به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۳۷۷۵۴۱

دولت سر در گریبان وعده‌های محقق نشده

دولت سر در گریبان وعده‌های محقق نشده
گروه اقتصادی:با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم، هنوز هم وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن محقق نشده است؛ در این میان اما مسئولان دولتی با نادیده گرفتن این خلف وعده، مانور تازه‌ای را روی طرح ساخت خانه‌های ویلایی آغاز کرده‌اند که بر اساس آن در برخی شهرها خانه‌های ویلایی نیمه‌ساخته به متقاضیان مسکن ملی تحویل شود. اما با توجه به شرایط به نظر می‌آید موانع زیادی برای این کار وجود داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تا پایان سال اول دوره چهار ساله دولت سیزدهم تنها سه ماه باقی مانده و هنوز وعده یک میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن محقق نشده است.حالا دولت در این شرایط اعلام کرده قرار است در برخی شهرها به مردم زمین و خانه ویلایی نیمه‌ساخته تحویل دهد و مردم بخشی از آورده خود را باید همان ابتدا واریز کنند.

اما به نظر می‌آید مشکلاتی برای ساخت این واحدهای ویلایی وجود داشته باشد.دولت با کمبود زمین آماده ساخت مواجه است. در همین حال برخی معتقدند از آنجا که ساخت خانه‌های ویلایی در قالب نهضت ملی مسکن تنها برای برخی مناطق شهری تعریف شده و همه استان‌ها را در بر نمی‌گیرد، موجب تبعیض میان متقاضیان خواهد شد.

از طرفی دیگر مشخص نیست چند نفر از متقاضیان توانایی مالی برای ساخت یک واحد ویلایی را داشته باشند. طبق بررسی‌های قبلی تجارت‌نیوز نیز دولت برای تامین آب و برق این مسکن‌ها با مشکل روبه‌رو است و مشخص نیست یتواند این امکانات اولیه را برای چند واحد مسکونی تامین کند.

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص ارتباط عدم تحقق وعده‌های دولت و تحویل خانه‌های ویلایی  گفت: به نظر می‌آید دولت در اثر عدم تحقق وعده‌هایش خواسته پاسخی از این طریق به مردم داده باشد. دولت بعد از گذشت 15 ماه نه تنها ساختمانی تحویل نداده بلکه برای قراداد آن هم اقدام نکرده است.او ادامه داد: ولی نکته اصلی این است که دولت می‌خواهد به کسی خانه بدهد که امکانات مالی ندارد و تکمیل آن خانه احتمالا برای افراد ممکن نباشد. از آن گذشته ایران مگر چقدر اراضی دارد؟ این اراضی متعلق به نسل آینده نیز خواهد بود. ممکن است اصلا نیازی به واگذاری زمین نباشد و افراد احتیاج بیشتری به آپارتمان داشته باشند.

دولت سر در گریبان وعده‌های محقق نشده
این عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین گفت: به طور کلی به نظر می‌آید دولت سر در گریبان وعده‌هایی است که نتوانسته به آن عمل کند و امروز از طرح جدیدی صحبت می‌کند که قابل قبول نیست و نه تنها مردم را خانه‌دار نمی‌کند بلکه عملی شدن آن هم شبهه دارد.محتشم همچنین معتقد است که از زمین‌ها باید استفاده بهینه شود و در صورت ساخت، خانه‌ها بهتر است در قالب همان آپارتمان‌ها به اشخاصی داده شود که خانه ندارند.

وعده غیرعملی  ساخت خانه‌های ویلایی
وی گفت: در برخی از شهرها نیز دولت اصلا زمینی برای این کار ندارد و این باعث محرومیت این شهرها و توقع و گلایه آنها خواهد شد. این طرح موفقیت‌آمیز به نظر نمی‌آید و در جهت وعده یک میلیون واحد در سال هم محسوب نمی‌شود و دولت عجولانه و بدون کارشناسی چنین تصمیمی گرفته است.

وعده دولت عملی است؟
یکی از اصلی‌ترین مشکلات دولت برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین است. در حال حاضر 300 شهر با مشکلات بحران آبی و فرونشست زمین مواجه است و به نظر می‌آید در این شرایط تحویل زمین به یک نفر منطقی نباشد.از طرفی متقاضیان مسکن غالبا از قشر ضعیف جامعه هستند که قدرت خرید مسکن را تا امسال نداشته‌اند و مشخص نیست چند نفر از آنها استطاعت تکمیل یک خانه را داشته باشند. با توجه به این شرایط احتمالا همان تحویل آپارتمان وعده‌ای در دسترس و مفیدتر به‌نظر می‌رسد.
برچسب ها: مسکن ملی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها