به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۳۷۸۳۸۹

كشته شدن ۱۶۶۸ خبرنگار در ۲۰ سال گذشته

كشته شدن  ۱۶۶۸ خبرنگار در ۲۰ سال گذشته
گروه بین الملل: سازمان گزارشگران بدون مرز با ارائه بیلانی اعلام کرده است که در طول ۲۰ سال گذشته دست‌کم ۱۶۶۸ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند. طبق این بیلان، به طور میانگین سالانه بیش از ۸۰ خبرنگار و شاغل رسانه کشته شده‌اند.
سوریه و عراق خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران به حساب می‌آیند که در این بازه زمانی در این کشورها بیش از یک سوم تعداد کل خبرنگاران آن‌ها یعنی ۵۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
طبق گزارش این نهاد مستقل، در مکزیک ۱۲۵ خبرنگار کشته شدند. در فیلیپین ۱۰۷، پاکستان ۹۳، افغانستان ۸۱ و سومالی نیز  ۷۸ خبرنگار در طول این دو دهه کشته شدند. بیش از ۹۵ درصد از روزنامه‌نگاران کشته‌شده مرد هستند.
سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است، سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ "سیاه‌ترین" سال‌ها برای خبرنگاران در دو دهه اخیر بوده است که در آن‌ها به‌ویژه  به دلیل جنگ سوریه به‌ترتیب ۱۴۴ و ۱۴۲ خبرنگار کشته شدند.پس از آن شمار خبرنگاران قربانی سیری نزولی پیش گرفت و از سال ۲۰۱۹ نیز "کاهشی تاریخی" پیدا کرد اما در سال ۲۰۲۲ به دلیل جنگ اوکراین این رقم دوباره بالا رفت و به ۵۸ نفر رسید.سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است، روسیه در اروپا خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران محسوب می‌شود. شمار خبرنگاران کشته‌شده از سال ۲۰۰۳ تا کنون در این کشور ۲۰ نفر ذکر شده است. اوکراین پس از روسیه با ۱۹ کشته دومین کشور خطرناک اروپایی برای خبرنگاران است. از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا کنون هشت روزنامه‌نگار در اوکراین کشته شده‌اند.
فرانسه با هشت کشته چهارمین کشور اروپایی پس از ترکیه است که بیش‌ترین آمار خبرنگاران کشته‌شده را داراست. دلیل آن نیز حمله مرگبار به دفتر تحریریه روزنامه طنز "شارلی ابدو" در پاریس در سال ۲۰۱۵ است.
سازمان گزارشگران بدون مرز گزارش‌دهی در جنگ را از دلایل اصلی از دست رفتن بسیاری از این جان‌ها خوانده اما در ۲۰ سال گذشته علاوه بر این عامل، تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران نیز به دلیل گزارش‌‌دهی از جرایم سازمان‌یافته و فساد جان خود را از دست دادند.
در بخش دیگری از این گزارش مفصل به وضعیت آزادی بیان در کشورهای مختلف جهان و شرایط روزنامه‌نگاران پرداخته شده که بر اساس آن چین با توجه به حجم بالای سانسور و نظارت همچنان بزرگترین زندان برای روزنامه‌نگاران به شمار می‌رود چرا که در حال حاضر ۱۱۰ خبرنگار در این کشور پشت میله‌های زندان به سر می‌برند. پس از آن میانمار، یعنی کشوری که در حال حاضر عملا حرفه روزنامه‌نگاری ممنوع است ۶۲ خبرنگار را محبوس کرده است.
برچسب ها: خبرنگار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها