کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صادرات صنعت لبنیات با هدف بقا انجام می‌شود

4 دی 1401 ساعت 12:34


گروه اقتصادی: عضو انجمن صنایع لبنی گفت: صادرات فعلی صنعت لبنیات را نمی‌توان هدفمند و سودآوری نامید؛ صنعتگران فقط با هدف بقا صادر می‌کنند، نه باهدف توسعه صنعت لبنیات.به گزارش ایلنا، اسماعیل خاتمی از بی‌توجهی دولت سیزدهم به طرح شیر مدارس خبر داد و افزود: تلاش‌ها برای عملیاتی کردن طرح شیر مدارس از تابستان امسال از سوی کارشناسان سلامت آغاز شد اما در عمل و بعد از بازگشایی مدارس اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداد، گفتنی است وقایع اخیر اجتماعی نیز در به حاشیه بردن طرح‌ شیر مدرسه بی‌تاثیر نبود.

وی با بیان اینکه صنعت لبنیات و آموزش و پرورش درگیر طرح شیر مدارس نشدند، تصریح کرد: کسانی که تلاش می‌کردند با پیگیری از زنجیره عوامل تولید این طرح را تاحدودی زنده نگه دارند هم مدتی است که عقب‌نشینی کردند و در حال حاضر  نمی‌دانیم سرنوشت بودجه تخصیص داده شده برای شیر مدرسه چه شد؟ هر چند بهتر است که به این پرسش مسئولان آموزش و پرورش پاسخ بدهند.

کارشناس صنعت شیر و لبنیات با اشاره به ثبات قیمت محصولات لبنی در فصل اخیر، گفت: کاهش مصرف ناشی از افت قدرت خرید مردم همچنان در صنعت لبنیات نمود و بروز عینی دارد؛ هر چند همواره در نیمه دوم سال شاهد کاهش مصرف هستیم. این کاهش مصرف برای صنعت بسیار آزاردهنده شده است و صنعت برای ماندگاری چاره‌ای جز صادرات ندارد .

خاتمی ادامه داد: بازار و مصرف‌کننده نمی‌تواند تورم موجود را هضم کند وقتی مصرف‌کننده میل به مصرف ندارد و دولت نیز برنامه‌ای برای حمایت از مصرف ندارد از این‌رو میل به مسیرهای صادراتی پیدا می‌شود و در مسیرهای صادراتی کمترین تمایل به تبدیل شدن به محصول نهایی وجود دارد و بیشتر در غالب کالاهای واسطه‌ای پودر، شیرخشک، خامه، پنیر اولیه و چربی محصولات لبنی صادر می شود.

عضو انجمن صنایع لبنی با اشاره به افزایش صادرات محصولات واسطه‌ای، خاطر نشان کرد: بنا به آمار گمرک حجم صادرات شیر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است اما ارزش افزوده شیر صادر شده در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است چراکه قیمت تمام شده تولید در کشور بالا رفته است و بیش از  محصول تولیدی اقدام به صادرات محصول واسطه‌ای می‌کنیم. نتیجه این می‌شود برای اینکه دامدار زمین نخورد صنعت شیر را خریداری می‌کند اما سود چندانی عاید آن نخواهد شد.

به گفته این کارشناس صنعت لبنیات؛ صادرات کالاهای فروشگاهی به دلیل افزایش قیمت صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه صادرات محصولات لبنی سودآور نیست، گفت: صادرات باهدف ماندن صنعت و پایداری آن و مصرف شیر خام انجام می‌شود نه برای سودآوری. مطابق با آمار 8 ماه گمرک؛ ارزش افزوده قابل توجهی برای محصولات لبنی با صادرات به کشورهای مانند عراق ایجاد نکردیم و صرفا مواد اولیه تولید شده را جابه‌جا می‌کنیم.

عضو انجمن صنایع لبنی خاطرنشان کرد: 6 ماه دوم سال اوج تولید شیر خام است، و از آنجایی‌که مصرف کاهش پیدا کرده باید به قیمتی صادر شود که برای تولیدکننده ارزش ایجاد شود. کشورهای هدف صادراتی ما که عمدتا عراق است از شرایط اقتصادی ایران و بازار ما آگاه هستند، از همین روی آنها برای ما قیمت تعیین می‌کنند و تولیدکنندگان برای اینکه چرخه تولید ادامه داشته باشد اقدام به صادرات می‌کند.وی یادآور شد: صادرات فعلی صنعت لبنیات را نمی‌توان هدفمند و سودآوری نامید؛ صنعتگران فقط با هدف بقا صادر می‌کنند، نه با هدف توسعه صنعت لبنیات.


کد مطلب: 377356

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/377356/صادرات-صنعت-لبنیات-هدف-بقا-انجام-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir