به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۳۷۶۱۳۳
رابطه قطعی گاز پتروشیمی‌ها و تشدید گرانی‌ها

بخش تولید گرفتار بی تدبیری دولت شده است

بخش تولید گرفتار بی تدبیری دولت شده است
گروه اقتصادی: دولت همواره تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را مسبب افزایش قیمت محصولات می‌داند و با ترسیم یک چهره تورم زا از تولید، پشت این بهانه به مقاصد جبران کسری‌های خود می‌رسد؛ در حالی که هر روز وضعیت بخش تولید و صنعت کشور بحرانی‌تر و برای اقتصاد خطرناک‌تر می‌شود.

به گزارش اقتصاد 24، همزمان با شروع موج سرما مانند سال‌های گذشته قطعی گاز صنایع به خصوص برای پتروشیمی‌ها به مرحله اجرا رسید. در این میان قطعی گاز نه تنها پتروشیمی‌ها را با چالش مواجه می‌کند بلکه تأثیر منفی آن به صنایع پایین‌دستی وابسته به گاز هم می‌رسد به‌طوری که با توجه به اعلام مدیرعامل شرکت گاز مبنی بر اینکه اگر مصرف کنترل نشود، ممکن است حتی با کاهش گازرسانی به نیروگاه‌ها مواجه شویم.

نکته قابل توجه این است که مهمترین دلایل پیش آمدن اینگونه چالش‌ها این است که سال‌هاست سرمایه‌گذاری کلان و مناسبی در بخش تولید گاز برای توسعه و حفظ روند تولید پایدار انجام نمی‌شود. یک فعال حوزه انرژی پیامد‌های قطعی گاز را برای حامل‌های انرژی تشریح کرد.


در این باره نرسی قربان، کارشناس حوزه انرژی گفت: کمبود گاز در یک اقتصاد باز منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، اما در اقتصاد ایران که قیمت گاز بر مبنای بازار آزاد نیست و دولت تعیین می‌کند برای هر بخشی چه میزان گاز صرف شود، کمبود گاز نمی‌تواند تأثیر مستقیم بر روی قیمت‌ها داشته باشد، اما می‌تواند با ایجاد تغییر در روند تولید، موجبات گرانی محصولات را فراهم کند.

وی با بیان اینکه حامل‌های انرژی شامل نفت، گاز، زغالسنگ و تا حدودی برق است، افزود: بر این اساس کمبود گاز بر روی برق تأثیر می‌گذارد، چون بیشتر نیروگاه‌ها با گاز کار می‌کنند البته با سوخت مایع هم کار خود را انجام می‌دهند، اما بیشتر فعالیت آن‌ها با گاز است و همچنین برخی از آن‌ها دوگانه سوز هم نیستند به همین دلیل ممکن است بر روی کمبود برق اثر بگذارد، زیرا همانطور که گفته قیمت‌ها را نه بازار آزاد بلکه دولت تعیین می‌کند.
قربان ادامه داد: البته چالش قطعی گاز بر روی روند فعالیت اینگونه شرکت‌ها قطعا تأثیرگذار است مثلا هنگامی که به شرکتی گفته می‌شود برای سه ماه دی، بهمن و اسفند گاز به شما تعلق نمی‌گیرد در نهایت راهی جز توقف تولید پیش روی آن شرکت نیست.

این کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: برخی از آن‌ها مانند شرکت‌های سیمان یا نیروگاه‌ها می‌توانند دو گانه سوز باشند، ولی برخی شرکت‌ها نمی‌توانند چنین قابلیتی داشته باشند درنتیجه بر روی تولید آن‌ها اثر دارد به‌طوری که ممکن است سه ماه تولیدشان را از دست بدهند.

وی در پاسخ به این پرسش  که برای اینکه دیگر با چنین چالش‌هایی در فصل سرما مواجه نشویم باید چه تدابیری اندیشیده شود؟ گفت: باید تدابیر را از قبل اندیشید یعنی باید سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز صورت بگیرد که از قبل باید انجام می‌شد و به اینصورت نیست که در کوتاه مدت بتوان انجام داد. علاوه بر آن نیاز است منابع گازی، پالایشگاه‌ها و بهینه‌سازی مکان‌هایی که مصرف گاز بالایی دارد مورد توجه قرار گیرد و صرفه جویی در آنها نهادینه شود که این کار را هم باید از قبل صورت داد که البته بخشی از آن انجام شده است.قربان گفت: تأثیر قطع گاز پتروشیمی‌ها بر نرخ محصولات تولید شده شاید امروز و فردا خود را بازار نشان ندهد اما قطعاً طی ماه‌های آینده وضعیت تورم در بخش تولید را بیشتر از نرخ تورم فعلی خواهد کرد.

۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ۱۶:۳۴
سلام چرا کاز ادارات دولتیرا قظع نمیکنند بهروید در هراداره ببینید کارمندان لباس تابستانه پوشیدهاند در محیط کار گاز ادارات قطع کنند جند ساعت با پالتو ولباس گرم سرکار حاضر باشند سه ماه اینکاررا بکنند صنایع میتوانند راحت کارکنند وقطع کاز نداشته باشند (410637)
۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ۲۰:۵۳
رکود چرا؟ ماشاالله الان دولت انقلابی، مجلس انقلابی، قوه قضائیه انقلابی، همه یک دست، کمر به نابودی ایران بستند. (410676)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها