به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۳۷۵۲۷۰
با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع کشورها

ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد

گروه سیاسی: رای‌گیری برای حذف کرسی جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل امروز چهارشنبه در شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل، اکوسوک در نیویورک برگزار شد و ۲۹ کشور از ۵۲ عضو حاضر در این جلسه کمیسیون به اخراج ایران رأی مثبت و ۸ کشور رأی منفی و ۱۶ کشور نیز رأی ممتنع دادند.
ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل حذف شد
گروه سیاسی: نمایندگان کشورها در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن به خاطر اعتراضات زن، زندگی، آزادی و حمایت از زنان معترض ایرانی رای مثبت دادند.
کمیسیون مقام زن سازمان ملل، اصلی‌ترین نهاد جهانی برای دفاع از حقوق زنان و از بین بردن تبعیض است که به عنوان زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل فعالیت می‌کند. ایران در سال گذشته میلادی به عضویت این نهاد انتخاب شد. دوره عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، چهار سال است. این شورا، ۵۵ عضو دارد.
در این جلسه، نماینده روسیه تلاش کرد که از رای‌گیری و اخراج ایران جلوگیری کند که با رای اکثریت اعضا، درخواست این کشور رد شد. علاوه بر روسیه نمایندگتن کشورهای چین، ونزوئلا، بلاروس، سوریه و پاکستان در مخالفت با اخراج ایران سخنرانی کردند.
قطعنامه پیشنهادی آمریکا در پی آن تهیه شد که بسیاری از نهادهای حقوق بشری خواهان اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شدند.
ابتدا در ماه اکتبر سازمان دیده‌بان ملل متحد که یک سازمان غیردولتی در سوییس است و به عنوان بازوی مشورتی شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل عمل می‌کند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده و در آن از این شورا خواسته بود جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون زنان این نهاد اخراج کند.
ماه گذشته نیز گروهی از زنان سرشناس در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی طی نامه‌ای خواستار حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل شده‌اند.

اظهارات نماینده آمریکا
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در دفاع از اخراج ایران از کمیسیون مقام زن در این سازمان به کشته شدن مهسا امینی اشاره کرد و گفت که او تنها به اتهام «حجاب نامناسب» دستگیر شد. او گفت: «ما نمی‌دانیم در دستگیری مهسا امینی برای او چه اتفاقی افتاده. اما می‌دانیم او به جرم زن بودن جانش را از دست داده است.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: «کار کمیسیون مقام زن مبارزه با تبعیض علیه زنان است. عضویت ایران در این کمیسیون، لکه ننگی برای این نهاد است.»
او افزود: «فعالان حقوق زنان و معترضان در ایران به صراحت از ما خواستند که جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن اخراج شود. بعضی از آنها همین حالا در این سالن هستند. بیایید طرف آن‌ها بیاستیم.» لیندا گرینفیلد گفت که برای «زن، زندگی، آزادی» به اخراج ایران از کمیسیون زن سازمان ملل رای بدهید.

کانادا: اقدامات ایران با کمیسیونی که نامش مقام زن است ناسازگار است
نماینده کانادا حکومت ایران متهم کرد که چه در سیاستگذاری و چه در مقام اجرا به شکلی تبعیض آمیز علیه زنان عمل می‌کند.
او گفت: «اجرای خشن قانون حجاب و عفاف و توسل به مجازات اعدام نشان دهنده
نماینده آمریکا در این جلسه حضور ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را "لکه ننگی" بر دامان این نهاد دانست
بی توجهی حکومت به حقوق بشر و همچنین سرکوب عامدانه زنان و دختران است.»
نماینده کانادا گفت ایران بدون آن کسی مجبورش کرده باشد به جهان چهره‌ای نشان داده است که تنها می‌توان «چهره بی‌رحمی و وحشت» دانسته شود
او گفت ادامه عضویت ایران به معنی بی اعتبار کردن این کمیسیون است.
نماینده کانادا گفت: «دیدگاهی که از برخی کشورها می‌شنوم این است که ایران مطابق قوانین انتخاب شده و نمی‌توان در این باره کاری کرد.»
او خطاب به نمایندگان این کشورها پرسید: «آیا هیچ کاری نیست که یک دولت علیه مردم خود انجام دهد و باعث بشود آن دولت از کمیسیون مقام زن اخراج شود؟»
او گفت اقدامات دولت ایران با کمیسیونی که نامش مقام زن است ناسازگار است.
نماینده کانادا بخشی از صحبت‌هایش را به زبان انگلیسی و بخش دیگر را به زبان فرانسه بیان کرد.

اظهارات نماینده جمهوری اسلامی ایران
نماینده ایران، آمریکا را متهم کرد که به دنبال تلاش برای ممانعت از پیشرفت ایرانیان است «به ویژه برای زنان و دختران».
او گفت عضویت ایران در این کمیسیون با آرای شفاف و حمایت کشورهای آسیاپاسیفیک انجام شده و طرح آمریکا برای اخراج ایران از این کمیسیون «غیرقانونی» و فاقد سابقه است.
نماینده ایران، آمریکا را به «قلدری»، «استفاده ابزاری از حقوق بشر» و «استاندارد دوگانه» متهم کرد و گفت با توجه به «رابطه خصمانه آمریکا با مردم ایران» چنین سیاستی قابل انتظار است اما اگر خط مورد نظر آمریکا پیش برود، به معنی زیر سوال رفتن چندجانبه‌گرایی سازمان ملل است و بداعت و سابقه‌ای خطرناک خواهد شد که دیگر کشورها را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. نماینده ایران به نقض حقوق زنان فلسطینی از طرف اسرائیل اشاره کرد و از آمریکا انتقاد کرد که در این باره سکوت می‌کند. او از کشورهای حاضر خواست به طرح آمریکا رای مخالف بدهند.

پیشنهاد روسیه رای نیاورد
پیشنهاد روسیه برای بررسی قانونی بودن اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رای نیاورد.
نماینده روسیه گفت که مکانیزمی برای اخراج کشورها از کمیسیون مقام زن سازمان ملل وجود ندارد و پیشنهاد کرد که پیش از رای‌گیری، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل، جنبه‌های حقوقی چنین اقدامی را بررسی کند.
نماینده روسیه گفت که مطمئن است در ایران تحقیقات جامع و کاملی درباره کشته شدن مهسا امینی انجام شده است. او گفت: «من یادم نمی‌آید که هرگز در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل درباره سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز در فرانسه و بریتانیا جلسه‌ای برگزار کرده باشد. من یادم نمی‌آید که بعد از کشته شدن جرج فلوید در آمریکا چنین جلسه‌ای برگزار شود.»
نماینده روسیه از ارائه‌دهندگان قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل خواست که «اول از همه وضع خودتان را بهبود ببخشید». اکثریت کشورهای حاضر در جلسه رای دادند که کمیسیون به مقررات ارائه پیشنهاد مکتوب و ۲۴ ساعت قبل از جلسه پایبند باشد و پیشنهاد شفاهی روسیه را بررسی نکند.
 

رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۱:۱۷
فقط زورشون به مردم می رسه
اگر قدرت داشتید در کمیسیون مقام زن موفق میشدید.
(409801)
ویدا منصوری
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۱:۳۶
والله ما موندیم اصلا از روز اول چی شده ما رو تو کمیسیون راه دادند چون شاه که آدم مردسالاری بود و اهل این اقدامات نبود. بعد از انقلاب هم که ما به هیچ وجه دیدگاه های غربی را در مورد زن قبول نداشتیم و بیشتر دنبال اهمیت زنان در توسعه جمعیت بودیم که در اون زمینه هم خوشبختانه یا بدبختانه توفیقی نداشتیم.الان آقایون هم دنیاشون رو باختن هم آخرتشون رو. (409804)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۲:۰۷
کثیف ترین دولت های دنیا:
بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه (409810)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۲:۲۷
به قران قسم لکه ننگ اصلی بردامن بشریت امریکاست،باید در تشکیلاتی را که امریکا واروپا سردمدار واداره کننده ان هستند لجن گرفت، بنیانگذاران داعش امروز شدهاند مدافع حقوق زن تف،بر این تکشیلات به اصطلاح بین المللی باید برینید به ساختار سازمان ملل (409816)
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۲:۴۳
خوبه شما هم طعم تلخ اخراج و تحریم و فیلتر رو بچشید. (409817)
نادرمعظمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۳:۳۳
همه میدانند که نماینده گان کشورهایی که رای مثبت دادند مزدورودست نشانده ی امریکابودند.وتوانی ولاوی گری میگردند. (409825)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۲:۲۱
وکشورهایی که رای منفی دادند خوشون ناقض حقوق بشرهستند (409909)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۷:۴۲
دلبندم لاوی نه لابی. (409972)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۳ ۲۳:۳۶
اوج تدبیر و شکوفایی در سیا ست خارجی امیر عبداللهیان ورئیسی چه ابر سیاستمدارانی هستند‌ دور نیست ایران را از سازمان ملل هم اخراج‌کنند (409826)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۰:۰۷
به نظر من ایران با قرار گرفتن در سازمان ملل که این همه دوگانگی در رفتارهایشان نشون می دهند خارج شود واین لکه ننگ از دامن خودش پاک کنه کشورهای اروپایی وآمریکا اصلا به حقوق انسانی پایبند نیستند و فقط با استفاده ازاین ابزار بین المللی کشورها را تحت فشار می گذارد لعنت به ذات همشون وحشی های مدرن (409830)
جهان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۰:۳۴
حیف شد ایران از این کمیسیون اخراج شد (409841)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۱:۰۸
اوکی (409847)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۷:۴۹
یک سال بیشتر دووم نیاواردیم!!!!!!! (409854)
س.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۸:۴۱
خودشون با این کارشون حقوق زنان ایران رو پایمال کردند
دیگ به دیگ میگه روت سیاه (409861)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۹:۰۳
ایران امروز جایی در جامعه جهانی نداره از خیلی چیزا باید حذف بشه (409867)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۰۹:۴۶
نماینده جمهوری اسلامی.... چند جمله در مظلومیت ملت و زنان فلسطین گفت .... بابا جمش کنید ... دیگه اسم فلسطین رو نیارید....به اسم فلسطین چه دادها که بیداد نشد.... . (409877)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۰:۵۲
در سازمان ملل هم به فکر فلسطین هستند، ب شما چه که اسرائیل حقوق زنان فلسطین را رعایت می‌کند یا نه، تو منافع ملی و حقوق زنان کشور خودت را دریاب. (409894)
ارس
United States
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۱:۱۵
باپس گردنی و اردنگی از کمیسیون مقام زن بیرون تون کردن . ملاها را کردن از جلو و عقب . مبارک باشد (409897)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۴:۰۹
مقامات ما همه مسائل را از دید ایدئولوژیک نگاه می کنند.
در صورتیکه که اگر مسئله زنان از نگاه علمی بررسی شود
این تعارض ها پیش،نمی آید.

بخوبی واقفم که در دوره جمهوری اسلامی، زنان در زمینه
های مختلف پیشرفت های زیادی نموده اند.
دقیقا به همین دلیل خواستار آزادی بیشتری هستند. (409934)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۰۳:۲۰
دیگه به چی واقفی جناب همیشه واقف (410025)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۴:۴۳
روسیه....
چین
ونزوِِئلا
پاکستان
طالبان هم که نماینده نداره
تو خود بخوان... (409936)
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۱۷:۰۰
حذف نشد جانم ... اخراج شد !!!!! (409963)
افسانه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۲۲:۳۶
ایران به جایی رسیده که شایستگی حرف زدن در مورد زنان رو نداره ،،جدیدترین شاهکارشون هم ایجاد تفرقه و دشمنی بین محجبه و بی‌حجاب بود،،آقازادگان آمریکا نشین ، شرم کنند که در دامن چنین دشمنی زندگی میکنند (410009)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ۲۳:۲۳
فکر کردید هربلایی سر جوانان ، دختران وپسران و کودکان معصوم وبیگناه ایران می توانید بیاورید (410016)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۱:۱۵
چین و روسیه خودشون اول باید اخراج بشوند خداییش (410137)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها