به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۴:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۳۷۶۴۷۱
در دیدار امیرعبداللهیان با مقامات اروپایی در اردن؛

جوزپ بورل خواهان توقف فوری سرکوب معترضان شد

گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران،‌ خواهان توقف فوری سرکوب معترضان در ایران شد.
جوزپ بورل خواهان توقف فوری سرکوب معترضان شد
جوزپ بورل، در توییتی پس از این دیدار در منطقه بحرالمیت در اردن نوشت که بر «ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران» نیز تاکید کرده است. بورل تایید کرد که روابط اتحادیه اروپا و دولت ایران از جمله حول محورهای سرکوب خشونت‌بار معترضان ایران و تجهیز روسیه به سلاح‌های مرگبار «وخیم شده است». با این حال، جوزپ بورل گفت که دیدار او با وزیر خارجه ایران «ضروری» بود. او افزود که توافق شده که کانال ارتباطی فیمابین باز نگاه داشته شود.
خبرگزاری دولت ایرنا روز سه‌شنبه از اردن گزارش داد که حسین امیرعبداللهیان در این دیدار دو ساعته در پاسخ به گفته‌های جوزپ بورل اظهار داشته که رویکرد کشورهای غربی در مورد حقوق بشر در ایران «ریختن اشک تمساح» است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۲۹ آذر، در کنار بحرالمیت در کشور اردن، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون او دیدار و درباره احیای برجام با او گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان، برای شرکت در اجلاس موسوم به «بغداد ۲» به میزبانی اردن به این کشور سفر کرده است. کنفرانس «بغداد ۱» ۱۶ ماه پیش با هدف حمایت از عراق و تلاش برای کاستن از تنش‌ها در منطقه خاورمیانه برگزار شده بود. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران و همچنین انریکه مورا، هماهنگ‌کننده امور مذاکرات میان ایران و گروه کشورهای باقی‌مانده در برجام نیز در دیدار در حاشیه دریای نمک حضور داشتند. جمهوری اسلامی ایران در حالی که در داخل کشور با خشونت در حال سرکوب اعتراضات مردمی است، چند هفته‌ای است که برای احیای برجام به تکاپو افتاده است. این در حالی است که روز سه‌شنبه ویدئویی از جو بایدن منتشر شد که به‌صراحت در آن از مرگ برجام سخن می‌گوید. مقامات ارشد در میان کشورهای باقی‌مانده در برجام نیز تاکید کرده‌اند که خشونت در قبال ایرانیان معترض که در سه ماه گذشته تشدید شده، محلی برای تلاش جهت احیای برجام باقی نگذاشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دوشنبه شب در نشست ویژه نیم سالانه شورای امنیت برای بررسی نحوه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، تاکید کرد که برجام را فرصتی از دست رفته می‌داند. او با این حال افزود که این امر را برای صلح و ثبات منطقه نگران‌کننده تلقی می‌کند.
آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز پس از نشست دوشنبه شب شورای امنیت، نسبت به عواقب دور شدن جمهوری اسلامی از تعهدات هسته‌ای خود هشدار داده و تاکید کردند که تهران با سرکوب خشن مردم خود و ادامه برنامه‌های موشکی و تجهیز روسیه به سلاح‌هایی که در جنگ اوکراین به کار رفته، خود را بیش از پیش در جامعه بین‌المللی منزوی کرده است. یک روز پیش از دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با جوزپ بورل در اردن، هیئتی از آژانس بین‌الملی انرژی اتمی که برای پیگیری پرونده سه مکان مشکوک به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به تهران رفته بود، ایران را ظاهرا دست خالی ترک کرد. در شرایطی که آخرین امید به احیای برجام و عدول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیگیری فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای ایران به پاسخ شفاف تهران در مورد ورامین، تورقوزآباد و مریوان بستگی دارد، ایران به تازگی عنوان کرد که این اماکن «گاوداری، معدن متروکه و ضایعات‌فروشی» است و رژیم بدطینت صهیونیستی (اسرائیل) ادعاهای نادرست در مورد این اماکن مطرح کرده است.
جوزپ بورل در دیدار امروز با حسین امیرعبداللهیان موضع اتحادیه اروپا در خصوص عواقب تجهیز روسیه به پهپاد و احتمال تحویل موشک از سوی ایران به روسیه را نیز مورد تاکید قرار داده است. اتحادیه اروپا در دوره اخیر تحریم‌های شدیدی علیه ایران و نیز روسیه برقرار کرده و بارها تهران را به قطع همکاری تسلیحاتی با روسیه فراخوانده است.
برچسب ها: جوزپ بورل برجام

۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۱۱:۱۲
خاک تو سرشون بریزم. اسمشون رو گذاشتند اتحادیه اروپا. عرضه هیچ کاری بجز درخواست کردن رو ندارند. (410913)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها