به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۳۷۶۸۶۰
چرا خبر آغاز احتمالی مذاکرات برجام هم قیمت دلار را کاهشی نکرد؟

با این دست فرمان قیمت دلار کاهش نمی‌یابد

با این دست فرمان قیمت دلار کاهش نمی‌یابد
گروه اقتصادی: قیمت دلار در بازار غیررسمی در حالی روز گذشته بر مدار نوسانات اندک قرار گرفته بود که معامله‌گران تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض برجامی در خرید و فروش دلار با احتیاط حرکت می‌کردند. در لحظه تنظیم این خبر قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۹ هزار و ۵۵۰ هزار تومان رسیده و دلار توافقی نسبت به روز‌های گذشته در قیمت ۳۶ هزار و ۲۳۰ تومان معامله می‌شود.به گزارش اقتصاد 24، اما سوال اصلی این است که قیمت دلار تا پایان دی ماه و در سه ماهه پایانی سال به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

رکوردشکنی قیمت دلار ادامه دارد
سید مرتضی افقه، اقتصاددان در این رابطه  اظهار کرد: اگر برجام یا هر توافق دیگری با کشور‌های غربی صورت نگیرد و دولت با همین فرمان جلو برود، احتمالا قیمت دلار تا پایان دی ماه به ۴۷ هزار تومان هم خواهد رسید.این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: دیگر کسی نیست که نداند قیمت دلار متاثر از جریانات سیاسی است. دولت هم به دلیل اینکه مساله برجام را رها کرده و مسائل ایدئولوژیک را بر مسائل معیشتی و رفاهی مردم ارجحیت می‌دهد، تمامی فرصت‌های قبلی برای توافق را از دست داده است. این مساله را می‌شود در همه زمینه‌ها از جمله محروم کردن کشور از فروش گاز به اروپا یا استفاده از فرصت بازی‌های جام جهانی برای توسعه گردشگری و جذب توریست به ایران مشاهده کرد.

با این دست فرمان قیمت دلار کاهش نمی‌یابد
این اقتصاددان با انتقاد از اینکه دولت برجام را رها کرده است، گفت: بر همه محرز شده که اگر توافقی (چه برجام یا چه توافق جدید) حاصل نشود و اگر تحریم‌ها رفع نشوند، روند افزایشی قیمت دلار مهار نمی‌شود.به گفته افقه، تنها کاری که دولت می‌تواند در چنین شرایطی برای جلوگیری از افزایش قیمت دلار انجام بدهد کنترل نقدینگی است تا تقاضا برای دلار پایین بیاید که چون دولت برخلاف ادعایی که کرده و وعده‌ای که داده نتوانسته نقدینگی را کنترل کند و طبق آمار‌ها نقدینگی رو به افزایش است بنابراین تقاضا همچنان افزایشی و عرضه ارز محدود است؛ لذا طبیعی است که این افزایش قیمت دلار مستمر خواهد بود.

دولت و وعده فراموش شده اش در مورد کنترل قیمت دلار
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: نوسانات کاهشی یا ثبات چند روزه قیمت دلار در بازار آزاد به صورت مقطعی و عمدتا سیاسی است؛ به این معنا که هر خبری که یکی از تصمیم گیران داخلی یا خارجی در مورد برجام بگویند حال چه بدبینانه یا خوش بینانه، اثر مستقیم بر قیمت دلار می‌گذارد.

افقه افزود: به طور مثال قیمت دلار در روز‌های گذشته افزایشی بود، ولی صحبت‌های جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موجب شد روند افزایشی قیمت ارز به صورت مقطعی متوقف شده و رو به کاهش رود. در حال حاضر بازار سه روز تا نهایتا یک هفته منتظر می‌ماند تا ببیند آن صحبت‌ها منجر به یک اقدام عملی در حوزه برجام خواهد شد یا نه و اگر نشد، دوباره روند افزایشی قیمت دلار شروع خواهد شد.

حرکت سینوسی قیمت دلار در آخرین روز پاییز
این اقتصاددان با بیان اینکه به نظر می‌رسد سیگنال‌های برجامی طرف غربی در حد صحبت‌های بورل باقی مانده است. اگر اوضاع به همین منوال پیش رود احتمالا بازار ارز سه، چهار روز تا نهایتا یک هفته منتظر اقدام تکمیلی می‌شود و اگر سیگنال مثبتی در مورد برجام به بازار وارد نشود، دوباره شاهد جهش‌های قیمت دلار در بازار غیررسمی خواهیم بود.

افقه ادامه داد: دولت به دلیل تنگنای مالی احتمالا مقداری جدی‌تر به سراغ حل مساله تحریم‌ها خواهد رفت. صحبت‌های کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران شاهدی بر این ادعاست. هرچند صحبت‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در ادامه همین جریان است، اما توئیت رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه «آخرین امید جمعی برای احیای کامل برجام از بین رفته است» قیمت شبانه دلار را دستخوش تغییر کرد. با وجود سیگنال‌های مثبت طرف‌های ایرانی و اروپایی وزن و تاثیرگذاری صحبت طرف آمریکایی بر قیمت دلار در ایران بیشتر است و قیمت دلار را روی افزایش، اما با دور کُند قرار داد.
برچسب ها: قیمت دلار

۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۵:۳۱
قیمت دلار به برجام هیچ ربطی نداره دست خود دولت هست کشور سوریه یمن افغانستان اوکراین اوضاعوش خیلی از ما بدتر ولی این جور نیست ارزشون دولت ایران دولت مافیایی هست اگر برجام هم اتفاق بیفته پس باید قیمت همین جور که بالا رفته بریزه اما دولت نمی گزارد (412353)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها