به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۳۷۸۶۱۰

امید بستن روسیه به ایران و چین در گردشگری

امید بستن روسیه به ایران و چین در گردشگری
گروه بین الملل: شمار گردشگران بین‌المللی ورودی به کشور روسیه در سایه انزوای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ با کاهش بیش از ۹۰ درصد همراه شده است. با این حال، روسیه امید دارد لغو ویزا با ایران و همچنین کاهش محدودیت‌های مسافرتی چین، اوضاع گردشگری این کشور را در سال ۲۰۲۳ بهبود بخشد.
 روزنامه تجاری کومرسانت روسیه اخیرا گزارش داده که تعداد خارجی‌هایی که به عنوان بخشی از یک تور سازمان‌یافته از روسیه بازدید می‌کنند، در طول سال ۲۰۲۲ بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است؛ زیرا انزوای بین‌المللی این کشور به دلیل جنگ در اوکراین، بیشتر مسافران بین‌المللی را از این کشور دور نگه داشته است.
این روزنامه اعلام کرده که ارقام رسمی منتشر شده از کاهش سالانه تعداد گردشگران ورودی روسیه تنها ۴۰ درصد افت را نشان می‌دهد، یعنی از تقریباً ۲۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۱ به ۱۹۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، حدود ۵.۱ میلیون گردشگر از روسیه بازدید کرده بودند که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر با تورهای سازمان‌دهی شده به این کشور سفر کرده‌اند.«سرگئی رومشکین» ـ یک مجری تورهای گردشگری در روسیه تخمین زده است: ورود تورهای سازمان یافته به این کشور در یک سال اخیر ۹۰ درصدی کاهش داشته است. او می‌گوید: این صنعت به دلیل تصویر منفی روسیه، ممنوعیت استفاده از ویزا و مسترکارت در این کشور و همچنین قوانین محدودکننده ویزا از سوی خود روسیه، با مشکل مواجه شده است.
 بسیاری از توراپراتورهای روسیه از گردشگری بین‌المللی به سازماندهی تورهای داخلی در مسکو و سن‌پترزبورگ روی آورده‌اند.
«رومشکین» همچنین می‌گوید: نباید افزایش قابل توجهی از گردشگران اروپایی را در سال ۲۰۲۳ انتظار داشت، اما شاید رشد کمی از سوی کشورهایی که با روسیه قراردادهای بدون ویزا دارند، مانند ایران و همچنین بازدیدکنندگانی از ترکیه و هند، داشته باشیم.
ایران و روسیه توافق کرده‌اند ویزای گروهی را در اقدامی دوجانبه از ابتدای سال ۲۰۲۳ لغو کنند. براساس توافق دولت‌های دو کشور، با اجرای این برنامه و از تاریخ اول ژانویه، شهروندان ایران و روسیه درصورتی که در قالب گروه‌های گردشگری از ۵ تا ۵۰ نفر بین دو کشور سفر کنند، برای مدت ۱۵ روز اقامت، به ویزا نیاز نخواهند داشت. روسیه پیش‌تر این طرح را با چین و هند به اجرا گذاشته است. ایران و روسیه امیدوارند این توافق، رفت‌وآمد گردشگری و تجاری بین دو کشور را در وضع موجود بهبود بخشد.
علاوه‌بر این، برخی از کارشناسان صنعت گردشگری روسیه امید خود را به احیای گردشگری در سال ۲۰۲۳ و عمدتاً توسط بازار آسیا معطوف کرده‌اند، بویژه چین که انتظار می‌رود در ژانویه برنامه‌های خود را برای بازگشایی مرزها به عنوان منبع احتمالی گردشگری در سال آینده اعلام کند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها