به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۳۷۵۰۶
دولت به هیچ ​وجه وارد سخت‌گیری نسبت به مردم نمی‌شود

جهانگیری: دولت به حساب​هاي مردم سرکشي نخواهد کرد

گروه اقتصادي:​ معاون اول رییس‌جمهور گفت: مسائلی پیش روی ماست که باید به آن‌ها برسیم و قیمت حامل‌های انرژی هر اتفاقی که بیفتد تا پایان سال همین مقدار کنونی خواهد بود.
جهانگیری: دولت به حساب​هاي مردم سرکشي نخواهد کرد
اسحاق جهانگیری سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه اول سیما با مورد توجه قرار دادن ثبت نام دومین مرحله از هدفمندی یارانه‌ها گفت: از آن‌جا که مجلس به ما تکلیف کرده است که یارنه نقدی فقط به خانواده‌های متقاضی و نیازمند داده شود ما به این نتیجه رسیدیم که لازم است تا ثبت نام جدیدی انجام شود. در همین راستا درباره ملاک نیازمند بودن بسیار بحث شد و این موضوع مد نظر قرار گرفت که نیازمند در تهران با نیازمند در روستاها متفاوت است. او با بیان این که ملاک‌های دیگری چون تعداد افراد خانواده و وجود بیمار صعب‌العلاج را مدنظر قرار داده‌ایم خاطرنشان کرد: در این روند به جای این که دولت وارد سیستم حذف اجباری شود از مردم کمک خواسته و مسائل را با مردم صادقانه درمیان گذاشته است و مطمئن است که مردم مثل همیشه کمک خواهند کرد.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه با تشکر از نخبگان، دانشگاهیان و همه کسانی که در این روزها به رییس‌جمهور نامه نوشتند و از اخذ یارانه اعلام انصراف کردند گفت: چنین موجی دولت را امیدوار کرد که این راه، راه درستی است. راهی که مردم بر اساس برداشت خود از زندگی‌شان می‌گویند که نیازمند هستند یا نه. وی اظهار کرد: ما از کسانی که وضع مالی خوبی دارند خواهش می‌کنیم از دریافت یارانه انصراف دهند. هم‌چنین به کسانی که 5 تا 10 درصد یارانه در زندگی‌شان تاثیر گذار نیست این موضوع را می‌گوییم که انصراف دهند. اما نسبت به کسانی که نمی‌توانند مدیریت کنند درخواستی نداریم و نمی‌خواهیم مردم به مشکل بیفتند.

جهانگیری اظهار کرد: ثبت‌نام نکردن در زمان معین به معنای انصراف است و هرچقدر مردم بیش‌تر انصراف دهند دولت خواهد توانست به بخش‌هایی مثل امنیت غذایی، بیمه، تولید، اشتغال و محیط زیست توجه بیش‌تری کند. در ادامه از جهانگیری پرسیده شد آیا دولت برای این که به این موضوع برسد که چه کسانی نیازمند هستند می‌خواهد به حساب مردم سرک بکشد و به حریم شخصی آن‌ها وارد شود و دارایی‌های آن‌ها را کنترل کند؟ که او گفت: یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایی که این دولت در اختیار دارد اعتماد مردم به دولت است. ما به این سرمایه معتقدیم ضمن این که معتقدیم بخش خصوصی محور و مدار فعالیت‌های اقتصادی باشد. جهانگیری تاکید کرد: این دولت به هیچ وجه از خطوط قرمزی که منجر به آسیب رساندن به اقتصاد کشور شود عبور نخواهد کرد و تصور این که در دولت کسی بخواهد به حساب مردم و مسائل محرمانه آن‌ها دست‌درازی کند و سرک بکشد در دولت مطرح نبوده و نیست. بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

در ادامه از معاون اول رییس جمهور پرسیده شد، برخی که حتی تمکن مالی دارند معتقدند که یارانه برای آن‌هاست و می‌خواهند این پول را به نیازمندانی که می‌شناسند بدهند و این دغدغه را دارند که اگر انصراف دهند پول آن‌ها چه می‌شود؟ آیا دولت در این‌باره شفاف‌سازی خواهد کرد که جهانگیری در این خصوص گفت: ما با مردم وارد تعامل متقابل شدیم و مردم هم به درخواست نخبگان و بزرگان‌شان پاسخ می‌دهند ضمن اینکه ما درباره این موضوع متفاوت از بودجه عمل می‌کنیم و در بخش‌هایی چون درمان و امنیت غذایی اقشار ضعیف و مواردی از این دست سرمایه گذاری خواهیم کرد. حال کسانی که فکر می‌کنند خودشان به یک نیازمند کمک کنند بدانند که اگر این پول به دولت داده شود دولت می‌تواند به حجم انبوهی از مردم کمک کند.

معاون اول رییس‌جمهور قول داد که هر سه ماه یک‌بار گزارش هزینه کرد را به اطلاع مردم برساند.

او هم‌چنین درباره احتمال تغییرات در قیمت‌ها در آینده گفت: در مورد بخش‌های اصلی که مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارد صحبت شده است. در مورد یکی دو مورد از کالاهای حوزه انرژی مطلب وجود دارد که دولت درباره آن‌ها تصمیم گیری نکرده است. وی با بیان این که جلوگیری از افزایش تورم و قیمت‌ها مهم‌ترین سیاست دولت در سال 93 است گفت: کسانی که فکر می‌کنند تا 10 درصد با حذف یارانه از منابع درآمدی‌شان کم می‌شود مطمئن باشند با اقداماتی که دولت در جهت کاهش تورم انجام خواهد داد این موضوع تاثیر به‌سزایی در زندگی‌شان نخواهد گذاشت و هزینه‌های زندگی‌شان کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانگیری در پاسخ به این که در قیمت حامل‌های انرژی تغییراتی خواهیم داشت؟ اظهار کرد: دولت دراین‌باره هیچ برنامه‌ای ندارد. مسائلی پیش روی ماست که باید به آن‌ها برسیم و قیمت حامل‌های انرژی هر اتفاقی که بیفتد تا پایان سال همین مقدار کنونی خواهد بود. از معاون اول رییس‌جمهور درباره وضعیت جاماندگان از ثبت نام برای دریافت یارانه‌ها پرسیده شد و این موضوع عنوان شد که آیا دولت به کسانی که از ثبت‌نام‌ها جا بمانند توجه می‌کند یا آن‌ها را رها خواهد کرد، که وی گفت: همه کارهایی که انجام می‌دهیم به خاطر مردم است و دولت خودش را خدمت‌گذار مردم می‌داند و به آن‌ها اعتماد دارد و هیچ وقت راضی نمی‌شود که هیچ فرد یا خانواری در گوشه‌ای از کشور به دلیل این که نتوانسته ثبت‌نام کند رها شود. البته برای ثبت‌نام زمان‌بندی اعلام شده و ما فکر نمی‌کنیم نگرانی وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مسیر پیش‌رو برای کنترل بازار و تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌های برخی افراد مکانیزم‌هایی در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: یکی از دستاوردهای این دولت ایجاد آرامش در بازار و مردم است. ما فراموش نمی‌کنیم که در مورد قیمت کالاها و ارز چه اتفاقاتی افتاد. این دولت وارد برخوردهای خشن و تند با متخلفان نشده است و به هر ترتیب ما در جهت تامین کالاهای مردم پیش‌بینی‌های کافی کرده‌ایم و ذخیره‌سازی که باید انجام می‌شد انجام شده است. معاون اول رییس‌جمهور با بیان این که ما در مورد کالاهای اساسی کنترل جدی خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر رابطه خوبی بین فعالان اقتصادی و دولت وجود دارد و سعی می‌کنیم با مشورت آن‌ها کار را پیش ببریم؛ ضمن این که اگر خدای نکرده عده‌ای بخواهند سوء استفاده‌هایی داشته باشند دولت ابزارهایی دارد که از موضوع جلوگیری کند.

او در پایان گفت: مردم مطمئن باشند دولت به هیچ وجه وارد سخت‌گیری نسبت به مردم نمی‌شود. ممکن است برخی سایت‌ها که کنترلی روی آن‌ها نیست مطالبی به دولت نسبت بدهند که صحیح نباشد و من این را بگویم که حقوق شهروندی (در بحث هدفمندی یارانه‌ها) کامل رعایت می‌شود و در این راستا گزارش‌های خوب و به موقعی را به مردم ارائه خواهیم کرد.
مرجع : ايسنا

صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۰۱:۵۹
اقای جهانگیری حرف های شما و هییت دولت درست... ولی ایا صداقت دولت های گذشته بر مردم ما ثابت شده؟ ثمرات مرحله ی اول هدفمندیه یارانه ها به طور مشخص چه بوده؟ به گفته ی رییس جمهور قبلی و بسیاری از مسوولان رده بالا، ما باید در هدفمندیه مرحله ی اول به افق هایی میرسیدیم که در ظاهر بسیار زیبا و شکوهمندانه بود... اما امروز نمی دانیم این شکوه را در کجا باید جستجو کنیم؟
دو صد کرده چون نیم کردار نیست... یک قدم از روی صداقت با شما... باقیه قدم ها با ما... (216393)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۰۹:۵۰
با سلام خدمت جناب آقاي دكتر روحاني رئيس جمهور محترم؛
در خصوص توزيع يارانه نقدي يك پيشنهاد دارم كه به نظرم هيچ يك از مردم ايران نيز مخالف با آن نباشند.
عرضم اين است كه آيا از نظر اقتصاد دانان توزيع پول بين مردم مي تواند دردهاي مردم را درمان نمايد؟ مسلما خير اگر درمان مي شد راهكار مناسب چاپ كردن پول و توزيع آن بين مردم بود. بنابراين پيشنهاد مي شود كه يارانه نقدي هر شهرستان بدون جابجايي آن در همان شهرستان هزينه شود. مثلا اگر يك شهرستان كوچك مثلا شهرستان خان زنيان در استان فارس 50 هزار نفر جمعيت دارد ... (216417)
سین شین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۰۷
کرایه ماشین بیرون شهر بدون افزایش قیمت بنزین 25 درصد افزایش داشته کرایه ماشین از شهر رشت به کلاچای(توابع رودسر) از 4800 تومان به 6000 تومان رسیده. یک نفر توضیح دهد قضیه چیست (216421)
اري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۲۰
همينه كه هست!ميخواي بخواه نميخواي پياده برو! اه دفعه اخرت باشه دولت رو استيضاح ميكنيا!!! (216449)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۵۲
توضیحش روحانی مچکریمه ! (216525)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۴۹
الان برات توضیح میدم.
تو کشور تورم داریم که بالای 25 درصد است.حقوق رو هم در همین حدود سال به سال اضافه می کنن.
راننده های محترم هم از همین مردم هستند و در کشور دیگری زندگی نمی کنند پس اون ها هم درآمدشون به نسبت تورم باید افزایش پیدا کنه و چون درآمد و حقوق اونا از کرایه است پس کرایه اضافه میشه.... (216616)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۲۲
اون 6 موردي که در بدو ورود به سامانه ثبت نام ذکر شده و يکيش اينه که شما با ثبت نام به دولت اجازه دسترسي به منابع مالي خود ميدهيد، با فرمايشات معاون اول کاملا" مغاير است!! توي اين مملکت گل و بلبل نفهميديم راست آقايون کجاست، دروغشون کجاست!؟ (216426)
پارسایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۱:۱۹
«منبع» مالی گفته، نه «ذخیره»ی مالی. (216690)
اري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۱۶
مرسي از اين همه دلسوزي..!! (216446)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۴۲
از این حرفا قبلا زیاد شنیدین...خیلی شانس بیریم قیمت ها دو بربرا بشه...تا کی میخاین بیان حرف مفت تحویل مردم بدی. با اجرای فاز دوم نفس تولید در کشور به طور کامل خفه میشه (216461)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۵۲
دولت :ما اصلا موافق افزایش قیمت ها و فشار به طبقاه ضعیف جامعه نیستیم.مطمئن باشین با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت ها هیچ افزایشی پیدا نمیکنه مجلس:مردم اصلا نگران نباشن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به نفع مردم و قدرت خرید مردم بالاتر میره....
اما در عمل همه چی در بهترین حالت دو برابر میشه (216466)
اسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۲:۱۴
برق و گاز و آب و تلفن به طور خود جوش افزایش یافته است . چرا ایشان می گوید تا پایان سال افزایش نخواهد یافت ؟ (216477)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۲:۲۵
ای بابا خدا میداند اینا داره چیکار میکنن من خودم یکی از اعضای ستاد اتنخابات روحانی بودم اما تاحالا پیشمیانم اون از تغییرات مسئولین واینم از یارانه دادنش (216480)
lmn
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۴:۲۳
فقط باید بنزین گرون بشه تا کرایه گرون بشه راننده بیچاره توی همین مملکت زندگی میکنه همه قیمتها رو به رشده کارمند حقوقش زیاد میشه فقط راننده اجازه نداره کرایشو زیادکنه ملتی هستیم ما بخدا فقط زورمون به اونی که دم دستمونه میرسه (216559)
عاشیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۹:۴۲
چرا تحلیل کردن های ما مردم اینقد بده؟آخه مرد حسابی همه ی ما دردمون یکیه کارمند و راننده و... نداره هممون به خاک سیاه نشستیم بد فکر میکنیم بد تحلیل میکنیم بد هم تصمیم میگیریم بد هم انتخاب میکنیم واقا چرا فاصله ی سطح درآمد مردم با قیمتها در کشور اینقد زیاد شد ظرف 3 سال و تمام مردم بدهکار شدن (216652)
کاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۳۲
با سلام
حضرت علی (ع)اگر بیت المال را کابین زنانتان کرده باشید آن را باز پس میگیرم بیت المال را به همه ی مردم از فقیر و ثروتمند به یک میزان میدهم
ایران ثروت و دارایی ها به یغما رفت حال این هم از تقسیم بیت المال بین مردم
ما هیچی مون به هیچیمون نمیآد فقط حرف حرف حرف و قربانی کردن هر نامی که بین مردم عزیز است (216590)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۵۸
مهمترين اصلي كه دولت را ميتواند به هدف والايش برساند همين اعتمادسازي عملي است نه شعاري مردم شعار زده شده اند و تا پاك شدن اين ذهنيت دولت را به همان چشم ميبينند همين امروز بسياري از همكاران و دوستان نميتوانند وارد سايت يارانه شوند و فردا هم ميگويند چون ثبت نام نكرديد پس منصرف شده ايد اين اتفاق خوبي نيست (216598)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۷:۲۰
اگر دولت دست به قیمت حال حاضر حاملهای انرژی بزند مطمئن باشید هرج و مرج و بی اعتمادی بوجود می آید . هنوز گران نشده در بعضی جاها تبعاتش را می بینیم . افرادی سودجو فقط منتظر خبری هستند که بتوانن از ان سوء استفاده کنند و خون مردم را شیشه کنند . (216625)
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۷:۴۹
دستتو رو قرآن بذار قسم بخور اگه از خدا نمیترسی.که گرون نمیشه. (216632)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۳:۰۹
درسریال بینوکیو. هرموقع بینوکیودروغ میگفت دماغش بزرگ میشد . . . (216725)