به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۸ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۳۷۶۲۸۸

روس‌ها باز هم با پهپاد به اوکراین حمله کردند

گروه بین‌الملل: در نخستین ساعت‌های بامداد امروز دوشنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، هنگامی که مردم اوکراین در خواب بودند، ارتش متجاوز روسیه با ده‌ها پهپاد شاهد-۱۳۶ ساخت ایران به مناطقی در کی‌یف و از جمله به زیرساخت‌های حیاتی این شهر حمله کرد.
روس‌ها باز هم با پهپاد به اوکراین حمله کردند
خبرگزاری رویترز به نقل از نیروی هوایی اوکراین نوشت که پدافند هوایی این کشور موفق شده است از مجموع ۲۳ پهپاد مهاجم، ۱۸ پهپاد را سرنگون کند. بنا بر اعلام ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، انفجارها در مناطق مختلف این شهر سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفری به وقوع پیوست و قطعی گسترده برق و آتش‌سوزی‌های وسیع در برخی نقاط را در پی داشت. شهردار کی‌یف همچنین گفت که در حملات پهپادی روز دوشنبه، برخی تاسیسات انرژی پایتخت اوکراین و مناطق سولومیانسکی و شوچنکیفسکی هدف قرار گرفته‌اند. منطقه سولومیانسکی در بخش غربی کی‌یف، یک مرکز پرتردد و شلوغ است که ایستگاه قطار و یکی از دو فرودگاه پروازهای بازرگانی این شهر را در خود جای داده است.
فرماندار یکی از مناطق اطراف کی‌یف هم گفت که در اثر حملات شبانه پهپادها، زیرساخت‌ها و منازل شخصی آسیب دیده و دو نفر زخمی شده‌اند. او این خسارت‌ها را «نسبتا جدی» توصیف کرد. بنابر اعلام ارتش اوکراین، روسیه با پهپادهای شاهد ساخت ایران پایتخت این کشور را هدف قرار داده است؛ پهپادهای شاهد-۱۳۶ هواپیماهایی بدون‌سرنشین‌اند که هنگام اصابت به هدف منفجر می‌شوند. روسیه روز جمعه ۱۶ دسامبر نیز در یکی از بزرگ‌ترین حملاتش از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون، بیش از ۷۰ موشک به سمت اوکراین شلیک کرد. در نتیجه این حملات، برق کی‌یف قطع شد. حملات پهپادی روسیه به اوکراین تاسیسات انرژی در این کشور را هدف قرار می‌دهند و قطع دسترسی مردم به منابع انرژی در فصل سرما را به دنبال دارند. اتحادیه اروپا حمله به زیرساخت‌های اوکراین را جنایت جنگی می‌داند.
روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله نظامی کرد و از آن زمان تاکنون، بارها مناطقی در این کشور را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده است. مقام‌های اوکراین می‌گویند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد پهپادهای ساخت ایران در اختیار روسیه قرار گرفته‌اند اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره این موضوع را انکار و گفته‌اند که در جنگ اوکراین بی‌طرف‌‌اند. کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، در ماه اکتبر گفته بود که روسیه حدود یک هزار و ۷۰۰ پهپاد از ایران خریده و بیش از ۳۰۰ پهپاد را تاکنون استفاده کرده است.
بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و اوکراین می‌گویند که ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ است. در پی درخواست، آمریکا و کشورهای اروپایی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این سازمان با اعزام کارشناسان خود به اوکراین، درباره استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه این کشور تحقیق می‌کند. در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین، دبیرخانه سازمان ملل موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع می‌دهد تا این شورا درباره آن اقدام کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها