به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : ۳۷۴۷۸۰

واکنش‌های خارجی به اعدام مجیدرضا رهنورد

واکنش‌های خارجی به اعدام مجیدرضا رهنورد
گروه سیاسی: خبرگزاری قوه قضاییه «میزان» از اعدام مجیدرضا رهنورد، یکی دیگر از جوانانی که در جریان اعتراضات در مشهد به اتهام قتل دو بسیجی دستگیر شده بود، خبر داد. او روز ۲۶ آبان بازداشت و پس از ۲۳ روز با حکم دادگاه انقلاب مشهد در «ملاءعام» اعدام شد.
رهنورد دومین نفری است که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ در ایران اعدام می‌شود. محسن شکاری معترض دیگری بود که روز ۱۷ آذر در تهران اعدام شد. اعدام محسن شکاری با انتقادهای بین‌المللی و داخلی گسترده روبرو شد. قوه قضائیه با اعلام خبر اعدام مجیدرضا رهنورد نوشته او به کشتن دو نفر از نیروهای بسیجی با سلاح سرد متهم بوده است. انتشار تصاویری از اعترافات مجیدرضا رهنورد از سوی رسانه‌های داخلی در حالی که دستش شکسته و در گچ بود، یک بار دیگر انتقادها از روند اخذ اعترافات در زندان‌های ایران را مطرح کرد.
در همین رابطه، آنالنا بربوک،‌ که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است گفت که اتحادیه اروپا در کنار ایرانی‌هایی است که خواهان حقوق اولیه خود هستند. او درباره اعدام مجیدرضا رهنورد،‌ معترضی که ۲۳ روز بعد از بازداشت، امروز در مشهد اعدام شد گفت: «این اعدام‌ها تلاشی آشکار برای ترساندن است نه به این دلیل که افراد مرتکب جرمی شده باشند بلکه صرفا نظرات خود را در خیابان بیان می‌کنند و فقط می‌خواهند مثل ما در آزادی زندگی کنند.» وزیر خارجه آلمان گفت که به این دلیل است که روز و شب وضعیت ایران را زیر نظر دارند و تاکید کرد که آلمان و کشورهای اروپایی در کنار «مردم بی‌گناه ایران» هستند. او درباره جزئیات بسته تحریمی دیگر اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که این تحریم‌ها به طور خاص سپاه پاسداران و کسانی را هدف می‌گیرد که مسئول این اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه هستند.
هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت: «دومین نفر از معترضان در ایران اعدام شد. آنها صبح با والدین او (مجیدرضا رهنورد) تماس گرفتند و خبر اعدام را به آنها دادند و گفتند که خودشان او را دفن کرده‌اند. یعنی پدر و مادرش نتوانستند برای آخرین بار او را ببینند. این بی‌رحمی محض است.»
مارگوت والستروم، وزیر خارجه سابق سوئد با محکوم کردن اعدام مجیدرضا رهنورد، از جامعه بین‌الملل خواست سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان تروریستی» شناسایی کند. والستروم در توییتی درباره اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت که تنها محکوم کردن این اقدام «ظالمانه و شیطانی» کافی نیست.او از جامعه بین‌المللی خواست علاوه بر اقدام فوری علیه سپاه، ویزای مقام‌های جمهوری اسلامی و خانواده‌های آنها در خارج از ایران را لغو کنند.
وزیر خارجه بریتانیا گفت که این کشور به واکنش به ایران با وضع تحریم به دلیل «اقدامات غیرقابل قبول» ادامه خواهد داد تا جمهوری اسلامی را «در مسیر بهتری قرار دهد». جیمز کلورلی، گفت «اولویت ما این است که جلو دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای را بگیریم، اما به صورت موازی با آن به اقدام و واکنش علیه اقدامات غیرقابل قبول ایران ادامه خواهیم داد.» او گفت بریتانیا، کسانی را که در تامین پهپاد برای روسیه و همین طور سرکوب اعتراضات در ایران دست داشته‌اند تحریم کرده و به این کار ادامه خواهد داد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق درباره تحریم‌های «بسیار سنگین» علیه ایران خبر داده است. او پیش از دیدار با نمایندگان این اتحادیه گفته: «ما بسته بسیار سنگین تحریمی (علیه جمهوری اسلامی) را تصویب خواهیم کرد.»  بورل گفت اتحادیه اروپا آنچه در توان دارد را برای حمایت از «زنان جوان» و «تظاهرات مسالمت‌آمیز» بکار خواهد بست. همزمان وزارت خارجه ایران از اعلام فهرست جدیدی از تحریم شخصیت‌ها و نهادهای اروپایی و بریتانیایی خبر داده است.

منابع حقوق بشری خبر داده‌اند که زمانی که مجیدرضا رهنورد پس از بازداشت مادرش را ملاقات کرده بود ماموران هیچ صحبتی از اعدام نکردند و مادرش با لبخند و امید به اینکه پسرش آزاد می‌شود آنجا را ترک کرد. همچنین گفته شده مادر رهنورد امروز صبح زمانی به پسرش رسید که ماموران مجیدرضا را در تنهایی به خاک می‌سپردند. 

تصاویر منتشره در خبرگزاری قوه قضاییه از اعدام مجیدرضا رهنورد که صبح امروز در مشهد اعدام شد.
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه تصاویری از مراسم اعدام مجیدرضا رهنورد در یکی از خیابان های مشهد را منتشر کرده است.
در این تصاویر دیده می شود که مراسم در میان ماموران پرتعدادی که صورت های خود را پوشانده اند و محوطه ای که با بلوک های سیمانی مسدود شده، انجام گرفته است. اعدام رهنورد ۲۳ روز پس از دستگیری صورت گرفت.
 غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در جریان اجرای حکم مجیدرضا رهنورد و آویختن وی به دار «از کلیه عوامل انتظامی و امنیتی که در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام کرده و همچنین مسولان و هیات رسیدگی کننده قضایی» تشکر کرده است. این مقام قضایی محلی گفته «مسولان و هیات رسیدگی کننده قضایی با توجه به ۳ اصل صحت، دقت و سرعت به این پرونده رسیدگی کردند». 
چهار روز پیش از این، محسن شکاری شهروند ۲۳ ساله را که حدود هشتاد روز پیش در تهران دستگیر شده بود را اعدام شد.
 در حالی که گفته شده بود خانواده آقای شکاری در انتظار حکم تجدیدنظر هستند، خبر اعدام او را دریافت کردند. اعدام شکاری با انتقادات گسترده بین المللی همراه بود. آمریکا، بریتانیا، استرالیا، آلمان، اتریش، کانادا، نیوزیلند و اتحادیه اروپا از این حکم انتقاد کردند و عمدتا آن را «منزجر کننده» خواندند. از زمان آغاز دور جدید اعتراضات شهروندان ایران به جمهوری اسلامی که اکنون در هفته سیزدهم خود است، قوه قضائیه، احکام اعدام برای شماری از معترضان دستگیر شده صادر کرده است. عنوان مجرمانه عمده این احکام محاربه و افساد فی الارض است اما شماری از فقها و حقوقدان به این احکام اشکالات جدی وارد کرده اند. مرتضی مقتدایی، رئیس سابق دیوان عالی در ایران و دادستان سابق کل کشور گفته است «همه افرادی که حکم محارب دارند، حکم اعدام ندارند. اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، هرچند حکم محارب داشته باشد، اما حکم چنین فردی اعدام نیست».
محمدعلی ایازی از فقهای عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم هم گفته است «محاربه عبارت است از "کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد" اینگونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، ماموران مانع از اعتراض او شوند و وقتی او می‌خواهد از حق خود دفاع کند، اسمش را محاربه بگذاریم».
نعمت احمدی وکیل دادگستری در ایران پیش از این به روزنامه اعتماد چاپ تهران گفته بو «مساله «تشخیص مصادیق حکم محاربه موضوعی تاریخی و دارای ریشه‌های اختلاف نظر فقهی بین فقهاست» و در این باره به نظر آیت الله روح الله خمینی اشاره کرده و گفته بود «در شرایطی که "قتلی رخ نداده" در صورت خسارت مالی باید خسارت تامین و به اندازه جرح نیز مجازات تعیین شود».
آقای احمدی گفته مطابق ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی «انجام وظیفه مامورین باید عمل معمولی و به میزان معمول باشد اگر بیش از آن از قدرت استفاده کردند و مردم در برابر مامورین مقاومت کردند، رفتار مردم "دفاع مشروع" محسوب می‌شود».
محسن برهانی دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران هم گفته «ازاساس حکم محاربه با وضعیت (محسن) شکاری هم‌خوانی نداشته و اعدامش خلاف شرع و قانون بود».

۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۱۹:۲۲
از زندگی کردن خسته شدیم چرا ما باید اینقدر مسئولان بیسواد وبیرحم و... داشته باشیم فقط نصیب ملت گریه وزاری است (409340)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۲:۳۱
خودت هم همچین آدم خوبی نیستی اون همه جنایت کردین او این سه ماه بعد به مسئولان میگی بی رحم؟ خودت کم آدم کشتی؟ (409572)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۲۰:۰۹
کسانی که کشور و مردم رو بعد از43 سال
به این روز انداختن وباعث اعتراض ملت
شدن باید حذف بشن

ریشه این اغتشاش واعتراض خود شما هستید (409346)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۰:۲۷
اگر «حذف» راه حل است پس هر دو طرف ادامه بدن ... (409408)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۲۰:۵۱
خدا را شکر که بعد از شصت شهید مدافع امنیت و یتیم شدن اطفال معصوم آنها بالاخره شق القمر کردند و دونفر را اعدام کردند.
حداقل شصت نفر باید اعدام بشن. (409347)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۰۹:۱۳
تا امثال تو در این مملکت هستند امیدی به بهبودی اوضاع نیست (409396)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۰:۳۱
برادر، افراط و تفريط محكوم است و عدالت مطلوب
بايد حق و عدالت به دور از هرگونه حب و بغض شخصي اجرا شود لذا عدد دادن و احساسي برخورد كردن صحيح نيست.
بايد از خدا بخواهيم همه ما را به راه راست هدايت كند وگرنه كه سرانجامي نخواهيم داشت. (409409)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۱:۱۶
تو از اعدام جوانان مردم خوشحالی .متاسفم چقدر بی رحم شدین.حکم محسن شکاری کاملا اشتباه بود (409546)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۱:۱۷
اگه برای خودت وخانوادتم بود همینو میگفتی.خدایا خودت به جوونها رحم کن . (409547)
۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ۲۳:۵۰
مردم یادشون نرفته انقلابی های ۵۷ چه کشتارهایی کردند (409369)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۲:۳۳
چه کشتار هایی کردن؟ انگار عادت کردین به دروغگویی و حرف مفت وقتی دهنت رو باز میکنی یه مدرک هم واسش بیار (409573)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۰۱:۰۳
در تعجبم سپاه کسانی رو به عنوان بسبج انتخاب میکنه که در فحاشی و اوباشگری زبده ن. دقیقا مثل دوران رضاخان که یاغی ها رو به استخدام در میاوردن. (409382)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۰:۱۹
الفتنة اشد من القتل (409407)
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۰:۴۰
خب دیگه این مملکت هم پی ب دهن گربه افتاده است
مردم رو ب جون هم میندازن و بعد هم با لذت خون های ریخته شده رو مینوشن=) (409411)
الف.ميم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۰:۵۴
مشكل اينه كه همه ايرانيا همين شكلي هستند. هر گروه با تعصب به جنگ گروه ديگر رفته و همه از يك قماشند. قاتل و مقتول از هر دو طرف يك جور فكر مي‌كنند: حذف طرف مقابل (409412)
رخشان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۲:۱۳
چرا یک طرفه قضاوت می کنید؟ چرا آن سوی قضیه را نمی بینید یا خود را به ندیدن زده اید؟. طرف دو نفر را به قتل رسانده، آن دو نفر جوان نبودند؟، پدر و مادر نداشتند؟ این که چه علل و عواملی باعث بروز چنین اتفاقاتی می شوند خود جای بحث دارد. باید ریشه یابی و درمان شود. این که علت این اعتراضات چیست، مردم چه می خواهند، چه قدر حق می گویند؛ باید به این ها توجه شود، این به جای خود. اما یک اتفاقی افتاده در عالم واقع؛ یک جوان، دو نفر را به قتل رسانده، و این در فقه و حقوق جزایش مسلم و مبرهن است. (409440)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۴:۰۸
حرف شما کاملاً درست است. اما چرا دادگاه علنی نبود؟ چرا به متهم اجازه ندادند وکیل داشته باشد؟ آیا درست است که این هشت نفر قصد تعرض به خواهر مجیدرضا را داشته اند و او از ناموس خودش دفاع کرده است؟ همه این مسائل در دادگاه علنی روشن می شد. (409454)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۲:۵۱
در دفاع از ناموس با چاقو دو نفر رو کشته؟ چاقو رو هم احتمالا از تو ظرف میوه برداشته.
در هر صورت کشته (410151)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۰۲:۳۰
ولشون کن داداش اینا چی می‌فهمن آخه؟ تا صبح بهشون بگو این قاتله دو نفر رو کشته باز میان میگن نه مرغ گرون شده کلا اینا از نعمت مغز بی بهره هستن همون بهتر که بیان اعتراض کنن همشونو اعدام کنن (409571)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۳:۳۹
اگه اعدام خوبه باید هم برای بالایی ها هر کثافت کاری میکنن وهم پایینی ها یکسان اجرا بشه......
عمر مفید آدم کوتاهه باید با شرف زندگی کنید.اینایی که مردم عادی و پایین بودن راحت اعدام شدن مخصوصا محسن شکاری که بیگناه بود ولی بدانید که روحشون آزاد شده دارن شمارو میبینن، زمین گرده (409452)
داریوش کوثری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۴:۲۱
بابا این اعدام در دید مردم(ملاعام) بسیار کار ناپسندیه من نمی دونم چه لذتی داره یعنی فقط آدم های قسی القلب لایق دیدن این صحنه ها هستند و در حالت کلی اعدام روش تنفر انگیزی برای این موارد است به خدا زندان های بلند مدت باعث می شود فرد هزار بار مرگ را ببیند اگر قصد اصلاح جامعه را دارید با افرادی که بلند مدت زندان بودند و زندگیشان نابود شده مصاحبه کنید بعد به آثار بازدارنده اش توجه کنید. (409455)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۱۵:۱۳
همه داریم آتیش میگیریم جنگ با عراق و 8سال چه جوان‌هایی را از دست دادیم تو انقلاب و الان هم داریم گلهای وطن امون عزیزانمون رو (409466)
۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ۲۲:۰۷
تا الان مگه نگفتید اینا کار خود نظامه؟مگه نمیگفتید اینا آدمای نظامن.خب نظام داره ادمای خودش رو قصاص میکنه.چرا نارحتید؟شما ک باید خوشحال باشید.خودتونم خوب میدونید دارید دروغ میگید. (409527)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۰:۲۹
حقش بود دوبار اعدام میشد دونفرو کشته بود اونایی که برای اعدامش اعتراض کردن دشمن خدا واسلام ومردم هستن دفاع ازیک جانی وقاتل کار دشمنه (409793)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۰:۴۲
دل ادم آتیش میگیره؛ چه برا اون جوونی که کشته شده؛ چه اونی که ادم کشته داره اعدام میشه؛ خدا کمک کنه (409797)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۲:۴۸
قاتل و مقتول هردو قربانی هستند ولی فیلم کشتن دو نفر که کاملا واضح هست. طرف دو نفر رو با چاقو کشته.
در مورد این فرد جای شکی نیست ولی محسن شکاری رو میشد مجازات ضعیف‌تری کرد. (410150)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها