به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۳۷۸۴۸۹

کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک

گروه کسب و کار: کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک دارای علائم متعددی مانند جانرفتن دنده، کم شدن قدرت موتور، صدای وزوز است که اگر زود تعمیر نشود باعث خرابی گیربکس می‌شود.
کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک
گیربکس مهم‌ترین بخش یک خودرو است. برای اینکه یک ماشین بتواند به‌درستی کار کند باید حتماً گیربکس آن سالم باشد. کم بودن روغن گیربکس یکی از مواردی است که باعث خرابی گیربکس می‌شود و اگر به‌موقع تعمیر نشود، می‌تواند مشکلات جدی را به گیربکس خودرو وارد کند. نشتی روغن گیربکس دارای علائمی است که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید از خرابی گیربکس جلوگیری کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا عوارض و علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک و دستی را در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب
علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک
زیاد بودن روغن گیربکس اتوماتیک
چگونه روغن گیربکس 206 را چک کنیم
علت تقه زدن گیربکس اتومات 207
عوارض زیاد بودن روغن گیربکس
علائم کم بودن روغن گیربکس دستی
پایین بودن سطح روغن گیربکس
روغن گیربکس کجاست
گیربکس اتومات 207 جدید ساخت کجاست

علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک
کمبود روغن گیربکس دارای علائمی است که باید به آن توجه کنید تا از خرابی بیشتر گیربکس و خودرو جلوگیری شود. در این قسمت مهم‌ترین علائم نشتی روغن گیربکس اتوماتیک را آورده‌ایم نشتی روغن:

گرم شدن گیربکس
اگر سطح روغن گیربکس کم شود، اصطکاک بین قطعات گیربکس زیاد می‌شود. برخورد ناشی از قطعات به یکدیگر باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس می‌شود که باعث بوی سوختگی می‌شود.

جا نرفتن دنده
اگر عمل نشتی روغن گیر بکس وجود داشته‌باشد، دنده در حین تعویض به‌خوبی جا نمی‌افتد و به‌صورت روان تعویض دنده انجام نمی‌شود.

مکث در تعویض دنده
اگر روغن گیربکس خودرو کم باشد و یا نشتی دهد در هنگام تعویض دنده متوجه تأخیر خواهید شد. همچنین اگر از حالت حرکت به دنده عقب بزنید، قبل از جا رفتن ممکن است، دنده گیر داشته‌باشد و با مکث حرکت کند.

لغزش در هنگام تعویض دنده
لیز خوردن دنده در هنگام تعویض دنده یکی از نشانه‌های کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک است.

چراغ اخطار داشبورد
روشن شدن چراغ اخطار داشبورد یکی از واضح‌ترین علائم نشتی روغن گیربکس است که برای بسیاری از رانندگان نشانه اولیه است. در خودروهای اتوماتیک سیستم‌های انتقال از حسگرهای الکترونیکی پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند که در صورت بروز هر مشکلی اخطار می‌دهند.
کد مشکل خودرو به رایانه ارسال می‌شود و از طریق چراغ خطر، هشدار و خرابی هر قسمت از خودرو گزارش داده‌می‌شود. اگر چراغ چک یا چراغ گیربکس خودرو روشن شود، ممکن است به‌دلیل کمبود روغن گیربکس باشد.

زیاد بودن روغن گیربکس اتوماتیک
همان‌طور که علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک باعث خراب گیربکس می‌شود، زیاد بودن روغن هم مضرات خود را دارد که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. زیاد بودن روغن گیربکس را می‌توان از طریق سطح گیج تعیین‌شده، مشکل در تعویض دنده، نشت روغن گیربکس و صدای خودرو تشخیص داد. اگر روغن گیربکس بیش از حد مجاز باشد موارد زیر اتفاق می‌افتد:

گرم شد بیش از حد خودرو
روغن گیربکس وظیفه روان کاری بین قطعات و خنگ نگه داشتن گیربکس را برعهده دارد، اما اگر روغن گیربکس بیش از حد مجاز باشد باعث افزایش دما خودرو می‌شود.

افزایش فشار
روغن گیربکس فشار داخل گیربکس را افزایش می‌دهد که موجب خرابی گیربکس می‌شود و می‌تواند آلودگی‌هوا را به‌همراه داشته‌باشد.

فرسایش قطعات گیربکس
قطعات گیربکس برای کارکرد درست به مقدار مشخصی از روغن نیاز دارند. اگر روغن گیربکس بیش از حد تعیین شده باشد، باعث عملکرد نادرست بین قطعات و فرسایش آن‌ها می‌شود.

چگونه روغن گیربکس 206 را چک کنیم
اگر خودرو شما دارای علائم کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک و یا مربوط به تعویض دنده و صداهای اضافی بود باید روغن گیربکس را چک کنید تا از میزان روغن گیربکس مطمئن شوید. برای این‌کار باید طبق مراحل زیر عمل کنید:
•    خودرو در حالتی که گرم است در یک سطح صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید، اجازه دهید موتور خودرو در حالت گرم بماند؛ زیرا برای اندازه گیری سطح روغن نیاز است تا روغن گیربکس گرم باشد.
•    کاپوت خودرو 206 را باز کنید و میله روغن دنده را که اغلب در پشت محفظه موتور قرار دارد بردارید.
•    میله را قبل از اینکه روغن را چک کنید با پارچهای تمیز کنید. میله را مجدداً وارد محفظه روغن کنید و سطح روغن را اندازه بگیرید.
•    برخی از میلهها دارای خطوط گرم و سرد هستند، روغن باید در نزدیکی خط گرم باشد.

علت تقه زدن گیربکس اتومات 207
تقه زدن در خودروهای اتومات 207 می‌تواند، دلایل متعددی داشته‌باشد که برخی از دلایل رایج آن را در این قسمت مثال زده‌ایم:

خرابی شیر رادیاتور
قطعات گیربکس نباید گرم شوند؛ به همین دلیل برای خنک نگه داشتن سیستم گیربکس از روغن و مایع خنک کننده استفاده می‌شود که به‌وسیله شیر رادیاتور مایع خنک کننده کنترل می‌شود. اگر شیر رادیاتور خراب شود و عملکرد خود را به‌درستی انجام ندهد، باعث افزایش دما در گیربکس می‌شود و در زمان حرکت صدای تقه می‌دهد.

خراب شدن سوپاپ‌ها
اگر روغن گیربکس نشتی داشته‌باشد و یا تحت فشار باشد روان سازی بین قطعات به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. سوپاپ‌های جعبه دنده معیوب شده، عملکرد خود را به‌خوبی انجام نمی هند و در حین عملکرد صدای تقه به گوش می‌رسد.

شل شدن اتصالات
یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک 207 شل شدن اتصالات است. اگر اتصالات گیربکس شل شده باشد، حین حرکت تقه می‌زند و برای رفع آن حتماً باید به تعمیر کار مراجعه کنید.

میزان نبودن روغن گیربکس
کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک و همچنین یا آلوده و بی کیفیت شدن روغن گیربکس، باعث می‌شود قطعات گیربکس روان کار نکنند و در حین حرکت صدای تقه دهند.  
شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص علت تقه زدن گیربکس اتومات ۲۰۷ به تعمیر کار روی لینک زیر کلیک کنید : علت تقه زدن گیربکس اتومات ۲۰۷

عوارض زیاد بودن روغن گیربکس

اگر روغن گیربکس بیش از حد استاندارد پر شده باشد، باعث نشتی روغن و فرسودگی قطعات می‌شود. به‌دنبال آن باعث گرم شدن قطعات گیربکس و خودرو می‌شود، در نتیجه به خودرو فشار وارد می‌کند و باعث خرابی گیربکس می‌شود.

علائم کم بودن روغن گیربکس دستی
کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک و دستی با یکدیگر شباهت دارند و هر یک علائم متعددی دارند که می‌توانید با تشخیص زود هنگام از خرابی گیربکس جلوگیری کنید. بوی سوختگی، دیر عمل کردن گیربکس، نشت روغن، بالارفتن دور موتور و لرزیدن، کار نکردن پدال و کلاج به‌درستی و جا نرفتن دنده از علائم اصلی خرابی گیربکس در خودروهای دستی است.

پایین بودن سطح روغن گیربکس
پایین بودن سطح روغن گیربکس اگر تعمیر نشود، مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد که در نهایت باعث خرابی گیربکس می‌شود. پایین بودن سطح روغن خودرو‌ها از صدای وزوز خودرو، جا نرفتن دنده، مکث در تعویض دنده و چراغ داشبورد قابل تشخیص است.  

روغن گیربکس کجاست
بررسی روغن گیربکس زمان زیادی نمی‌برد، اما حتماً باید توسط تعمیر کار انجام شود؛ زیرا در خودروهایی که گیربکس دستی دارند، تعویض آن مشکل است. روغن گیربکس معمولاً در داخل گیربکس و پشت موتور خودرو قرار گرفته‌است.

گیربکس اتومات 207 جدید ساخت کجاست
خودرو 207 اتومات مدل جدید است که با گیربکس اتومات سیاره‌ای AL4 به بازار عرضه شده‌است. فرآیند انتقال قدرت در پژو 207 توسط چرخ دنده‌های خورشیدی انجام‌می‌شود. گیربکس خودروهای اتوماتیک سیاره‌ای AL4 در دو دسته اتوماتیک و دستی است. پژو 207 اتومات مدل به‌روز شده 206 است که طراحی آن به‌وسیله کارخانه پژو برزیل انجام شده‌است. در اروپا از دو موتور TU1JP 1100 وtu3jp 1400 cc پژو استقبال زیادی شد. شرکت ایران‌خودرو پژو 207i را با عنوان مدل جدید و با قدرت موتور TU5JP1600 CC به بازار عرضه کرد. قیمت قطعات گیربکس اتومات 207 با توجه به شرایط بازار داخلی متفاوت است. می‌توانید با توجه به قیمت روز استعلام آن را دریافت کنید، اما به‌طور معمول از بازه 12 میلیون تومان شروع می‌شود.

جمع‌بندی
همان‌طور که در این مطلب بررسی کردیم، زیاد و کم بودن روغن گیربکس اتوماتیک علائم خود را دارد که اگر هردو به‌موقع تعمیر نشود، باعث خرابی گیربکس می‌شود. اگر خودرو دارای علائمی مانند نشتی روغن، جا نرفتن دنده، صدای وزوز، کم شدن قدرت موتور بود، نشان‌می‌دهد که گیربکس خودرو دچار مشکل است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها