به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۷۸۶۴۲
دولت نظاره‌گر افزایش فساد در اقتصاد است

لایه‌های فساد در اقتصاد، مردم را فقیر کرده است

لایه‌های فساد در اقتصاد، مردم را فقیر کرده است
گروه اقتصادی: مهم‌ترین علل فساد اقتصادی به تصدی‌های دولت در اقتصاد بازمی‌گردد و سبب کاهش سرمایه‌گذاری و مانع رشد اقتصادی و در نهایت باعث عدم تحقق اهداف توسعه اقتصادی در کشور می‌شود، موضوعاتی که نتایج آن امروز معیشت مردم را به خطر انداخته است.

به گزارش اقتصاد 24، همواره پاشنه آشیل اقتصاد کشور، عدم نظارت بر بخش‌های اصلی اقتصاد است و همین معضل، افکار عمومی را نیز شاکی کرده و آن را از عوامل اصلی رانت خواری در کشور عنوان می‌کنند.سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: فساد اقتصادی پدیده‌ای ضد توسعه و مخرب است که آثار غیرمستقیم آن مهم‌تر از اثر مستقیم آن می‌تواند تبعات سنگینی بر اقتصاد کشور برجای بگذارد. متأسفانه در کشور ما معضل فساد، چالش‌های مدیریتی، رانت و ناکارآمدی به عنوان یک واقعیت روند افزایشی گرفته و تاکنون علی رغم برگزاری همایش‌ها و سخنرانی ها، دولت نتوانسته در برابر این مشکل ایستادگی کند.

مقیمی گفت: هنگامی که در جامعه مسئله‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد تنها توجه به قبح قضیه کافی نیست و باید آموزش درست و اصولی در مورد آن داده شود در غیر این صورت بعد از مدتی باعث عادی شدن مسئله می‌شود، موضوعی که باعث شده امروز فساد در تمام سطوح اقتصاد نفوذ کرده و تبعات سنگین برجای بگذارد.این فعال اقتصادی تأکید کرد: فقط صرف برگزاری همایش که تکرار گفتار است، اثری در جلوگیری از نفوذ فساد در اقتصاد ندارد.
به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، تا زمانی که دولت از بخش خصوصی برای مبارزه با فساد اقتصادی کمک نگیرد هیچ امیدی به مبارزه با فساد نیست و نتیجه همایش‌ها و جلسات فقط در حد گفتار باقی می‌ماند چراکه بخش خصوصی می‌تواند به عنوان طرح مسئله و ملاحظات نقش ایفا کند و در نهایت بخش دولتی به عنوان تصمیم گیرنده و قانونگذار نقش اصلی را ایفا کند.

مقیمی در پاسخ به این سوال که ادامه بی تفاوتی و بی توجهی مسئولان به مسئله افزایش فساد در سطوح مختلف اقتصاد چه تبعاتی را به دنبال دارد؟ گفت: وقایعی که اکنون ما در جامعه شاهد و ناظر آن هستیم نتیجه کم توجهی‌های دولت به حل معضل فساد در اقتصاد است.این فعال بخش خصوصی گفت: امروز متاسفانه افرادی به عنوان خدمتگزار مردم، سرمایه‌های ملی را در اختیار دارند، اما به دلایل مختلفی از این امانت سوءاستفاده می‌کنند و با دور زدن قانون، منافع ملی را برای اهداف شخصی خود قربانی می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: با این وضعیت نمی‌توان آینده مطلوبی را برای کشور پیش بینی کرد. با توجه به تحریم و رشد اقتصادی در جامعه بین المللی، چشم انداز اقتصادی در ایران به طور محسوسی به سمت رکود و رشد منفی پیش می‌رود تا جایی که آحاد جامعه امروز با مشکل اقتصادی حتی در تامین معاش روزمره خود مواجه هستند.

مقیمی ادامه داد: رکود اقتصادی ناشی از تحریم ها، سوء مدیریت‌ها و در نهایت افزایش لایه‌های فساد در اقتصاد، دهک‌های ضعیف و متوسط را دچار مشکل جدی اقتصادی کرده و باعث فقر بیشتر مردم شده است و دولت‌ها تنها با نظاره بر این پدیده شوم وضعیت معیشت و اقتصادی مردم را به خطرناک‌ترین شرایط کم سابقه رسانده است.
 
وی تصریح کرد: بی توجهی به این امر باعث ناهنجاری‌های اجتماعی- اقتصادی در جامعه خواهد شد، موضوعی که این روز‌ها کشور شاهد آن است و انتظار می‌رود مسئولان با تفکر متفاوت نسبت به سیاست‌های شکست خورده خود، به فکر تغییر اساسی در ایجاد زیرساخت‌ها و تحول اقتصادی برای مبارزه با فساد باشند.عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: افزایش لایه‌های فساد در اقتصاد کشور باعث فقر بیشتر مردم شده است و دولت‌ها تنها با نظاره بر این پدیده شوم، وضعیت معیشت و اقتصادی مردم را به خطرناک‌ترین شرایط کم سابقه رسانده‌اند.
برچسب ها: فاطمه مقیمی

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۱:۵۷
نظام رو فساد احاطه کرده بعد میکند فساد سیستماتیک نیست (413041)
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۲۰:۴۹
گند.زدن.همش.حرفهای.تو.خالی (413092)
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۵:۰۹
دولتهای اصلاح طلب و اصولگرا رو که بررسی می کنه، می بینی هر چی فساده از اصولگرایان سر میزنه.
اگر کسی به برخی از تیم روحانی اشکال بگیره، اونها از حزب کارگزاران بودند.
به جز این، همیشه با اومدنشون آسمان هم خشک میشه و پا قدمشون چیزی جز خشکسالی هم به همراه نداره. نمونه اش احمدی نژاد که با اومدنش تمام دریاچه ها خشک شدن، رئیسی هم فعلا با اومدنش پشت سدها بیشتر از همیشه خالی شده.
اونا که قبول ندارن آمار بارندگی طی سالها رو بررسی کنند (413066)
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۱۹:۳۷
تیم اقتصادی دولت ها در دوران معاصر تداعی کننده ماجرایی است که برای یک بانک اتفاق می افتد. یکی به رییس بانک زنگ می زند و تهدید می کند که ما گروهی از سارقان مسلح هستیم و قصد داریم به بانک حمله کنیم مقاومت نکنید تا به شما آسیبی نرسد، متعاقب آن به عنوان پلیس به بانک زنگ می زنند و ادعا میکنند از تهدید سارقان مطلع شده اند و نیروهای اعزامی آماده ورود برای محافظت از آنجا هستند. مأموران قلابی با لباس پلیس در زوایای مختلف مستقر می شوند و پس از تسلط کامل بر محیط، مبادرت به تخلیه گاو صندوق ها می نمایند. (413087)
۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ۲۳:۵۳
دقیقا از یک آدم بی سواد هم بپرسی دقیقا همین تحلیل ها رو میگه، مخصوصا سوء مدیریت ها. علاوه بر تحریم ها. ولی متاسفانه اونایی که دست اندر کارند دقیقا در سوء مدیریت ها دخیلند.
و اصلاحات با این مدیریت ها صورت نخواهد گرفت. (413137)
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۰۰:۰۰
تحریم ها و سوء مدیریت ها از یک جهت رابطه عمیقی با هم دارند.
چرا که تحریم ها هیچ اثری بر مسئولین نداره، بچه هامون که تو غربند، و از لحاظ مالی هم خودشون هیچ مشکلی ندارند.
و از لحاظ سوء مدیریت از جهت ارتباطش با تحریم ها اینه که به واسطه وجود تحریم ها باعث استفاده بیشتر اونها از این وضعیت شده و وجود تحریم ها نه تنها فشاری بر آنها ندارد بلکه جیب آنها را بیشتر در خواهد کرد.
سوء مدیریت از جهت مملکت داری هم اگر تمام تحریم ها برداشته بشن باز ثروت به سمت خواسته های اونها سوق داده میشه (413138)
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۰۶:۵۶
زمان احمدی نژاد بودجه مملکت صرف مسکن مهر شد صرف ساخت نیروگاه و پالایشگاه و پروژه های عمرانی شد مشکل ایران اختلاس و رانت خواری است (413155)
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۳:۲۵
شما ظاهرا اعداد و ارقام بلد نیستی. درآمد دوره نفتی احمدی نژاد برابر درآمد نفتی از زمان کشف نفت در ایران تا دوره خاتمی بود. هزینه چند تا مسکن مهر و ... در مقابل درآمد اون دوره هیچی نیست. کسی که ما رو به اینجا رسوند همون احمدی نژاد و رفقای بی سوادش بودند که می گفتند تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیست. (413319)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ۱۱:۴۲
مقداریشو مردم با مالیات جبران میکنن
مقداری هم نفت بیشتر وخاک بیشتر
میفروشن
این بهتره از در افتادن با غولهای فساد (413182)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها