به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۳۷۸۴۳۰

همسویی چین با روسیه در میانه جنگ اوکراین

همسویی چین با روسیه در میانه جنگ اوکراین
گروه بین الملل: در پی برگزاری یک نشست ویدیویی بین روسای جمهوری چین و روسیه و وعده دو طرف مبنی‌بر «تحکیم مناسبات» خود، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که از همسویی پکن با مسکو «نگران» است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تداوم تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تصریح کرد: «پکن ادعا می‌کند بی‌طرف است، اما رفتارش نشان می‌دهد که همچنان در حال سرمایه‌گذاری در روابط نزدیک با روسیه است.»
پیشتر، ولادیمیر پوتین در تماس ویدئویی با شی جین پینگ تاکید کرد که «همکاری‌های نظامی» در مناسبات مسکو و پکن «جایگاه ویژه‌ای» دارد و روسیه خواهان تقویت همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور است.
رهبران دو کشور در بخش علنی این نشست که به طور زنده از رسانه‌های رسمی روسیه و چین پخش شد گفتند که مناسبات مسکو و پکن به‌رغم آن‌چه «تنش‌های ژئوپلیتیک و وضعیت دشوار بین‌المللی» خواندند، تعمیق شده است.ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های نظامی دو کشور گسترش یابد و از رهبر چین دعوت کرد که در سال آینده میلادی برای یک دیدار رسمی به مسکو سفر کند.او بدون اشاره مستقیم به کانون‌های تنش در مناسبات دو کشور با غرب از جمله جنگ در اوکراین و یا تنش بر سر تایوان، افزود که «چنین دیداری تحکیم مناسبات دو کشور در مورد مسائل مهم را به تمام جهان نشان خواهد داد و بزرگ‌ترین رویداد سیاسی در عرصه مناسبات دو جانبه خواهد بود».
شی جین پینگ نیز در این تماس تصویری با همتای خود تاکید کرد که «پکن آماده افزایش همکاری‌های استراتژیک با روسیه است که فرصت‌های بیشتری برای توسعه دو کشور فراهم خواهد کرد». رئیس جمهوری چین مدعی شد که این همکاری می‌تواند «به ثبات بین‌المللی کمک کند».
گزارش‌ها حاکی است که هر چند شی جین پینگ، همتای روس خود را «دوست عزیز» خطاب کرد ولی طول سخنان او در مقدمه تشریفاتی مذاکرات حدود یک‌چهارم سخنان  پوتین و لحن آن بیشتر «عمل‌گرایانه» بود.در گزارشی که رسانه رسمی حکومت چین از مذاکرات دو رئیس جمهور منتشر کرد اختلاف نظرهای دو طرف در مورد نحوه توسعه روابط به چشم می‌خورد و به دعوت رسمی از شی جین پینگ برای دیدار از مسکو نیز هیچ اشاره‌ای نشده است. به علاوه، در این گزارش برای اولین‌بار از رخدادهای جاری در اوکراین تحت عنوان «بحران» نام برده شده است.
 شی جین پینگ  تصریح کرد پکن بر این باور است که مسکو «هیچ‌گاه حل این بحران از طریق دیپلماتیک را رد نکرده است».
رسانه‌های دولتی چین تاکنون از عبارت «وضعیت اوکراین» استفاده می ‌کردند و این تغییر ممکن است بیانگر نگرانی پکن از آینده جنگ در اوکراین باشد.قبل از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در اسفند گذشته رهبران چین و روسیه در دیدار خود در پکن اعلام کردند که همکاری‌های دو کشور «بدون هيچ محدوديتی» گسترش خواهد یافت.هر چند چین هیچ‌گاه از جنگ روسیه در اوکراین حمایت نکرده است ولی از آن زمان تاکنون همکاری‌های اقتصادی دو کشور در حد چشمگیری گسترش یافته است.
مسکو به شکل علنی از موضع چین در قبال تایوان حمایت کرده و آمریکا را متهم می‌کند که با اقدامات «تحریک‌آمیز» قصد دارد این بحران را به یک رویارویی نظامی تبدیل کند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها