون و 850 هزار تن میعانات گازی به ارزش تقریبی هفت میلیارد و 90 میلیون دلاراز طریق پایانه گاز بندر عسلویه به بازارهای جهانی صادر شده است. سال گذشته صادرات میعانات گازی ایران در مقایسه با سال 91 از رشدی ارزی حدود 18 درصدی و رشد وزنی حدود 6 درصدی برخودار بوده است.

علاوه بر این در 12 ماهه سال 1392 بیش از 8 میلیون و 278 هزار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به ارزش بالغ بر 7.2 میلیارد دلار از پایانه پتروشیمی عسلویه به بازارهای آسیایی و اروپایی صادر شده است. در مجموع در این مدت بیش از 17 میلیون و 128 هزار تن محصولات پتروشیمی شامل پلي اتيلن سبك و سنگين، بنزن، پارازايلين، ميعانات گازي، گازهاي پروپان و بوتان به ارزش 14 میلیارد و 357 ميليون دلار به بازارهای جهانی صادر شده است.

كشورهاي همچون چين، ژاپن، امارات متحده عربي، هند، اندونزي، هلند،‌ بلژيك، ‌اسپانيا، تركيه، روماني، ‌تايوان، ‌تايلند، ‌مالزي، ‌ويتنام و افغانستان از مهمترین خریداران میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های پلیمری و گازی ایران در سال 92 بودند.
مرجع : مهر