به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۳۷۵۶۳

ضرب و شتم رهبر اپوزیسیون ترکیه در خيابان

گروه بين​الملل: در حالی که رهبر حزب مخالف جمهوری‌خواه ترکیه به نشست هفتگی حزبی در پارلمان می‌رفت، مردی به وی حمله کرده و به صورتش مشت زد؛ اقدامی که از سوی بسیاری از احزاب سیاسی و سیاستمداران به شدت محکوم شد.
ضرب و شتم رهبر اپوزیسیون ترکیه در خيابان
به گزارش روزنامه تودی زمان، مردی که هویت وی «اورهان اوت» اعلام شده، به کمال قیلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف مردم جمهوری‌خواه در مقابل دفتر پارلمان حزب حامی کردهای صلح و دموکراسی در ساختمان پارلمان حمله کرد. این رویداد در حالی صورت گرفت که قیلیچدار اوغلو برای مطلع ساختن حزبش از نتایج انتخابات محلی 30 مارس به سمت سالن کنفرانس می‌رفت. محافظان رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه در این حمله مداخله کردند. حزب صلح و دموکراسی ضمن رد ارتباط داشتن به این حمله گفت، ضارب به هیچ عنوان با این حزب ارتباط نداشته است.

کمال قلیچدار اوغلو در سخنرانی‌اش در جریان این نشست هفتگی پارلمانی پس از انتخابات محلی گفت، با یک مشت جا نخواهد زد. ظاهرا این حمله از سوی ناسیونالیست‌های افراطی حمایت می‌شده و گزارش‌های اولیه پس از بازپرسی ماموران پلیس نام مظنون را افشا کرده و حاکی از آن است که وی وابسته به شاخه‌ای از حزب مخالف "اتحاد بزرگ" است. این در حالی است که این حزب هرگونه ارتباط با اورهان اوت را رد کرده است. این گروه در بیانیه‌ای کتبی نوشت: برخلاف گزارش‌های منتشر شده به دنبال این حمله، فرد مظنون هیچ ربطی به این شاخه ندارد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه شدیدا این حمله را محکوم کرده و گفت، با قیلیچدار اوغلو تماس گرفته تا از احوال وی با خبر شود. جمیل چیچک، رئیس پارلمان ترکیه نیز روز سه‌شنبه به دفتر قلیچدار اوغلو رفته تا از احوال وی با خبر شود. چیچک نیز این رویداد را محکوم کرده است. براساس تصاویر منتشر شده در صفحه فیس‌بوک فرد مظنون، مشخص نیست که انگیزه و گرایش‌های سیاسی وی برای این حمله چه بوده است. اوت در صفحه فییس‌بوک خود عکس‌هایی از اشخاصی همچون احمد کایا، خواننده کرد، اردوغان، دنیز قزمیش، دانشجوی چپ‌گرا و محسن یازیجی اوغلو، رهبر سابق حزب اتحاد بزرگ را به اشتراک گذاشته است.

حزب مردم جمهوری‌خواه نیز روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای کتبی ضمن محکوم کردن این حمله نوشت: چنین حملات وحشیانه‌ای که مهم نیست چه کسی آن را انجام داده، باعث نمی‌شود تا مانع تلاش‌های رئیس ما برای دموکراسی، آزادی، برابری، صلح و اتحاد شود. حزب صلح و دموکراسی نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفت: گزارش‌ها مبنی بر اینکه فرد مظنون با این حزب ارتباط دارد، دروغ محض بوده و حقیقت ندارند. فرد مظنون هیچ ارتباطی با این حزب ندارد. حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در بیانیه‌ای گفت، این حزب به شدت این حمله را محکوم می‌کند. این حمله اقدامی علیه دموکراسی و آزادی بیان است.
مرجع : ايسنا