کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیلترشکن محبوب‌ترین‌اپلیکیشن کاربران ایرانی شد

22 آذر 1401 ساعت 12:44


گروه اقتصادی: بر اساس گزارشی که وبسایت تحلیل داده لایف‌وب منتشر کرده، از میان 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی، 71 درصد مربوط به فیلترشکن‌ها است.به گزارش تجارت نیوز، حدود 3 ماه از اعمال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند اینستاگرام و واتساپ می‌گذرد. پس از این اتفاق استفاده از فیلترشکن‌ در میان کاربران به طرز چشمگیری افزایش یافت و گزارش‌ها از رشد 3 هزار درصدی استفاده از فیلترشکن در ایران خبر دادند.مدتی قبل نیز، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مجلس اعلام کرد که بر اساس آمارهای فعلی حدود ۸۰ درصد کاربران داخل کشور روی گوشی خود وی‌پی‌ان نصب کرده‌اند.

محبوبیت 71 درصدی فیلترشکن‌ها
اخیرا سامانه تحلیل داده لایف‌وب با پایش و تحلیل داده‌های گوگل‌پلی، ازابتدای مهرماه تا نیمه آذر 1401 به معرفی 100 اپلیکیشن محبوب ایرانی پرداخت. طبق این گزارش از میان 10 اپلیکیشن محبوب میان کاربران ایرانی، 8 اپلیکیشن در دسته فیلترشکن‌ها قرار دارد.همچنین دسته‌بندی ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کاربران ایرانی گوگل‌پلی در پاییز ۱۴۰۱ نشان می‌دهد ۷۱٪ از اپ‌ها در دسته فیلترشکن‌ها و ۱۴٪ از آنها در دسته پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

 
استفاده از فیلترشکن برای دولت زیان‌آور است
با وجود اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی به جز اینکه درصد استفاده از فیلترشکن‌ها را بالا برده، آورده دیگری برای دولت نداشته است، همچنان بعضی از اپلیکیشن‌های ایرانی فیلتذ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده گسترده از VPN برای دولت زیان‌آور نیز هست.

چندی پیش، کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری درباره چالش‌هایی که استفاده از فیلترشکن‌ها برای دولت ایجاد می‌کند، گفت: در چنین مواردی بیشترین زیان متوجه خود دولت است. زیرا فناوری بالاخره راه خودش را پیدا می‌کند. زمانی که اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام و واتساپ که کاربران زیادی دارند، فیلتر می‌شود، چرخش دیتای اینترنت در کشور کاهش می‌یابد و به دنبال این موضوع درآمد و بودجه وزارت ارتباطات و نهادهای ذی‌ربط هم کاهش پیدا می‌کند. از طرفی تعطیل شدن کسب‌وکارها، کاهش مالیات و بیمه (که از مهم‌ترین راه‌های درآمدی دولت است) را به همراه دارد.
 
او درباره به خطر افتادن امنیت کاربران و سرورهای ایران با استفاده مکرر از فیلترشکن‌ها اضافه کرد: استفاده از مسیرهای انحرافی برای دور زدن فیلترینگ، مشکلاتی را برای امنیت کاربر و همچنین برای امنیت شبکه‌ای که فیلترشکن روی آن اعمال شده، به وجود می‌آورد.یعنی این محدودسازی بستری را برای بروز مشکلات امنیتی در فضای وب فراهم می‌کند. در این مورد می‌توان به حملات سایبری و هک وبسایت‌های برخی نهادهای دولتی و غیردولتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، اشاره کرد.با این تفاسیر شبکه‌های اجتماعی همچنان فیلتر هستند و ظاهرا مشخص نیست این اتفاق تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند.


کد مطلب: 374952

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/374952/فیلترشکن-محبوب-ترین-اپلیکیشن-کاربران-ایرانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir