به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۵۹
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۳۷۶۹۳۹
مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان:

هیچ حکومتی با اسلحه و زندان نتوانسته قدرتش را حفظ کند

گروه سیاسی: امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: بقای یک حکومت در گروی مشروعیت مردمی است و هیچ حکومتی با «اسلحه و زندان» نتوانسته قدرت خود را حفظ کند.
هیچ حکومتی با اسلحه و زندان نتوانسته قدرتش را حفظ کند
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲ دی در مسجد مکی این شهر به صدور احکام قضایی برای معترضان انتقاد کرده و گفت: اتهام «افساد فی الارض» برای معترضان نادرست است زیرا قرآن می‌فرماید کشتن یک انسان بیگناه مثل این است که همه مردم روی زمین را کشته است. کسی که حرفی دارد، اعتراضی دارد، حرفش باید مورد توجه قرار بگیرد و مفسد نیست.
او با بیان اینکه بقای یک حکومت در گروی مشروعیت مردمی است و هیچ حکومتی با «اسلحه و زندان» نتوانسته قدرت خود را حفظ کند، افزود: جمهوری اسلامی تنها تا زمانی در قدرت باقی خواهد ماند که از مشروعیت مردمی برخوردار باشد و مشروعیت هم باید بر اساس خواسته مردم باشد؛ در حالی که جمهوری اسلامی دین را برای حکومت اسلامی قربانی کرده است. این یعنی حکومت اسلامی زمانی مناسب است که مطالبه اکثریت مردم باشد. مولوی عبدالحمید در ادامه خطاب به نظامیان گفته جوری برخورد کنند که سرکوب معترضان نباشد. زدن مردم و ملت ایران کار درستی نیست، زدن، کشتن و اعدام کردن آن‌ها تاوان دارد. اعتراضات با کشتن مردم خاموش نمی‌شود، با کشتن و اعدام و خشونت مشکلات بیشتر می‌شود و هیچ مشکلی با خشونت حل نمی‌شود. 
او افزود: اعدام و حکم محاربه برای زندانیان را تمام کنید چه کسی مجوز صدور این احکام را صادر کرده است؟ اسلام قوانینی دارد و قضات و همه مسئولان می‌توانند در چهارچوب قانون اسلامی حکم کنند. امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: علمای اهل سنت، زندانیان سیاسی و بازداشتی‌های اخیر را آزاد کنید و درد و دل و مشکلات آن‌ها را بشنوید مشکلات، گرفتاری‌ها و خواسته‌های مردم را بشنوید و حل کنید. 
او همچنین جمهوری اسلامی را با سایر کشورها مقایسه کرده و اظهار داشت: اقداماتی که در اینجا انجام می‌شود، در هیچ کجای جهان انجام نشده است. عملکرد جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته باعث شده نخبگان از کشور مهاجرت کرده و با دلار ۴۰ هزار تومانی به کشور بازنگردند.
مولوی عبدالحمید همچنین به جلوگیری طالبان از تحصیل زنان اشاره کرده و اظهار داشت مقامات طالبان باید اجازه دهند زمینه تحصیل زنان افغانستانی در مدارس و دانشگاه‌ها فراهم شود. امام جمعه اهل سنت زاهدان با یادآوری جمعه خونین زاهدان در ادامه سخنان خود بیان کرد: از کجا دستور کشتار مردم در جمعه خونین در زاهدان و شهر‌های دیگر صادر شد؟ تعجب می‌کنم از کجا دستور صادر شده و با چه جراتی این‌ها را کشته‌اند؟ سرمایه ایران، نفت و گاز نیست سرمایه ایران، ملت و مردم ایران هستند که با علم و دانش می‌توانند کشور را آباد و به ارتقا برسانند.
مولوی عبدالحمید همچنین گفت: با کردار و رفتار خود مردم را دین گریز نکنید طوری برخورد نکنید که از دین فرار کنند و نسبت به پیامبر بدبین کنند این گناه نابخشودنی است. هر نظام و حکومت اسلامی که مردم را دین گریز و مردم را نسبت به دین بدبین کنند گناه نابخشودنی است.

اعتراضات پس از نماز جمعه
نمازگزاران زاهدانی امروز جمعه، دوم دی ماه، نیز پس از سخنان مولوی عبدالحمید، به خیابان آمدند و شعارهای اعتراضی سر دادند. 
معترضان و از جمله زنان زاهدانی در این تظاهرات شعارهایی همچون «زندان سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند. در ویدئوهایی که از تظاهرات اعتراضی منتشر شده، معترضان می گویند: «قسم به خون یاران ایستاده ایم تا پایان». براساس ویدئوهای منتشر شده، اعتراضات در چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان نیز برگزار شده است.

اظهارات کامل عبدالحمید به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان 
 مولوی عبدالحمید، در خطبه‌های نماز جمعه دوم دی ۱۴۰۱ با تصریح بر اینکه «انقلاب تا زمانی باقی می‌ماند که مردم بخواهند»، رمز بقای هر نظام و حکومتی را در «شنیدن صدای مردم و جلب رضایت آنان» دانست.
 مولوی عبدالحمید گفت: «من همیشه با همین زبان ضعیفم گفته‌ام و از دیگران هم شنیده‌ام که انقلاب اسلامی سال ۵۷ با خیزش و حمایت مردم، علما، دانشگاهیان و بازاریان پیروز شد. انقلاب را مردم به قیادت رهبر فقید انقلاب اسلامی آوردند. همه با هم متحد شدند و انقلاب را پیروز کردند. جمهوری اسلامی را هم ملت آورده است. این انقلاب نه با کودتای نظامی و نه با سلاح بلکه با حمایت و خیزش مردم برای تحقق آزادی، اجرای عدالت و تغییر وضعیت معیشت مردم و حاکم‌شدنشان بر سرنوشت خود استقرار پیدا کرده است. همیشه گفته شده که انقلاب تا زمانی باقی می‌ماند که مردم بخواهند. نظام تا زمانی قابل بقاست که مردم حامی آن باشند.» امام جمعه اهل‌سنت زاهدان با تأکید بر اینکه «با سلاح و نظامی‌گری، نظام نگه داشته نمی‌شود»، افزود: «با قدرت و زندان نمی‌توان حکومت کرد. باید حمایت مردمی باشد تا این نظام ادامه پیدا کند. اگر مردم نارضایتی داشته باشند و حکومت را نخواهند، نگهداری هر نظامی در دنیا دشوار می‌شود. ما معتقدیم که مسئولان و مدیران ارشد کشور و رهبران، باید با ملت بنشینند و ببینند ملت چه می‌خواهند و چگونه می‌توانند موافقت آن‌ها را جلب کنند.»
ایشان در خصوص صدور احکام اعدام برای معترضان هشدار داد: «خداوند می‌فرماید که اگر کسی انسانی را بکشد که او کسی را نکشته و حق او قصاص نیست، به منزله آن است که همه انسان‌های روی زمین را کشته است و اگر برعکس، کسی شخصی را که در معرض قتل است، از دست قاتلان نجات بدهد، همه انسان‌های روی زمین را نجات داده است. چقدر این جمله زیباست. شاید در فرهنگ‌ها و قوانین دیگر که ساخته بشر هستند چنین چیزی وجود نداشته باشد که در قرآن وجود دارد. وقتی انسانی کشته می‌شود، قتل در دنیا رواج پیدا می‌کند. بسیاری از کارها سخت هستند ولی وقتی یک نفر آن‌ را انجام بدهد، آسان می‌شود و همه می‌گویند ما چرا این کار را نکنیم. وقتی هم کسی را نجات می‌دهید، از قتلی جلوگیری کرده‌اید و جلوی ترویج قتل را گرفته‌اید.»
مولوی عبدالحمید با ابراز تأسف از فاصله‌گرفتن از فرهنگ اسلامی، گفت: «هر انسانی دارای هر عقیده، مرام و فرهنگی حرمت دارد و حقش محترم است. بر من گاهی بسیار سخت می‌شود که مسلمانی حق غیرمسلمانی را ضایع می‌کند. وقتی ما ادعا می‌کنیم تعلیم، فرهنگ و تمدن آسمانی داریم و ادعای پیروی محمد رسول‌الله را داریم، شایسته نیست که ظلم کنیم. برای هیچ انسان دارای عقلی، ولو اینکه پروردگار را قبول نداشته باشد، ظلم به انسان و حیوانات جایز نیست اما ما چه تعلیم زیبا و بزرگی داریم ولی متأسفانه از آن فاصله گرفته‌ایم.»
 
جواب سنگ، گلوله نیست
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان مصداق افساد فی‌الارض را هم راهزنی یا نبرد مسلحانه دانست و گفت: «باید به حرف کسی که اعتراض و مشکلی دارد توجه کرد. ما مردم ایران همه یکی هستیم. ما ملتی متحد با هم هستیم. همه ملت‌ها وحدت ملی دارند و امنیت ملی نتیجه وحدت ملی است. از نیروهای مسلح و همه مسئولان گرفته تا ملت و مردم همه ایرانی هستیم. باید حقوق یکدیگر را رعایت کنیم. نه مردم اجازه دارند مأموران را بکشند و نه مأموران اجازه دارند مردم را بکشند. ما همه ایرانی هستیم و خون‌مان یکی است. کسی که چوب و سنگی در دست دارد، جواب آن سنگ، گلوله نیست. با کشتن و اعدام‌کردن مردم و نشان‌دادن خشونت، مشکلات بیشتر می‌شود و ما متضرر می‌شویم. مردم ایران برای همه ما عزیز هستند. اگر ما از هرطرفی کشته بدهیم، اگر مأموران و نظامیان و بسیجیان هم کشته شوند یا اگر مردم کشته شوند، از ما رفته است. مردم ایران به طور کلی هوشمند و عاقل هستند و عاقلان با گفتمان و مذاکره مشکلشان را حل می‌کنند. ما هم با مردم بنشینیم و خواست آن‌ها را ببینیم. آیا مردم به تغییرات راضی می‌شوند یا نه و به چه چیزی رضایت می‌دهند. این عاقلانه‌ترین مسائل است. هرچه خدا بخواهد همان می‌شود و غیر از خواست خدا اتفاقی نمی‌افتد.»
 
حکومت اسلامی تا وقتی خوب است که اکثریت مردم آن را بخواهند
مولوی عبدالحمید با تفکیک «دین» و «حکومت دینی» از هم، اظهار داشت: «دین قبل از حکومت دینی هم بوده است. نکته مهم حفاظت و بقای خود دین است. نباید دین فدای حکومت شود. دین را فدای نظام نکنید، نظام را فدای دین کنید. دین قبلا بوده و بعد هم خواهد بود. نباید از دین برای نظام و حکومت اسلامی هزینه شود بلکه نظام و حکومت اسلامی باید هزینه دین شود تا دین حفاظت شود. حکومت اسلامی تا زمانی خوب است که اکثریت مردم آن را بخواهند. اگر عدالت و آزادی بود و به خواست مردم توجه می‌شد، نظام تا صد سال و بیشتر هم می‌ماند. حضرت رسول ۱۰ سال حکومت کردند و اگر حکومت‌کردن چیز مهمی بود خداوند به حضرت رسول صدها و هزاران سال عمر می‌داد تا حکومت کند. حکومت‌ اسلامی مهم نیست بلکه عدالت و آزادی و رضایت مردم مهم است.  حضرت علی فرمود حکومت برای من پشیزی ارزش ندارد. حضرت علی و همه خلفای راشدین فقیرانه حکومت کردند و ثروتی برای خود جمع نکردند اما الگو شدند.» امام جمعه اهل‌سنت زاهدان افزود: «برای ما دین‌گریزی سخت است و نباید مردم به دین بدبین باشند. مردم از حضرت رسول، صحابه و اهل‌بیت نباید فرار کنند. مسئولان باید به این توجه کنند. اگر من با عملکرد خودم مردم را نسبت به دین بدبین کنم، گناهی نابخشودنی است. مسئولان امر و علمای اسلام، اعم از شیعه و سنی، و نظام‌های اسلامی در هر نقطه از دنیا اگر مردم را از دین متنفر کنند، این گناه است. مردم را به رحمت خداوند امیدوار کنید و به آن‌ها سخت نگیرید.»
 
با دلار ۴۰ هزار تومان که مغزهای متفکر برنمی‌گردند
مولوی عبدالحمید در خصوص مهاجرت نخبگان از کشور نیز خاطرنشان کرد: «بالاترین سرمایه هر ملت، نیروهای انسانی آن کشور هستند. هنرمندان و دانشمندان کشور و متخصصان سرمایه‌های ما هستند. کشورهای توسعه‌یافته با ملت توسعه یافته‌اند. کشور ما در زمینه علم و دانش هزینه کرده است اما بخش بزرگی از این تحصیل‌کردگان و انسان‌های توانمند مهاجرت کرده‌اند و کشورهای دیگر را آباد می‌کنند. این‌ها سرمایه ملت و مغزهای متفکر هستند. کشور برای آبادی به این افراد نیاز دارد و باید زمینه فراهم شود تا آن‌ها به کشور برگردند. با دلار ۴۰ هزار تومان که این‌ها برنمی‌گردند. اقتصاد باید اصلاح شود و تحولاتی ایجاد شود. این همان‌چیزی است که مردم در خیابان‌ها فریاد می‌زنند.»
 
تحصیل زنان افغانستانی خواسته همه علمای جهان اسلام است
مولوی عبدالحمید از دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دانشگاهی زنان افغانستانی انتقاد کرد و گفت: «زنان توانمند سرمایه ملت هستند. جا دارد من از اینجا این نکته را به کشور همسایه افغانستان بگویم و از رهبری امارت اسلامی افغانستان بخواهم که زمینه تحصیل زنان را در تحصیلات عالیه فراهم کنند. این نه‌تنها خواسته اروپاییان و آمریکاییان که خواسته همه علمای جهان اسلام است.» ایشان خاطرنشان ساخت: «علم، مرد و زن نمی‌شناسد. هر علمی که باشد، زن و مرد باید آن را فرا بگیرند. شکوفایی انسان با دانش است. چه بسا زنانی که از مردان پیش‌تر می‌روند. سرمایه افغانستان هم دانشمندان و علما هستند که دین و دنیا را می‌سازند. آبادانی افغانستان یا ایران با مردم صورت می‌گیرد. سرمایه افغانستان، معادن و زمین‌های زراعی و سرمایه ایران، نفت و گاز نیست بلکه سرمایه اصلی، مردم است. انسان‌ها باید تربیت شوند و کشور را بسازند. این دغدغه همه ماست که زمینه تحصیل دختران فراهم شود.»
امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در خصوص برخوردها با زندانیان گفت: «توصیه ما بر آن است که به سختی‌ها پایان داده شود و اعدام و اتهام محاربه، یا گزارش‌هایی که از شکنجه‌ها و مسائلی که به زبان گفته نمی‌شود در زندان‌ها پایان داده شود. من گاهی فکر می‌کنم چه کسی مجوز این مسائل را داده است. شریعت اسلام قوانینی دارد. حاکمان، قضات و مسئولان کشور ما در چارچوب قوانین اسلام می‌توانند کار کنند و هیچ متهمی را نمی‌توان زد یا به زور از او اقرار گرفت. هیچ‌کسی را که فرد دیگری را نکشته، نمی‌توان کشت. هیچ حاکمی اختیار این را ندارد که بالاتر از حکم خدا عمل کند و در کشور ما بالاترین چیز قانون است و کسی نمی‌تواند فراتر از آن عمل کند. من گاهی تعجب می‌کنم که بعضی‌ها می‌گویند ولی امر هر دستوری را که صلاح بداند، می‌تواند بدهد. این در معتقدات اهل‌سنت نیست. به اعتقاد اهل‌سنت حضرت رسول که بالاترین شخص است هم نمی‌تواند از خودش حرف بزند مگر اینکه وحی باشد. پیامبر هم اتباع وحی می‌کند و قرآن هم خطاب می‌کند که شما باید از وحی تبعیت کنید. پیامبر تا وحی نیامده هیچ حکمی از خود صادر نکرده است. ولی امر به نظر ما و بر اساس اعتقاد اهل‌سنت نمی‌تواند امر الله را تعطیل کند. هیچ اولی‌الامری نمی‌تواند دستور قتل کسی را بدهد تا شریعت دستوری نداده است. ولایت و ولی‌امر مسلمین به هر سطحی برسد در چارچوب شریعت اسلام باید عمل کند. هیچ مصلحتی در دنیا بالاتر از مصلحت اسلام نیست. مصلحت نظام باید در چارچوب اسلام باشد. اگر اسلام چیزی را ناجایز کرده، مصلحت نظام نمی‌تواند آن را جایز کند. ما معتقدیم که ولی امر و حاکم در چارچوب قرآن و سیره اسلام باید باشد و تار مویی نمی‌تواند از شریعت رد بشود.»
 
بگذارید نظامیان در پادگان‌ها بمانند
مولوی عبدالحمید با اشاره به حادثه جمعه خونین زاهدان، اظهار داشت: «ما در حادثه جمعه خونین مانده‌ایم که چرا مردمی که برای نماز آمده بودند، هدف قرار گرفتند. مردم زاهدان مرتب به من یادآوری می‌کنند که به حادثه جمعه خونین رسیدگی شود. دادگاهی تشکیل شده و به این مسئله رسیدگی می‌کند. ما هفته آینده اگر بتوانیم گزارشی از روند این دادگاه می‌دهیم. ما هم ایرانی و شهروند ایرانی هستیم. نصیحت و توصیه من آن است که شهروندان ایران را نزنید. هیچ حکومتی به این صورت به شهروندانش شلیک نمی‌کند. خواسته من همین است که بگذارید نظامیان در پادگان‌ها بمانند و نظم را برقرار کنند اما از زدن مردم خودداری کنند. اگر کسی نظامی یا بسیجی‌ای را به قتل برساند، قصاص می‌کنید، باید عدالت را اجرا کنید و مأموری را هم که بدون جهت به مردم حمله کرده نیز قصاص کنید. خواسته من از همه مردم ایران آن است که اعتراضاتشان مسالمت‌آمیز باشد و به اموال ضرر نزنند، به نظامیان حمله نکنند و اعتراضات را به خشونت نکشانند. توصیه ما به مسئولان همین است که به مردم خودتان ترحم کنید و هنرمندان و نخبگان و زندانی‌های سیاسی را رها کنید. نخ را شل کنید. با این مردم صحبت کنید که با چه چیزی راضی می‌شوند. مردم خواسته‌هایی دارند و می‌خواهند این خواسته‌ها شنیده شود.» امام جمعه اهل‌سنت زاهدان درباره فشارها علیه علمای اهل‌سنت نیز گفت: «علمای سرشناس و اصحاب مدارس در اینجا جلسه‌ای داشتند و خواسته‌هایی هم داشتند که در بیانیه‌ای مطرح کردند. امیدواریم علمایی که احضار و بازداشت کردند، آزاد شوند و احضاریه‌ها هم لغو شوند.»  ایشان در پایان از مولانا گرگیج خواستند که به درخواست مردم پاسخ دهد و پس از گذشت یک سال، امامت نمازهای جمعه را از سر بگیرند.

۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۵:۱۶
اینم اسکلو ها هر هفته یه چی میگه دو تا شعار میده تا جمعه بعد (411341)
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۵:۳۸
درود بر انسانیت ، انسانیت می تواند در هر لباسی ظاهر شود. این آقا هم روحانی است ، الم الهدی وخاتمی و...نیز روحانی هستند. آقای الم الهدی فقط و فقط خشونت و فتنه گری را در جامعه رواج می دهد. شدیدا تشنه قدرت و جاه طلبی است. منافق به تمام معنا هستند. در مقابل شاه تا کمر خم می شود و آقای خامنه ای را جانشین بر حق امام زمان خطاب می کند. دم خروس یا قسم حضرت عباس. (411344)
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۷:۴۲
آیت الله مولوی عبدلمجید حرف هایش درست است جمهوری اسلامی باید رانت خواران و اختلاس گران کنار بذارد تورم و گرانی را کاهش دهد به حرفه‌ای معترضین گوش دهد (411358)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۷:۵۳
آفرین به مولوی عبدالحمید! که به جای علمای نان به نرخ روز خوار و بی عرضه حاکمیتی شیعه، حرف مکتب اهل بیت(ع) را زده است! (411360)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۲۰:۰۸
آقای عبد الحمید عربستان پس چطور توانسته است در حالیکه در ایران شما آزادید نه زور و نه سلاح هیچکدام بالای سر شما نیست آزادی بیش از حد زبان تند و آتشین به شما داده. (411379)
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۲۰:۱۹
من که دیگه مسلمان نیستم ودیگه اعتقادی به اسلام ندارم اینم از افتخارات حکومت اسلامی (411380)
مهماندار هواپیما
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۲۱:۰۹
جناب مولوی در باره عربستان هم همین نظر را دارین (411382)
آنتی اصلاح طلب وهابی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۲۲:۳۳
،،،خخخخخخخخخهخخهخخخخخخخه ،😂😂😂😂😂🤬🤬🤬🤬👹👹👹☠️☠️☠️☠️😎😎👽👽👽👺👺👺🍐🍐🙉🙈😻😼😹😹💀💀🦷🦷🧠👅👅👅 (411398)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۲۳:۱۸
چطور با سرکوب زندان نمیشه حکومت کرد؟ پس سوریه چیه؟ (411403)
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۰۰:۲۰
آقا والله این حرف ها بسیار منطقی و دل نشین هستند حالا گوینده هر کس باشد...
اتفاقا حکومت از ظرفیت و توانایی این آدم باید استفاده کند...
مردم ایران الان ایشان را بیشتر از هر کسی قبول دارند...
درود بر عبدالحمید زهی.... (411409)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۰۰:۴۶
یه روزی منتظر خطبه های نماز جمعه تهران بودیم دهه شصت را میگم ،
این روزها منتظر خطبه های آقای مولوی عبدالحمید عزیز هستیم که ببینیم اوضاع سیاسی را چگونه تحلیل
می کنند، خداوند نگهدارش، تنت به ناز طبیبان نیاز مباد . (411415)
بانو
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۰۵:۵۷
آقای امام جمعه اهل سنت زاهدان. یک چکش به نعل می زنی. یکی به میخ. شریک دزدی ورفیق قافله. تو خودت لعنت شده هستی. ملعون. پس حرف اضافه تر از دهنت نزن (411418)
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۰۷:۳۷
حرف حساب جواب نداره ... (411421)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۰۹:۵۶
مولوی عبدالحمید صدای واقعی مردم ستمدیده ایران است و هبچ ادعایی در مورد رسیدن به حکومت و پادشاهی و خدا بودن یا نماینده خدا بودن ندارد. (411431)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۰:۴۹
هیچ حکومتی با مخالفان خودش اینقدر مماشات نمیکند.
جناب آقای حمید اسماعیل زهی شما هم خوب میدانید که هیچ زمان اینقدر امکانات در اختیار عالمان دین نبوده که بتوانند به اجرای شریعت خور بپردازند.
شما طبق فقه اهل سنت و جماعت ،میبایست شاکر و قدر دان و تابع حکومت باشید حتی اگر بر فرض محال اسلامی نباشد، بارها شما درباره حکومت جمهوری اسلامی لب به تقدیر و تشکر گشوده اید، تغییر لحن شما برای من عجیب است.
آشوب تمام میشود و شما دوباره پل های شکسته را باید بسازید. (411434)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۱:۱۷
سالهاست مسئولان و مقامات ميگن اعتراضات و خواستهاي مردم بايد بصورت مسالمت آميز و آرام باشد اما اين گفته ها همه فقط در حد و اندازه حرف
است و هيچ عملي در آن نيست مردم به دفعات و بصورت مستقيم و غير مستقيم مشكلات و گرفتاريهاي خودشونو به گوش مسئولان رساندن و خود مسئولان هم به خوبي و شفاف و روشن از درد مردم خبر دارن اما موضوع اصلي اينجاست كه هيچ كاري انجام نمي دهند و اوضاع هم هر روز بدتر و بدتر ميشود و هر روز بدتر از ديروز (411438)
ایرانی دل سوخته
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۱:۱۸
آفرین به مولوی عبدالحمید جانا سخن از زبان ما میگویی چرا مسئولین نظام انقدر متکبر و از خود راضی هستند که حاضر نیستند هیچ حرف حقی را بشنوند و اسلام را فدای حکومت کرده اند در حالی که قرآن فرموده فبشر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون الاحسنه (411440)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها