به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۳۷۷۴۹۷

اینترنت ماهواره‌ای بدون دیش و فقط با موبایل!

اینترنت ماهواره‌ای بدون دیش و فقط با موبایل!
گروه علمی: آیا امکان دارد در آینده نزدیک در تمام نقاط کره زمین به اینترنت نسل پنجم و آنتن‌دهی قدرتمند تلفن همراه دسترسی داشته باشیم؟ سفرهای هوایی درون شهری چطور؟ آیا در آینده سفرهای درون شهری با هواپیما امکان‌پذیر خواهد شد؟ چند سال تا دسترسی به این فناوری فاصله داریم و چه مشکلاتی در این راه وجود دارد؟اینترنت فراگیر ماهواره‌ای در گوشی‌های همراه چطور؟ این فناوری در آینده نزدیک تمام نقاط زمین را پوشش خواهد داد؟

آینده پرواز کردن چگونه است؟
هواپیمایی را تصور کنید که مانند هلیکوپتر بلند می شود و فرود می آید اما بدون آلودگی صوتی, هزینه ها و گازهای گلخانه‌ای که جهان را آلوده‌تر از این می‌کند.این ایده شرکت‌هایی است که قصد تولید و توسعه وی.تی.او.ال.(وسیله نقلیه برخاست و فرود عمودی الکتریکی) را دارند.شرکت های زیادی در سراسر دنیا بر این باورند که بازار خوبی برای این محصول که برای سفرهای نسبتا کوتاه و تعداد محدودی مسافر طراحی شده وجود دارد.
 
به عقیده آنها وی.تی.او.ال به دلیل موتور الکتریکی خود که هزینه راه اندازی و نگهداری آن از موتور هلیکوپتر ارزان تر است, می تواند هزینه پرواز را کاهش دهد.علاوه بر این, آنها ادعا می کنند هواپیمای آنها بی صدا و بدون آلایندگی است.ورتیکال ایرو اسپیس(Vertical Aerospace) واقع در بریستول, یکی از شرکت هایی است که امیدوار است بتواند نقش مهمی در این صنعت نوظهور ایفا کند.

در سال 2023 , شرکت ورتیکال ایرو اسپیس(Vertical Aerospace) آزمایش ای.وی.تی.او.ال خود را افزایش خواهد داد.در اوایل سال جاری مدل وی.اکس.4 برای اولین بار پرواز کرد. این پرواز بیشتر از ده دقیقه طول نکشید. اما با انجام پروازهای آزمایشی بیشتر در سال 2023 پیشرفت چشمگیری خواهیم دید.در این آزمایشات هواپیما با سرعت و ارتفاء بیشتری حرکت می کند, و هواپیما روبه جلو پرواز خواهد کرد.
 
هدف این است که تا سال 2025 وی.اکس.4 مجوز حمل مسافر را دریافت کند. شرکت های زیادی در حال آزمایش ای.وی.تی.او.ال خود هستند و ورتیکال ایرو اسپیس(Vertical Aerospace) در حال رقابت با آن هاست.
وولوکوپتر(VOLOCOPTER) واقع در آلمان, برنامه دارد تا سال آینده مدل وولوسیتی(VOLOCITY) خود را به صورت عمومی آزمایش کند. این شرکت امیدوار است با دریافت مجوز پرواز در سال 2024 بتواند خدمات خود را در سنگاپور, پاریس و روم ارائه دهد.
 
لیلیوم از موتورهای جت الکتریکی استفاده می کند که می تواند به صورت عمودی و افقی پرواز کند.
شرکت لیلیوم هم قصد دارد در سال آینده اولین مدل ای.وی.تی.او.ال خود را تولید کند. شرکت لیلیوم واقع در آلمان, از سال 2017 پنج نمونه اولیه از این هواپیما را آزمایش کرده. لیلیوم به جای استفاده از پره هایی مثل ورتیکال ایرو اسپیس(Vertical Aerospace) و وولوکوپتر (Volocopter) از30 جت الکتریکی استفاده می کند که می تواند برای پرواز عمودی یا رو به جلو تنظیم شود.مشکل اصلی تمام این پروژه ها دریافت مجوز از سازمان های هوانوردی است. فرآیند دشوار و پر هزینه ای که ممکن است سال ها طول بکشد.

خداحافظی با نقاط کور؟
ای.اس.تی موبایل در حال ساخت ماهوارهای درکارخانه خود در تگزاس است.حتی در کشورهای توسعه یافته هم نقاطی وجود دارد که مردم به آنتن دهی مناسب در موبایل خود دسترسی ندارند.اگر به این تعداد میلیونها انسانی که در فقیرترین و دورافتاده‌ترین نقاط زمین زندگی می کنند و به هیچ سیگنالی دسترسی ندارند را هم اضافه کنید, بازاری بزرگ و دست نخورده را می بینید.

ای.اس.تی موبایل واقع در تگزاس در نظر دارد تا ازاین حفره بزرگ در صنعت موبایل استفاده کند.این شرکت به کمک شرکت های بزرگی مانند شرکت مخابرات آمریکا(AT&T) و وودافون(Vodafone) در حال توسعه فناوری است که به تلفن های همراه قابلیت اتصال مستقیم به ماهواره برای برقراری تماس تلفنی یا استفاده از اینترنت نسل 5 را می دهد.

در حال حاضر این شرکت از یک ماهواره آزمایشی در مدار پایینی زمین استفاده می کند اما در نظر دارد در سال پنج ماهواره دیگر هم پرتاب کند. احتمال دارد این شرکت تا سال 2024, 100 ماهواره را در فضا مستقر کند و بتواند پوشش متناوب و سرویس بین المللی ارائه دهد.ای.اس.تی به جای فروش مستقیم خدمات خود به مردم, با اپراتورهای تلفن همراه همکاری خواهد کرد تا بتواند پوشش ماهوارهای خود را به عنوان یک ویژگی اضافه ارائه دهد.

این یک چالش برای سرویس ماهوارهای ایلان ماسک, استار لینک خواهد بود. این سرویس برای اتصال به پهنای باند نیاز به یک دیش کوچک دارد.ای.اس.تی امیدوار است به کمک سهولت استفاده از این خدمات با تلفن همراه و قیمت مناسبی که دارد مشتریان زیادی جذب کند.به گفته اسکات ویسنیسکی از ای.اس.تی اسپیس موبایل"نقاط کوروجود دارند و بسیار مشکل‌آفرین هستند.به همین دلیل این یک راه حل وسوسه کننده با بازاری بزرگ است.ما به همین دلیل پشتیبانی زیادی از اپراتورهای تلفن همراه دریافت کرده ایم."
مرجع : خبرآنلاین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها