به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۷۷۹۶۵

صدور مجوز برای صادرات تسلیحات آلمان

صدور مجوز برای صادرات تسلیحات آلمان
گروه بین الملل: دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۲۲ برای صادرات تسلیحات به ارزش دست‌کم هشت میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو مجوز صادر کرد. این دومین رکورد فروش سالانه تسلیحات در تاریخ آلمان به شمار می‌رود.
دولت آلمان از ابتدای سال جاری میلادی تا ۲۲ دسامبر برای صادرات جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به ارزش هشت میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو مجوز صادر کرده است.این میزان یک میلیارد یورو کمتر از سال گذشته است، با این حال دومین رکورد صادرات تسلیحاتی در تاریخ آلمان را به خود اختصاص داده است.در سال جاری میلادی بیش از یک چهارم تسلیحات و تجهیزات صادراتی آلمان در اختیار اوکراین قرار گرفته که از ۲۴ فوریه درگیر تجاوز نظامیان روسیه است.
این آمار در پاسخ وزارت اقتصاد به پرسش سویم داگدلن، نماینده حزب چپ‌ها در پارلمان فدرال (بوندس‌تاگ) منعکس شده که در اختیار خبرگزاری آلمان قرار گرفته است. دولت ائتلافی فدرال با پافشاری دو حزب سوسیال دموکرات و سبزها توافق کرده بود میزان صادرات تسلیحات را کاهش دهد اما با آغاز جنگ اوکراین ورق برگشت.اولاف شولتس، صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان سه روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در یک سخنرانی اعلام کرد این کشور با توجه به شرایط جدید از سیاست عدم ارسال تسلیحات به مناطق جنگی که چندین دهه معتبر بود فاصله می‌گیرد.
از آن تاریخ تا کنون دولت فدرال آلمان مجوز صادرات جنگ‌افزار و تجهیزات نظامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو به اوکراین را صادر کرده است.
با این حال ثبت دومین رکورد صادرات تسلیحات آلمان فقط به اوکراین مربوط نمی‌شود. دولت فدرال امسال برای فروش جنگ افزار به دیگر کشورها به ارزش بیش از شش میلیارد یورو مجوز صادر کرده است.برای درک ابعاد این مسئله باید در نظر گرفت که در تمام ۱۶ سال دوران صدراعظمی آنگلا مرکل صدور مجوز برای صدور تولیدات نظامی فقط پنج بار از مرز شش میلیارد یورو گذشت.
سویم داگدلن با انتقاد شدید از حجم بالای مجوزهای صادر شده در سال ۲۰۲۲ تصریح کرد، دولت ائتلافی متشکل از حزب‌های سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد مسئولیت دومین رکود بالاترین رقم صادرات تسلیحات نظامی در تاریخ آلمان را بر عهده دارد.سیاستمدار حزب چپ‌ها افزود دولت ائتلافی بر خلاف وعده‌های خود برای محدود کردن صادرات تسلیحات، به مناطق بحرانی و جنگی جنگ‌افزار ارسال می‌کند و از تنش‌ها و کشتارها سود می‌برد.دولت آلمان بر جنبه دفاعی و بازدارندگی تسلیحات و تجهیزاتی که در اختیار اوکراین قرار می‌دهد تاکید دارد و معتقد است تقویت توان دفاعی نیروهای اوکراینی می‌تواند عقب راندن متجاوزان و پایان دادن به جنگ و خونریزی را تسریع کند.
افزون بر این صادرات تسلیحات و تجهیزات جنگی آلمان به اوکراین امر پنهانی نبوده و دولت فدرال چهار ماه پس از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین فهرست تجهیزات نظامی که در اختیار کی‌یف قرار گرفته را منتشر کرد.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها