به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب : ۳۷۵۹۱۱
چیزی از کنترل نقدینگی در دولت سیزدهم ندیدیم

مردم می‌گویند دولت بازار ارز را رها کرده است

مردم می‌گویند دولت بازار ارز را رها کرده است
گروه اقتصادی: هرچند قرار بود سیدابراهیم رئیسی، رییس دولت سیزدهم، هم اقتصاددانان را به خط کند و هم روندی را در پیش بگیرد که اقتصاد مملکت، شرطی نباشد، اما شواهد نشان می‌دهد دولت سیزدهم هم در عمل نه تنها نتوانست به اقتصاد کشور نظم دهد که حتی تصمیمات به گونه‌ای گرفته شد که شاهد تورم بی‌سابقه‌ای در جامعه هستیم.

به گزارش اقتصاد 24، یکی از شاخص‌های فاجعه‌آمیز در دولت سیزدهم، نرخ ارز است. اکنون قیمت دلار به ۳۸ هزار تومان رسیده و این اتفاق تنها یک معنی دارد و آن هم، فقیرتر شدن آحاد جامعه است.در حالی دلار مرز ۳۸ هزار تومان را رد کرده است که ایرانیان روز به روز شاهد افت ارزش پولی ملی هستند و از خود سوال می‌کنند چرا دولت همچون سایر بازارها، ناتوان از مدیریت بازار ارز است و چرا تلاشی در این راستا نمی‌کند و اگر هم تلاش می‌کند.

چرا هیچگاه طرح‌هایش به سرمنزل مقصود نمی‌رسد؟!
در همین خصوص، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در ابتدای کار دولت سیزدهم، دلار زیر ۳۰ هزار تومان بود و زمانی که چند هزار تومانی، قیمت دلار افزایش پیدا کرد، دولتمردان گفتند این حباب است و با ترکیدن این حباب، قیمت‌ها به قبل برخواهد گشت و ما هم همین انتظار را داشتیم، چون با ادعای دولت، صادرات نفت صورت می‌گرفت و از طرفی، بودجه سال ۱۴۰۱ هم طوری بسته شد که منطقی باشد، اما با این وجود باز هم شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و دولت هم باید بداند که وقتی دلار بالا می‌رود، تورم ایجاد می‌شود و بازار منتظر تدبیر آن‌ها نمی‌ماند.

وی افزود: عملاً گرانی‌ها رخ داده و بازار هم به مسیر خودش ادامه می‌دهد و مردم هم، تحت فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند. انتظار ما از دولت این است که لااقل در خیلی از مواقع که شدنی هم هست، پیش‌بینی‌های لازم را صورت دهد. نباید روند کاری دولت به گونه‌ای باشد که مردم حس کنند، خبری از مدیریت نیست. حس کنونی و نگران‌کننده در کشور این است که دولت بازار ارز را رها کرده است.

چیزی از کنترل نقدینگی در دولت سیزدهم ندیدیم
نماینده شیروان تصریح کرد: دولت ادعا دارد که ما داریم نقدینگی را کنترل می‌کنیم، ولی چیزی که ما در عمل می‌بینیم، غیر از این است. زمانی روند‌ها مثبت قلمداد می‌شود که در کف جامعه و بازار خودش را نشان دهد. افزایش نرخ دلار از ۳۰ به ۳۸ هزار تومان، آن هم در یک ماه و نیم اخیر، تحت هیچ شرایطی، پذیرفتنی نیست و نشانی از مدیریت ندارد.

جدی اظهار داشت: افزایش بی‌رویه نرخ دلار در دولت سیزدهم، با شعار‌هایی که این افراد قبلاً داده بودند، در تناقض است. برخی می‌پرسند مجلس در این شرایط بغرنج چه می‌کند؟ ما واقعاً به وظایف نظارتی خود می‌پردازیم. به طور مثال، من در کمیسیون صنایع و معادن مجلس عضو هستم، اما وزیر نفت را به کمیسیون دعوت کردیم و از او پرسیدیم شما که آمار و ارقام صادرات نفت را می‌دهید، چرا تاثیرش در نرخ ارز، معکوس است؟ یا مثلاً بحث گاز و ارائه این خدمات را از آقای وزیر جویا شدیم. حال بماند که در کمیسیون صنایع و معادن، مرتباً برای موضوعات جزئی، با وزیر صمت جلسه داریم و پیشنهادات خود را ارائه می‌کنیم و با تذکر، سوال، استیضاح و کارت‌های زردی که به وزرا می‌دهیم، نقش خود را ایفا می‌کنیم، اما مشکل کار اینجاست که انسجام تیم اقتصادی در دولت سیزدهم، توام با مشکلاتی است لذا این تیم باید تقویت شود.

انسجام لازم را در تیم اقتصادی دولت نمی‌بینیم
وی در پایان خاطرنشان کرد: با گذشت حدود یک سال و نیم از عمر دولت سیزدهم، هنوز ما انسجام لازم را در تیم اقتصادی دولت نمی‌بینیم. شاید برخی افراد در تیم اقتصادی دولت، تصمیم خود را دقیق‌تر می‌دانند. مثلاً سازمان برنامه و بودجه، محوری برای خودش تصمیماتی می‌گیرد و در قسمت‌های دیگر هم چنین چیزی به چشم می‌خورد. تیم اقتصادی دولت باید زیر یک چتر قرار بگیرد که این موضوع، همچنان دیده نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ۱۴:۲۳
بازار رو رها نکرده اتفاقا دودستی چسبیده منبع درآمد شده و کمبود بودجه رو جبران میکنه. (410438)
۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ۱۴:۴۷
دو حالت داره یا از این راه برای کسب بودجه از جیب مردم می پردازه یا اینکه واقعا سواد و توانایی اداره کشور رو نداشته و نداره و تحریم نفت، ناتوانی هارا آشکار کرد.
احتمالا هر دو گزینه صحیحه اما صبر مردم هم حدی داره (410441)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها