به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۷۵۴۲۵
حذف ایران از کمیسیون مقام زن، مقدماتی است برای انجام اقدامات بعدی

در مقابل همه دنیا قرار گرفته‌ایم

در مقابل همه دنیا قرار گرفته‌ایم
گروه سیاسی: یک دیپلمات سابق درباره تبعات حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، می‌گوید کشوری که منزوی می‌شود، خود به خود می‌توان برایش هر تصمیمی گرفت. مقابله با این تصمیمات هم بسیار سخت و پرهزینه است.
جاوید قربان اوغلی در گفت و گو با «انتخاب» درخصوص تبعات حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در صحنه بین‌الملل، گفت: «تحولی که رخ داد و اقدامی که از طرف سازمان ملل متحد انجام شد، در واقع دومین اقدام در سازمان ملل بود که می‌تواند به وجه ایران در صحنه بین‌المللی بسیار آسیب بزند. اولین اقدام، محکومیت ایران در شورای حقوق بشر بود که منجر به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شد. این نشان دهنده این است که سازمان ملل و اعضای آن روی ایران متمرکز شده‌اند. دومین اقدام هم اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان بود.»
وی افزود: «به باور من هر دوی این اقدامات پیامد تحولات داخلی و واکنش دولت به اتفاقات اخیر است. بنابراین ما با یک پروسه‌ای مواجه هستیم که هر روز که می‌گذرد بر شدت فشار بین‌المللی به ایران شدیدتر می‌شود.»
این تحلیلگر سیاست خارجی درخصوص اعتبار سازمان ملل متحد، بیان کرد: «این سازمان و ارگان‌های وابسته به آن، فارغ از اینکه چه قدر کارکرد داشته یا نداشته باشند، از یک مشروعیت بین‌المللی برخوردار هستند که وقتی کشوری در یکی از ارگان‌های آن محکوم می‌شود، انعکاسی که در جهان پیدا می‌کند، بسیار اهمیت دارد که ابزارهای ما برای مقابله با تاثیرات آن بسیار اندک است و صدای ما نهایتا در کشور خودمان یا چند روزنامه عربی منعکس می‌شود. بر این اساس اگر ما را به دلیل مسئله نقض حقوق بشر یا نقض حقوق زنان محکوم می‌کنند، ابزارهای ما برای مقابله با آن محدود است.»
قربان اوغلی درباره اثرات محکومیت ایران توسط سازمان ملل متحد، گفت: «قطعا تاثیرات خود را قطعا می‌گذارد و خدشه سنگینی به اعتبار و وجاهت ایران نزد افکار عمومی وارد می‌کند. حال ممکن است عده‌ای در داخل کشور بگویند که سازمان ملل چه اعتبار و ارزشی دارد؟ در پاسخ باید گفت که اگر ندارد، پس چرا ما اصلا عضو آن شده‌ایم؟ وقتی ما عضو می‌شویم و در کنار دیگر کشورها قرار می‌گیریم و هزینه‌هایی هم می‌پردازیم، این نشان‌دهنده اهمیت موضوع برای ماست. الان که با این وضع و با رای بسیار بالا اخراج می‌شویم، خود به خود تاثیرات سنگینی در افکار عمومی بر اعتبار ایران می‌گذارد که کاملا مشهود است.»
 این دیپلمات بازنشسته درخصوص راهکار کاهش فشارهای بین‌المللی بر ایران، عنوان کرد: «به نظر من همه چیز در دست خودمان است و خودمان باید این دردی که الان به جان کشور افتاده است را درمان کنیم.معمولا برای هر اقدامی علیه یک کشور، نیازمند یک اجماع بین‌المللی هستیم. اجماع از آنجایی شروع می‌شود که یک کشور متهم به به نقض حقوق بشر و ... می‌شود. اینها خود به خود زمینه‌هایی را فراهم می‌کند که آن کشور در دنیا منزوی می‌شود.»
قربان اوغلی درمورد پیامدهای انزوای یک کشور در صحنه بین‌الملل مطرح کرد: «کشوری که منزوی می‌شود، خود به خود می‌توان برایش هر تصمیمی گرفت. مقابله با این تصمیمات هم بسیار سخت و پرهزینه است. تقریبا تمام کشورهایی که به نوعی در معرض تهاجم هم حتی قرار گرفتند، کارشان از اینجا شروع شد. عراق یک زمانی متهم شد که سلاح‌ها و وسیله‌های شیمایی و بمب هسته‌ای دارد که این مقدمه‌ای برای اقدامی که علیهش انجام دادند، شد. در مورد لیبی هم همین کار را انجام دادند. بنابراین، شروع این است که وجهه ایران در دنیا را کاملا تخریب و افکار عمومی نسبت به ایران بدبین کنند. به باور من این مقدماتی است برای انجام اقدامات بعدی علیه ایران که ممکن است تبعات سنگینی داشته باشد. به خصوص اینکه در حوزه‌های دیگر هم با دنیا وارد چالش شده‌ایم.»
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دیگر چالش‌های ایران با کشورهای دنیا، گفت: «پرونده هسته‌ای عملا به بن‌بست خورده و تقریبا دارند همه گناه‌ها را به گردن ایران می‌اندازند و ما را مقصر بن‌بست می‌دانند. مسئله هسته‌ای یک مسئله بین المللی است که بسیار حساس و تاثیرگذار است. از آن طرف هم، تمام دنیا علیه روس‌ها موضع گیری کرده‌اند ولی ما متهم به همکاری با روس‌ها و دادن پهپادهایی به آن‌ها شده‌ایم که مراکز اجتماعات انسانی، مراکز صنعتی و مراکز درمانی اوکراین را دارد هدف قرار می‌گیرد. این را اوکراینی‌ها گفته‌اند و کشورهای دیگر هم تایید کرده‌اند.»
قربان اوغلی در پایان عنوان کرد: «با این تفاصیل ما عملا به طور ناخواسته در مقابل همه دنیا قرار گرفته‌ایم. اینکه چگونه با این اقدامات مقابله یا خلافش را ثابت کنیم، به باور من اولا غیر ممکن است و ثانیا اگر هم امکان‌پذیر باشد، معلوم نیست که به شرایط قبل از آن پدیده برسیم.»
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۲:۵۶
به نظرت اینا چیزی از روابط بین‌الملل حالیشونه. قیافشونو نگاه کنی میفهمی چقدر مشنگن (410065)
یه بنده خدا
Germany
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۴:۲۶
شدیم مثل خرِ در گل مانده !! (410071)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۴:۳۷
خیلی نگران نباش آقای دیپلمات. سخت تر از زمان چنگ
نیست که همه دنیا از صدام حمایت می کرد. (410073)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۹:۵۸
محتوای کلیشه ای بعضی کامنت ها گویای آن است که عده ای از طریق کامنت نویسی امرار معاش می کنند. بد نیست این افراد هر از گاهی این سؤال را از خود بپرسند که اگر روزی درآمدشان از این طریق قطع شود چگونه مخارج زندگی را تأمین خواهند نمود. (410126)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۰:۲۲
ولی خودت نگران باش آقای تئوریسین! چون صدامی که میگی همه دنیا از او حمایت میکرد، نمیدانی که چرا سقوط کرد؟ (410129)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۱:۱۹
شما آدم کوته فکری هستی که ایران کنونی را با زمان جنگ عراق مقایسه میکنی اکنون کشورت بی ارزشترین پول دنیا را صاحب است و فاجعه اقتصادی رخ داده است (410138)
مرگ اقتصادی یعنی مرگ فرهنگی، اجتماعی و ...
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۸:۰۱
اگر این حکومت می توانست اقتصاد رو سرو سامان بده هرگز برای خاطر خودش هم شده نمیذاشت اقتصاد به این وضع وخیم و پریشان برسه! حالا که با سیاست های غلط رسیده، با گستاخی تمام عیار روبروی مردم قرار گرفته و خواستار مقاومت اقتصادی اوناست و مشکلات بودجه ای خودش را با چاپ پول بی پشتوانه و فروش دلار و ...به سمت مردم روانه میکنه این یعنی تورم، یعنی، ملت گرسنه باش و دم نزن! چون خود را نماینده خدا می داند!! (410100)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۹:۱۰
کارهر کس نیست....
این که درمقابل چند کشور ابر قدرت
بشینی چانه بزنی ودر لحظه منافع جدا کنی
سخته
بهتره ساکت باشی و
منتظر فیش حقوق و
یک سفر کاری تفریحی
خیلی بیشتر خوش میگذره
این مدیریت انقلابی (410114)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۱۹:۱۹
در حکایت است که 40 نفر دانش آموز را برای بازدید به شهر دیگری برده بودند، یکی از آنها از گروه جدا میشود و حیران و سرگردان می ماند تا اینکه پلیس وی را می یابد و از هویتش می پرسد، طفلکی توضیح میدهد ما 40 نفر بودیم که من یکی اینجا هستم و آن 39 نفر دیگر گم شده اند. (410116)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۲:۲۱
تا خراب نشه آباد نمیشه وقتی دولت مردان ما به فکر منافع ملت باشید و لاغیر و اقتصاد را بسازند ب اعتراضات بحق خلاعق یه گوش شنوا داشته باشید خود ب خود درست میشه (410147)
۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ۲۲:۵۵
یه دیوونه سنگی رو میندازه توی چاه که صدتا عاقل نمیتونن درش بیارن (410152)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها