به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب : ۳۷۵۰۴۰
به‌دلیل «کمک نظامی» به روسیه

بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

گروه بین‌الملل: بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه افراد و یک شرکت جمهوری اسلامی به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین اعمال کرد.
بریتانیا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد
وزارت خارجه بریتانیا امروز سه‌شنبه ۲۲ آذر با انتشار بیانیه‌ای شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» (مادو)، تامین‌کننده موتورهای پهپادهای انتحاری را همراه با یوسف ابوطالبی مدیرعامل، همچنین عبدالله محرابی رئیس سازمان جهاد تحقیقاتی و خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و افشین خواجه‌فرد، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح، را تحریم کرد.
آمریکا آبان پارسال پس از حمله پهپادی به کشتی اسرائیلی مرسر استریت، با متهم کردن ایران به انجام این حمله، شرکت مادو را همراه با ابوطالبی و محرابی تحریم کرده بود. وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید تخمین زده می‌شود بیش از شش هزار غیرنظامی اوکراینی عمدتاً در نتیجه حملات موشکی و توپخانه‌ای روسیه کشته شده‌اند: هدایت عمدی حملات علیه غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی نقض جدی حقوق بین‌الملل و بشردوستانه است. وزارت خارجه بریتانیا در ادامه گفته است پهپادهای ساخت ایران «نقش اصلی را در این حملات ددمنشانه» به غیرنظامیان ایفا کرده است: در ۹ دسامبر (جمعه گذشته)، ایالات متحده اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایران به یکی از حامیان اصلی نظامی روسیه تبدیل شده و صدها پهپاد را برخلاف تعهدات حقوقی بین‌المللی به روسیه ارسال کرده که برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و کشتن غیرنظامیان مورد استفاده قرار گرفته‌ است. جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا گفته است «حکومت ایران به‌طور فزاینده‌ای در مواجهه با فریاد مردم خود برای تغییر منزوی شده و در تلاشی ناامیدانه برای ادامه حیات خود تن به انعقاد معاملات کثیف با ولادیمیر پوتین می‌دهد».
بریتانیا در بسته جدید تحریمی، همچنین ۱۲ مقام ارشد نظامی روسیه را وارد لیست سیاه کرده است. کلورلی می‌گوید پوتین می‌خواهد روح اوکراین را بشکند، اما موفق نمی شود: «اوکراین پیروز و بازسازی خواهد شد. تحریم‌های بریتانیا در حال از رده خارج کردن چرخ ارابه‌های جنگی روسیه و وادار کردن آن به مصالحه در خصوص تسلیحات و تجهیزات حیاتی است».
او افزوده است: «گزارش‌های اطلاعات دفاعی حاکی از آن است که نیروهای مسلح روسیه، در حالی که به‌طور فزاینده‌ای متکی به پهپادهای ارزان ایرانی برای ادامه بمباران غیرانسانی مردم اوکراین دارند، در تلاش برای تکمیل ذخایر موشکی خود هستند». طی هفته‌های گذشته گزارش‌های زیادی از موافقت ایران برای ارسال موشک به روسیه منتشر شده است. شورای اتحادیه اروپا نیز در نظر دارد به‌زودی چند فرد حقیقی و نهاد جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل «حمایت نظامی» از روسیه در جنگ با اوکراین در فهرست تحریم‌های خود قرار ‌دهد. این اتحادیه قبلا نیز به همین خاطر تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده بود. چهار نفر از جمله حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، و یوسف ابوطالبی، مدیرعامل شرکت «اوج پرواز ما دو نفر»، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. سازمان جهاد خودکفایی و تحقیقات سپاه پاسداران نیز یکی از چهار نهادی است که به‌دلیل حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین تحریم شده‌اند. ایران تا چندین ماه ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما نهایتاً وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به این امر اذعان کرد و با این حال گفت که تعداد این پهپادها محدود بوده و قبل از جنگ اوکراین نیز به روسیه صادر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها