کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش نرخ بهره سپرده بانکی در آلمان

8 دی 1401 ساعت 12:52


گروه اقتصادی: سپرده‌های بانکی در آلمان برای مدت‌ها حداکثر دو درصد سود داشته‌اند. حال نرخ فزاینده بهره می‌تواند برای پس‌اندازکنندگان خبر خوبی باشد. برخی بانک‌ها اما نمی‌خواهند هزینه‌های نگهداری پول یا بهره منفی را منتفی بدانند.
خبری تازه که می‌تواند صاحبان حساب پس‌انداز را خوشحال کند: پس از پایان دوران کاهش نرخ بهره، نهادهای اعتباری بانکی دوباره در تلاش برای جذب سرمایه هستند.
الیور مایر از پایانه محاسباتی "وری‌ووکس"  می‌گوید: «ما در حال حاضر شاهد رقابت شدیدی برای جذب پس‌انداز سرمایه‌گذاران، به‌ویژه در میان ارائه‌دهندگان برتر بهره هستیم».
نرخ‌های بهره پس‌انداز در سراسر جهان در حال افزایش است و مایر می‌گوید با توجه به رقابت میان موسسات مالی، به نظر نمی‌آید این روند در کوتاه مدت پایان پذیرد. «مؤسسات مالی مجبورند برای عقب نماندن، به طور مداوم شرایط خود را بهبود بخشند.» نکته منفی افزایش نرخ بهره در این است که نرخ بهره برای دریافت‌کنندگان وام نیز بالا خواهد رفت.
بر اساس ارزیابی "وری‌ووکس"، هم‌اکنون بر اساس نرخ ۲۰ دسامبر، سپرده ثابت دو ساله در سراسر کشور، بهره ۲،۰۹ درصدی را به همراه دارد. این نرخ در ماه اوت زیر یک درصد و فقط ۰،۸۲ درصد بود. پس از سال‌ها نرخ بهره صفر و منفی، بازدهی پول در حساب جاری به طور متوسط ۰،۴۵ درصد شده است.
با این حال، تورم بالا باعث کاهش سود سپرده‌گذاران می‌شود. نرخ تورم اخیرا حول ۱۰ درصد بوده است. کسانی که پول نقد خود را در خانه یا حساب جاری نگهداری می‌کنند، به‌رغم نرخ‌های بهره بالاتر، قدرت خرید خود را از دست می‌دهند، به عبارت دیگر، از ارزش پول آن‌ها کاسته می‌شود.
بر اساس ارزیابی‌ها، بانک‌های منطقه‌ای از ارائه نرخ سود بالاتر عقب مانده‌اند. متوسط نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار دو ساله در فولکس‌بانک، رایف‌آیزن‌بانک و اشپاردا-بانک ۱،۱۴درصد است. بانک‌ "اشپارکاسه" به طور متوسط ۱،۲۱درصد برای سپرده‌های مدت‌دار پرداخت می‌کند. در موسسات مالی منطقه‌ای، نرخ بهره پول حساب‌های جاری، به طور متوسط کمی بالاتر از صفر است.
مایر می‌گوید: «بانک‌های منطقه‌ای باید مراقب باشند که مشتریان را فراری ندهند.» در حال حاضر چندین رقیب وارد کارزار ارائه نرخ بهره شده‌اند و سعی می‌کنند از این طریق مشتریان دیگر بانک‌ها را جذب خود کنند.نهاد "وری‌ووکس" پیشنهادات سپرده یک‌روزه و مدت‌دار ۷۰۰ بانک آلمان را ارزیابی کرده‌ که نرخ بهره خود را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند. پورتال مصرف‌کنندگان "بیالو" (Biallo) نیز از افزایش نرخ بهره خبر می‌دهد.از زمانی که بانک مرکزی اروپا (ECB) در مبارزه با تورم بالا، نرخ‌های بهره را در چند مرحله افزایش داد، علاقه به سپرده‌های پس‌اندازکنندگان رو به افزایش بوده است. این بدان معناست که موسسات مالی نیز سود بیشتری از وام‌های اعطایی خود به دست می‌آورند و این بیش از سودی است که به سپرده‌های پس‌اندازکنندگان می‌پردازند.
به عنوان مثال، طبق داده های پورتال Check24، اقساط یک وام ۱۰هزار یورویی با مدت ۶۰ ماه که در ماه ژانویه منعقد شود ۱۸۷ یورو در ماه است. قسط همین میزان وام و مدت در اواسط دسامبر ۱۹۶ یورو بود.
"بنیاد سنجش کیفیت" (Siftung Warentest) که قیمت هر نوع کالایی با توجه به کیفیت آن را ارزیابی می‌کند، تشخیص داده که بهره اضافه‌برداشت از حساب جاری به طور قابل توجهی توسط بانک‌ها افزایش یافته است.
هایکه نیکودموس، از نشریه "فاینانس‌تست" متعلق به این بنیاد می‌گوید: «حال که موسسات اعتباری می‌توانند نرخ بهره اضافه‌ برداشت را افزایش می‌دهند، این کار را با قدرت تمام انجام می‌دهند و این روند از ماه می سال جاری مشاهده می‌شود.»بر اساس ارزیابی (تا مقطع ۲۱ دسامبر) حدود ۴۵۰ نوع حساب بانکی در ۱۷۱ موسسه مالی، هم‌اکنون به طور متوسط ۹،۹۴درصد سود اضافه‌ برداشت دریافت می‌شود. یک محاسبه در ماه مه سال جاری نشان می‌داد که نرخ بهره اضافه‌ برداشت ۹،۲۵درصد بوده است.


کد مطلب: 378183

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/378183/افزایش-نرخ-بهره-سپرده-بانکی-آلمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir