کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعلام تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران

22 آذر 1401 ساعت 11:38


گروه سیاسی:  اتحادیه اروپا ۲۰ فرد و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی را وارد فهرست تحریم‌های جدید خود کرده است. این اتحادیه همچنین اعلام کرد که چهار فرد و چهار نهاد هم در ارتباط با فروش پهپاد به روسیه به فهرست محدودیت‌های خود اضافه کرد.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی در یک کنفرانس خبری گفت که «اکنون دیگر روشن است که مقامات ایران شروع کرده‌اند به اجرای احکام اعدام در ارتباط با تظاهرات اخیر» در این کشور.او ضمن اشاره به اجرای حکم اعدام مجیدرضا رهنورد در روز دوشنبه و تاکید بر اینکه او کمتر از یک ماه پیش دستگیر و سپس اعدام شد تاکید کرد که اتحادیه اروپا «این رفتار را غیر قابل قبول» می‌د‌اند. بورل افزود که این تحریم‌های تازه به خاطر نقض حقوق بشر از سوی این افراد و نهاد صورت گرفته است و «تاکیدی است بر حمایت اتحادیه اروپا از مردم ایران.»اتحادیه اروپا گفته است که صدا سیما را به دلیل مسولیتش در نقض حقوق بشر از طریق «تولید و نشر اعترافات اجباری بازداشت‌شدگان و از جمله روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و اعضای اقلیت‌های کرد و عرب» وارد تحریمهای جدید خود کرده است.پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما، علی رضوانی و آمنه سادات ذبیح پور، دو خبرنگار این سازمان و محسن برمهانی، معاون سیمای این سازمان، احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، مجید میراحمدی، معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش از جمله کسانی هستند که در فهرست جدید اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.این چندمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز اعتراضات جاری در آن کشور است.
گفتنی است كه ساعاتی پیش از تصویب تحریم های تازه اتحادیه اروپا علیه اشخاص و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه ایران تحریم هایی علیه اتحادیه اروپا و بریتانیا به اجرا گذاشت.وزارت امور خارجه ایران رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد) و رادیو زمانه و همین طور نشریه فرانسوی شارلی ابدو را تحت تحریم‌های جمهوری اسلامی قرار داد.
هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا، تعدادی از نمایندگان سابق پارلمان آلمان، وزیر دفاع سابق آلمان، برنارد کوشنر، وزیر خارجه اسبق فرانسه و فرمانده نیروهای آلمانی در عراق هم از سوی جمهوری اسلامی تحریم شده‌اند.جمهوری اسلامی ایران همچنین ۴ نهاد و ۱۳ فرد بریتانیایی را هم به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.
موسساتی که وزارت خارجه ایران از تحریم‌ آنها خبر داده شامل پایگاه نظامی «منویث هیل»، تاسیسات پشتیبانی نیروی دریایی بریتانیا مستقر در بندر مینا سلمان در بحرین، کمیته پارلمانی برای ایران آزاد و موسسه تونی بلر برای تغییر جهانی است.در میان مقام‌های بریتانیایی تحریم شده افرادی نظیر رابرت جنریک ، وزیر مشاور در امور مهاجرت (معاون وزیر کشور)، تونی راداکین، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا، مارتین الیوت سامپسون، مشاور وزیر دفاع بریتانیا در خاورمیانه و شمال آفریقا دیده می‌شوند.
مدیر کل سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا و رئیس زندان دورهام بریتانیا، یک نماینده سابق و سه نماینده کنونی پارلمان این کشور هم در این فهرست دیده می‌شوند.
وزارت خارجه ایران با اعلام جزئیات این تحریم ها گفته دلیل این تصمیم «اقدامات عامدانه در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت پراکنی که موجب اغتشـاش، خشونت، اقدامـات تروریستی و نقض حقوق بشر علیـه ملت ایران» بوده است.
بریتانیا ۱۰ مقام دیگر ایران که در حال حاضر در قوه قضائیه مشغول هستند یا پیش از این در این قوه، دادگاه انقلاب و سازمان‌ زندان ها، بوده‌اند را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.


کد مطلب: 374917

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374917/اعلام-تحریم-های-تازه-اتحادیه-اروپا-علیه-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir