به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۳۷۴۷۹۴

ابداع روشی بدون آلایندگی برای بازیافت پلاستیک

ابداع روشی بدون آلایندگی برای بازیافت پلاستیک
گروه علمی: دانشمندان دانشگاه "کلرادو" می‌گویند که روشی بدون آلایندگی برای بازیافت پلاستیک ابداع کرده‌اند، اما با این حال، کارشناسان محیط زیست می‌گویند که این روش ممکن است چیز خوبی نباشد.
به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه کلرادو روشی را برای ساختن مواد مفید از برخی از پلاستیک‌هایی که محل‌های دفن زباله را پر کرده‌اند، ابداع کرده‌اند.

در این فرآیند جدید از اتانول برای تجزیه پلاستیک‌ها به کوچکترین مولکول‌های خود استفاده می‌شود. سپس از آن مولکول‌ها به عنوان بلوک‌های آغازین برای ساختن یک محصول پلاستیکی جدید به همان اندازه مفید و بادوام استفاده می‌شود.نتیجه نهایی، مجموعه‌ای از شبکه‌های پلی‌سیانورات است که برای دهه‌ها در دستگاه‌های الکترونیکی، خودروها، بردهای مدار، صنعت فضایی و موارد دیگر استفاده شده است. اما برخی از کارشناسان محیط زیست استدلال می‌کنند که این روش ممکن است بهترین گزینه نباشد.

استفاده بیش از حد از پلاستیک
کارشناسان محیط زیست می‌گویند که این روند در وهله اول منجر به استفاده بیشتر از پلاستیک می‌شود، در حالی که استفاده از آن باید کاهش یابد. یکی از این کارشناسان به نام کیت بیلی، مشاور موسسه غیر انتفاعی اکو-سایکل(Eco-Cycle) می‌گوید که این نوآوری ممکن است حتی تولید پلاستیک‌های بیشتر را که از فرآورده‌های نفتی ساخته می‌شوند، تشویق کند.

وی می‌گوید: نقش فناوری‌های جدید کجاست؟ برای چه نوع پلاستیکی باید استفاده کرد؟ یک راه حل چه زمانی مناسب است و چه زمانی جایگزین‌های دیگری وجود دارد که بسیار منطقی‌تر باشند؟در عین حال، دنی کاتز مدیر اجرایی گروه پژوهشی اکو-سایکل می‌گوید که کاهش استفاده از پلاستیک، موضوعی کلیدی است و نسبت به پاک بودن این فرآیند جدید ابراز تردید کرد.

گزینه‌ای امن‌تر و تمیزتر
در این میان، وی ژانگ رئیس دپارتمان شیمی دانشگاه کلرادو و پژوهشگر اصلی این پروژه با بیلیو کاتز مخالف است و استدلال می‌کند که روش ابداعی او گزینه‌ای بسیار ایمن‌تر و پاک‌تر نسبت به آذرکافت(pyrolysis)، شکل دیگری از تجزیه پلاستیک است.آذرکافت یا پیرولیز یک فرآیند انرژی‌بر و با انتشار آلایندگی بالا است که باعث آلودگی زیاد می‌شود. به این ترتیب، ژانگ استدلال می‌کند که اختراع او گزینه بسیار بهتری است. آذرکافت فرآیندی گرماشیمیایی است که طی آن مواد آلی در اثر گرما تجزیه می‌شوند. این فرآیند مشتمل بر تغییر همزمان ترکیب شیمیایی و فاز فیزیکی و فرآیندی برگشت‌ناپذیر است.

ژانگ توضیح می‌دهد که روش او از دمای بالا استفاده نمی‌کند یا هیچ گونه انتشار آلاینده مضری ایجاد نمی‌کند. وی همچنین می‌گوید که این روش به دلیل شرایط ملایم و قابل تکرار، این پتانسیل را دارد که به راحتی به تاسیسات صنعتی منتقل شود.از آنجایی که فرآیند ابداعی ژانگ مواد اولیه محصولات جدید را تولید می‌کند، هیچ محصول فرعی نفتی مورد نیاز نیست. در واقع اختراع او حلقه بسته‌ای ایجاد می‌کند که سازگار با محیط زیست و کاربردی است.

ژانگ می‌گوید: شما واقعا می‌توانید این حلقه بسته را ایجاد کنید و از همه چیز بدون استفاده مکرر از نفت استفاده کنید، زیرا نفت محدود است و کمتر استفاده کردن از آن برای محیط زیست بهتر است. این آینده‌ای است که من رویای آن را دارم و محتمل است.این فرآیند هنوز برای تولید در مقیاس کلان آماده نیست، اما این بدان معنا نیست که جایگزین مناسبی برای روش‌های فعلی بازیافت پلاستیک ارائه نمی‌کند و اگر به درستی اعمال شود، می‌تواند صنعت بازیافت را متحول کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها