به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۷۷۶۸۵

چگونه کلسترول خون را کاهش دهیم؟

چگونه کلسترول خون را کاهش دهیم؟
گروه علمی: وقتی صحبت از کلسترول می‌شود، مهم است که اعداد آن را بدانید. هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون) به این معنی است که خون شما دارای چربی زیادی مانند کلسترول و تری‌گلیسیرید است. یکی از انواع چربی خون، هیپرکلسترولمی، به این معنی است که کلسترول بد (LDL) در خون شما زیاد است. این وضعیت، تجمع چربی در شریان‌ها و خطر انسداد را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند اعداد کلسترول شما را نامتعادل نشان دهد، زمانی است که سطح کلسترول خوب شما (HDL) بسیار پایین است. با کاهش HDL برای حذف کلسترول از شریان‌ها، خطر ابتلا به پلاک‌های آترواسکلروتیک و انسداد افزایش می‌یابد.
 
اگر هیپرلیپیدمی در شما تشخیص داده شود، وضعیت سلامتی کلی شما و سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن یا فشار خون بالا به عنوان راهنمایی در درمان کمک خواهد کرد. این عوامل خطر می‌توانند با کلسترول LDL بالا یا سطح کلسترول پایین HDL ترکیب شوند و بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارند.خبر خوب این است که کلسترول بالا را می‌توان کم کرده و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش داد. اگر ۲۰ سال یا بیشتر دارید، کلسترول خود را آزمایش کنید و با پزشک خود برای تنظیم سطح کلسترول همکاری کنید. اغلب، تغییر رفتار‌ها می‌تواند به حفظ اعداد مربوطه در سطح نرمال کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی باعث بهبود سطح کلسترول شما نشد، ممکن است دارو تجویز شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، تغییرات سبک زندگی برای کاهش کلسترول خون عبارتند از:
 رژیم غذایی سالم برای قلب
از دیدگاه تغذیه، بهترین راه برای کاهش کلسترول، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و چربی ترانس است. متخصصان توصیه می‌کنند که چربی اشباع شده را به کمتر از شش درصد کالری روزانه محدود کنید و میزان چربی ترانس مصرفی را به حداقل برسانید. کاهش این چربی‌ها به معنای محدود کردن مصرف گوشت قرمز و محصولات لبنی تهیه شده با شیر کامل (پرچرب) است. به جای آن شیر کم چربی، محصولات لبنی بسیار کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید. همچنین به معنای محدود کردن غذا‌های سرخ شده و پخت و پز با روغن‌های سالم مانند روغن گیاهی است.

رژیم غذایی سالم برای قلب بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مرغ، ماهی، آجیل و روغن‌های گیاهی غیر گرمسیری تاکید دارد. در حالی که مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با سدیم و شکر را محدود می‌کند.برای کاهش سطح کلسترول غذای سالم بپزید. یک برنامه غذایی سالم برای سلامت قلب می‌تواند به شما در کنترل سطح کلسترول خون کمک کند.

از نظر بدنی فعال‌تر شوید
سبک زندگی بی‌تحرک، کلسترول HDL (کلسترول خوب) را کاهش می‌دهد HDL کمتر به این معنی است که کلسترول خوب کمتری برای حذف کلسترول بد از شریان‌های شما وجود دارد. فعالیت بدنی مهم است. حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط در هفته برای کاهش کلسترول و فشار خون بالا کافی است. شما گزینه‌های زیادی دارید که شامل پیاده‌روی سریع، شنا، دوچرخه سواری یا حتی کار در حیاط و... است.

ترک سیگار
سیگار کشیدن و استعمال دخانیات کلسترول HDL را کاهش می‌دهد. بدتر از آن، زمانی که فردی با سطح کلسترول نامطلوب سیگار می‌کشد، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب در او افزایش می‌یابد. سیگار همچنین خطر سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و دیابت را افزایش می‌دهد.با ترک سیگار، افراد سیگاری می‌توانند کلسترول LDL خود را کاهش داده و سطح کلسترول HDL خود را افزایش دهند. همچنین ترک سیگار می‌تواند به محافظت از شریان‌های آن‌ها کمک کند. افراد غیرسیگاری باید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنند.

کاهش وزن
اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌شود، اما کاهش وزن بین پنج تا ۱۰ درصد می‌تواند به بهبود عدد کلسترول کمک کند.

مشاوره با متخصص مراقبت‌های بهداشتی 
متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف سلامتی خود از جمله حفظ کلسترول در سطوح سالم برسید. تصمیم‌گیری با تیم مراقبت‌های بهداشتی بهترین راه برای ایجاد یک برنامه درمانی است که بیشتر به آن پایبند خواهید بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کلسترول خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها