به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۳۷۶۷۳۱

 رونمایی از اسکناس‌های جدید بریتانیا

 رونمایی از اسکناس‌های جدید بریتانیا
گروه اقتصادی: بانک مرکزی انگلستان اعلام کرد اولین اسکناس‌ها با تصویر چارلز سوم، پادشاه جدید بریتانیا از اواسط سال ۲۰۲۴ وارد چرخه نقدینگی خواهد شد.
بر این اساس تصویر پادشاه جدید بدون اینکه تغییری در طراحی فعلی این اوراق صورت بگیرد بر روی هر چهار نوع اسکناس موجود (۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ پوندی) چاپ خواهد شد. قرار است تصویر پادشاه در جلوی اسکناس‌ها و همچنین در واترمارک امنیتی آن قرار گیرد.
چارلز سوم، ۷۴ ساله در سپتامبر سال جاری میلادی پس از مرگ مادرش ملکه الیزابت دوم به مقام پادشاهی بریتانیا رسید.
ضرابخانه سلطنتی بریتانیا پیش‌تر اعلام کرده بود که اولین سکه‌های منقش به چهره پادشاه چارلز سوم در اوایل ماه دسامبر وارد چرخه مالی کشور شده است.
بانک مرکزی انگلستان اعلام کرده که یکی از عکس‌های سلطنتی چارلز که در سال ۲۰۱۳ گرفته شده به عنوان تصویر انتخابی برگزیده شده است که بر روی تمامی اسکناس‌ها به چاپ خواهد رسید.
بریتانیا از سال ۲۰۱۶ به تدریج اسکناس‌های پلیمری را جایگزین پول‌های کاغذی کرده است.بانک مرکزی انگلستان گفته است که به منظور کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی، چاپ اسکناس‌های جدید تنها به حدی خواهند بود که صرفا جایگزین پول‌های کهنه شوند. این بدین معنی خواهد بود که از اواسط سال ۲۰۲۴ پول‌های دست مردم در دو مدل یعنی یکی با تصویر ملکه فقید و دیگری حاوی تصویر پادشاه جدید خواهد بود.سکه های فعلی منقش به تصویر ملکه فقید نیز همچنان پذیرفته می‌شوند.
لازم به یادآوری است که تصاویر وینستون چرچیل (نخست‌وزیر بریتانیا در دوران جنگ جهانی دوم)، جین آستن (رمان‌نویس)، جی ام دبلیو ترنر (نقاش) و آلن تورینگ (ریاضی‌دان) نیز به ترتیب در پشت اسکناس‌های پلیمری ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ پوندی چاپ شده است.کلکسیونرها حالا برای به دست آوردن اسکناس‌های جدیدی که شماره سریال آن از همه کمتر باشد هیجان زده هستند.
بانک مرکزی انگلستان از قرن هفدهم اسکناس چاپ می‌کرده ولی بر خلاف سکه‌های رایج، هیچ‌گاه تصویر یکی از شاهان بر روی اسکناس وجود نداشته است. این ملکه الیزابت دوم بود که در ژوئیه ۱۹۵۶ برای اولین بار اجازه داد تا از تصویر وی بر روی سری جدید اسکناس‌ها استفاده شود.
از این روی، چارلز دومین شاهنشاه و اولین پادشاه مرد خواهد بود که در بریتانیا اسکناس‌هایی با تصویر وی به چاپ خواهد رسید.
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها