به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب : ۳۷۵۴۹۳

تور صیادان، کابوس لاک‌پشتهای دریایی کشور

تور صیادان، کابوس لاک‌پشتهای دریایی کشور
گروه جامعه: مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات سازمان در جهت حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی، گرفتار شدن این گونه در تورهای صیادی را یکی از عمده‌ترین چالش‌ها آن‌ها ذکر کرد.

به گزارش ایسنا، لاک‌پشت‌های دریایی شبیه لاک پشت‌های خشکی هستند اما به جای پا، «باله» دارند. طبق گزارش فدراسیون جهانی حیات وحش آن‌ها از بیش از ۱۰۰ میلیون سال پیش روی کره زمین وجود داشته‌اند. همین موضوع لاک‌پشت‌های دریایی را یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های جانوران روی زمین ساخته است. لاک‌پشت‌های دریایی معمولاً در دریا معلق هستند و برای همین از یک سیستم تنفسی بی‌هوازی سود می‌برند که می‌توانند با حبس نفس خود برای مدت زیادی در زیر آب بمانند همچنین قادر هستند ریه خود را به‌سرعت از اکسیژن پر و خالی کنند.

از هشت گونه لاک‌پشت دریایی ، پنج گونه پشت سبز، پوزه عقابی، سرخ، زیتونی و پشت چرمی در آب‌های خلیج‌فارس زندگی می‌کنند و نام آن‌ها به‌لحاظ حفاظتی در لیست سرخ محیط زیست جهانی ثبت شده است.
محمد طالبی متین ضمن اشاره به اقدامات دفتر حفاظت از زیست بوم‌ها و سواحل دریایی در خصوص گونه‌ها و زیستگاه‌ها جهت حضور پنج گونه‌ در معرض خطر انقراض لاک‌پشت‌های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان اظهار کرد: عمدتا دو گروه از آن‌ها شامل لاک‌پشت سبز برای تخم‌گذاری به سواحل دریای عمان و لاک‌پشت پوزه عقابی به سواحل خلیج فارس می‌آیند.

اقدامات انجام شده در جهت حفاظت در لاک‌پشت دریایی
وی افزود: این گونه‌ها براساس جایگاهی که در هرم غذایی دارند، بسیار دارای اهمیت هستند لذا اقداماتی از جمله شناسایی تمامی زیستگاه‌های تخمگذار لاک‌پشت‌ها در استان‌ها، سواحل و جزایر شده است و براین اساس هر ساله کار پایش انجام می گیرد.

طالبی متین در ادامه به ایجاد دبیرخانه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در سال ۱۳۹۹ در شهرستان چابهار اشاره کرد و گفت: هر ساله علاوه بر اقدامات معمول، مطالعات و پایش‌هایی مانند تگ‌گذاری لاک پشت‌ها نیزانجام می‌شود و اطلاعات جمع‌آوری شده در کل سواحل جنوب کشور توسط این دبیرخانه ثبت و در نهایت بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد می‌شود.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از لاک‌پشت‌ها نیز اشاره کرد و افزود: براساس این برنامه، اقدامات، برنامه‌ها، تمام چالش‌ها و مشکلات این گونه شناسایی و احصا شد. شرح وظایف هر دستگاه مشخص و دستگاه‌های ذی‌ربط به تفکیک برای انجام اقدامات لازم تعیین شد تا در حد توان دستگاه و در راستای کمک به این گونه با ارزش شروع به انجام اقدامات لازم کنند.

وی درباره دیگر اقدامات انجام شده برای کمک به این گونه گفت: صنایع و مناطق آزاد نیز در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود در موضوع پایش این گونه، با محیط زیست همراهی و همکاری می‌کنند و هر ساله برای پایش لاک‌پشت‌های دریایی هزینه‌ هایی صورت می‌گیرد و اطلاعات به دست آمده را در اختیار محیط زیست قرار می‌دهند. بدین جهت سازمان محیط زیست می‌تواند در آینده با بررسی و مدیریت چالش‌ها، شرایط این گونه در معرض خطر انقراض را شناسایی کند و به ارائه راهکارهای مدیریتی و حفاظتی بپردازد.

لاک‌پشت دریایی و چالش‌هایش
طالبی متین در پایان به چالش‌های حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در ایران اشاره و اظهار کرد: موضوع گرفتار شدن این گونه در تورهای صیادی یکی از عمده‌ترین چالش‌ها است که در این راستا، آموزش‌های لازم به جوامع صیادی و  تنویر افکار عمومی انجام و در نهایت ارزش این گونه برای آن‌ها روشن شده است تا در صورت گرفتاری لاک‌پشت‌ها در تور صیادی، رهاسازی شوند و از تلفات‌شان جلوگیری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها