به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۲ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۳۷۶۸۶

کنگره: ابوطالبی حق ورود به آمریکا را ندارد

گروه بين‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را با یک رای قاطع تصویب کرد. این طرح که پیش از این از سوی سنای آمریکا نیز به تصویب رسیده بود باید به امضای باراک اوباما برسد.
به گزارش آسوشیتدپرس، این مصوبه به اتفاق آراء در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. این طرح که چهار روز پیشتر از سوی سنای آمریکا نیز تصویب شده بود٬ اکنون از سوی کنگره برای تصویب نهایی تحویل دفتر ریاست جمهوری شده است. براساس این مصوبه، افرادی که در کارهای تروریستی و گروگان‌گیری، جاسوسی یا تهدید امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند ورودشان به آمریکا ممنوع می‌شود.

اد رویس٬ رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ضمن استقبال از تصویب این طرح گفت: «هیچ‌یک از افرادی که ۵۲ دیپلمات آمریکا را در تهران به گروگان گرفته و ضمن ارعاب آمریکایی‌ها٬ حق حاکمیت دیپلماتیک را زیرپا گذاشته‌اند٬ نباید اجازه ورود به خاک آمریکا را داشته باشند . این انتخاب از سوی ایران که نشان از انگیزه‌اش برای تحقیر ایالات متحده دارد٬ شگفت‌آور نیست. پیام کنگره به تهران با تصویب این مصوبه به اتفاق آرا٬ ارسال شد: درخواست شما رد شده است.»

حمید ابوطالبی متهم به دست داشتن در تصرف سفارت آمریکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد. با این‌حال ابوطالبی این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور یافته است. پیشتر کاخ سفید اعلام کرده بود که سفیر پیشنهادی ایران برای سازمان ملل متحد «گزینه مناسبی نیست»، اما وزير خارجه ایران گفت: «به پی‌گیری‌های خود از مجاری دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

محمدجواد ظریف٬ در این خصوص با تاکید بر «مناسب بودن» انتخاب ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل گفته است که تهران اجازه نمی‌دهد «تندروها» دستور کار ایران در سازمان ملل را تعیین کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، تصویب طرح مخالفت با ورود ابوطالبی به خاک آمریکا به فاصله زمانی کوتاه از یکدیگر از سوی سنا و مجلس نمایندگان٬ حاکی از اتفاق نظر اعضای هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه بر سر این مسئله است.