به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۳۷۸۰۱۷

کف نرخ چک های برگشتی در نیمه پاییز

کف نرخ چک های برگشتی در نیمه پاییز
گروه اقتصادی:در میانه پاییز 1401، سهم تعداد برگشتی ها از کل چک ها برابر با 7.1 درصد بوده که کمترین میزان این شاخص در بازه دو ساله به حساب می آید. این رکوردزنی در سمت مبلغ چک های برگشتی نیز قابل مشاهده است. برخی این اتفاق را در ادامه سیاست های اخیر بانک مرکزی در قبال بالا بردن امنیت چک ها می دانند.
 
به گزار اقتصاد نیوز، روند چک های برگشتی آبان ماه امسال یک نکته مهم داشته است. در هر ماه بانک مرکزی آماری از وضعیت چک ها منتشر کرده و بررسی می کند در هر مقطع چه میزان از چک ها وصول شده یا چه سطحی از آن ها برگشت خورده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد سهم برگشتی ها از چک های مبادله ای به کف خود رسیده است.

کف چک های برگشتی در نیمه پاییز 1401
در دومین ماه پاییزی امسال، کل چک های مبادله ای در آبان ماه برابر با 367 هزار و 851 میلیارد تومان بوده که در این بین حدود 333 هزار و 528 میلیارد تومان وصول شده است. یعنی در حدود 90.7 درصد. بنابراین باقیمانده از کل مبادله ها، یعنی 34 هزار و 323 میلیارد تومان سهم برگشتی ها بوده که معادل با 9.3 درصد از حیث مبلغ است.بررسی آمار سهم برگشتی ها در ماه های مختلف نشان می دهد این کمترین میزان این شاخص در دوسال اخیر بوده است.

پایین ترین سهم تعداد برگشتی در آبان 1401
در بخش دیگر آمار چک ها مشاهده می شود در نیمه پاییز 1401، به طورکلی 6 میلیون و 989 هزار و 700 فقره چک مبادله شده که از این میزان 92.9 درصد آن وصول شده و 7.1 درصد باقیمانده برگشت خورده است.روند آمارها از این زاویه نیز نشان می دهد در میانه پاییز امسال، کمترین سهم تعداد برگشتی از کل مبادلات در دو سال گذشته رقم خورده است. نکته مهم دیگر روند کاهشی است که در سهم تعدادی برگشتی ها به چشم می خورد.طبق آمارها پس از آن که در اردیبهشت ماه 1401 سهم بالای برگشتی یعنی 12.4 درصد ثبت شد در ماه های بعد این شاخص نزولی شده و این روند را ادامه داد.این اتفاق را برخی کارشناسان در نتیجه ابزارهای جدید در سامانه چک می دانند که موجب روند نزولی این متغیر شده است.
برچسب ها: چک برگشتی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها