به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۳۷۷۵۲۱

آیا بیماری کبد بر مغز تاثیر می گذارد؟

آیا بیماری کبد بر مغز تاثیر می گذارد؟
گروه علمی: آخرین مطالعات ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و اختلال عملکرد مغز را بررسی کرده و یافته های آن نشان داد که تجمع چربی در کبد باعث کاهش اکسیژن رسانی به مغز و التهاب بافت مغز شده که هر دو منجر به شروع بیماری های مغزی شدید می شوند.
 
به گزارش سینا پرس، در این رابطه دانشمندان مؤسسه کبدی راجر ویلیامز وابسته به کینگز کالج لندن و دانشگاه لوزان، ارتباط بین بیماری کبد چرب غیر الکلی و اختلال عملکرد مغز را کشف کردند. بر اساس این تحقیق، بیماری کبد چرب غیر الکلی حدود ۲۵ درصد از جمعیت و بیش از ۸۰ درصد از افراد چاق را تحت تأثیر قرار می دهد.
 
گفتنی است، پیشتر چندین مطالعه اثرات منفی رژیم غذایی ناسالم و چاقی را بر عملکرد مغز گزارش کرده اند، با این حال، این اولین مطالعه ای است که به وضوح بیماری کبد چرب غیر الکلی را با زوال عقل مرتبط کرده و یک هدف درمانی بالقوه را شناسایی می کند.

این تحقیق شامل تغذیه موش‌ها با دو رژیم غذایی متفاوت بود که در آن نیمی از موش‌ها رژیمی را استفاده کردند که کالری دریافتی آنها بیش از ۱۰ درصد چربی نبود، در حالی که کالری دریافتی نیمی دیگر از موش ها حاوی ۵۵ درصد چربی بود.

پس از ۱۶ هفته، محققان مجموعه ‌ای از آزمایش ‌ها را برای مقایسه تأثیر این رژیم‌ها بر بدن و به ‌طور خاص‌ تر بر روی کبد و مغز انجام دادند. محققان دریافتند که تمام موش‌هایی که سطوح بالاتری چربی مصرف می ‌کنند و چاق بوده و به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند، دارای مقاومت به انسولین و اختلال عملکرد مغز شده اند.

نتایج پژوهش ها همچنین نشان داد:مغز موش ‌های مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی از سطوح پایین‌تر اکسیژن رنج می‌ برد، زیرا این بیماری بر تعداد و ضخامت رگ‌های خونی مغز تأثیر می ‌گذارد که اکسیژن کمتری به بافت می‌ رساند. همچنین این موش ها نیز بیشتر مضطرب بوده و علائم افسردگی را نشان می دادند. در مقایسه، موش هایی که از رژیم غذایی سالم استفاده می کردند، بیماری کبد چرب غیر الکلی یا مقاومت به انسولین نداشته و به طور طبیعی رفتار کرده و مغز آنها کاملا سالم بود.

دکتر آنا حاجیحمبی (Anna Hadjihambi) سرپرست تیم تحقیقاتی و مدرس کینگز کالج لندن، گفت: بسیار نگران کننده است که ببینیم انباشت چربی در کبد چه تاثیری می تواند در مغز داشته باشد. به خصوص به این دلیل که اغلب به صورت خفیف شروع شده و می ‌تواند سال‌ها بی‌ صدا وجود داشته باشد، بدون اینکه مردم بدانند به آن مبتلا هستند.

همچنین پروفسور لوک پلرین (Luc Pellerin) مدیر واحد تحقیقاتی دانشگاه پواتیه فرانسه و محقق ارشد این مطالعه گفت: شناسایی MCT1 به عنوان یک عنصر کلیدی در توسعه بیماری کبد چرب غیر الکلی و اختلال عملکرد مغز مرتبط با آن، چشم اندازهای جالبی را نمایان می کند.دکتر حاجیحمبی در پایان افزود: این مطالعه تاکید می کند که کاهش میزان قند و چربی در رژیم غذایی نه تنها برای مقابله با چاقی مهم است، بلکه برای محافظت از کبد برای حفظ سلامت مغز و به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی و زوال عقل مهم است.
برچسب ها: بیماری کبدی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها