به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۱ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب : ۳۷۸۷۶۳
در حمله هوایی شب سال نو میلادی

انهدام ۴۵ پهپاد انتحاری ارتش متجاوز روسیه به اوکراین

گروه بین‌الملل: ارتش اوکراین اعلام کرد که در دور جدید حملات ارتش متجاوز روسیه علیه اوکراین از عصر شنبه تا بامداد روز یکشنبه، یازدهم دی، ۴۵ فروند پهپاد انتحاری ساخت ایران را رهگیری و منهدم کرده است.
انهدام ۴۵ پهپاد انتحاری ارتش متجاوز روسیه به اوکراین
حملات پهپادی و موشکی روسیه به اوکراین در آخرین ساعات سال و سپس در اولین ساعت‌های سال نو میلادی تشدید شد. نیروی هوایی اوکراین تأکید کرد که شماری از «پهپادهای ایرانی» را تا پیش از نیمه‌شب و ۳۵ فروند دیگر را بعد از شروع سال نو شکار کرده است.
در آخرین روز سال ۲۰۲۲ روسیه ۲۰ موشک به اوکراین شلیک کرد که بیشتر آنها هدف پدافند هوایی اوکراین قرار گرفته و تخریب شدند. هدف این موشک‌ها کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین بود. در این روز همچنین نیروهای ارتش اوکراین حملاتی در نزدیکی ۹ منطقه مسکونی را خنثی کردند. این خبر را صبح امروز اول ژانویه خبرگزاری اوکراین‌فرم از قول رییس ستاد ارتش اوکراین اعلام کرد. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته روسیه ۳۱ حمله موشکی و بیش از ۷۰ حمله با موشک‌پران‌های چندتایی به شهرهای اوکراین انجام داده است. زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطق چرنیهیف، سومی، کی‌یف، شملنسکیژ، دونتسک، ساپوریژیا، مایکولاجی و خرسون هدف این حملات قرار گرفته‌اند.
نظر به سابقه کاربرد شمار زیادی از پهپادهای ساخت ایران از سوی ارتش روسیه در حملات هم‌زمان، این احتمال مطرح است که روسیه محموله‌های جدیدی از این پهپادهای ایرانی را دریافت کرده باشد. اوکراین روز ۹ دی نیز از انهدام ۱۶ فروند پهپاد تهاجمی ایرانی در حریم هوایی خود خبر داده بود. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شنبه‌شب گزارش داده بود که ایران تا کنون «۱۷۰۰ پهپاد انتحاری به روسیه منتقل کرده که ۲۵۰ فروند آن در روزهای گذشته بوده است». این گزارش افزود که محموله جدیدی شامل «۳۰۰ فروند» نیز در روزهای آتی از ایران به روسیه خواهد رسید.
 مقامات غربی از جمله بریتانیا نیز موضوع تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه را تأیید کرده و تحریم‌هایی هم علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند. با این حال، جمهوری اسلامی به‌طور رسمی این موضوع را رد کرده و در عین حال برخی مقامات ایرانی به‌طور ضمنی از نقش ایران در تقویت نیروی نظامی مسکو در برابر اوکراین سخن گفته‌اند. به گزارش رویترز، غیر از حملات پهپادی، صدای آژیری که از خطر حمله قریب‌الوقوع موشکی خبر می‌دهد، از ساعات عصر شنبه در تمامی شهرهای اوکراین طنین‌ انداخته بود و ساکنان کی‌یف، پایتخت، به مدت چهار ساعت پیاپی صدای آژیر را می‌شنیدند. وضعیت مشابهی نیز در شهرهای استان جنوبی خرسون و استان ژیتومیر در شمال اوکراین برقرار بود.
به گفته نیروی هوایی اوکراین، روسیه در این حملات ۳۱ فروند موشک شلیک کرد و هواپیماهای جنگی آن نیز ۱۲ بار حریم هوایی اوکراین را نقض کردند. اوکراین که پیشتر ارزیابی کرده بود روسیه در آستانه سال نو حملات به این کشور را گسترش دهد، روسیه را به «ترور در شب سال نو» متهم کرد. وزارت دفاع بریتانیا نیز که تحولات جنگ روسیه علیه اوکراین را روزانه رصد می‌کند، احتمال داده بود که روسیه در آغاز سال نو میلادی با تشدید حملات تلاش کند تا شاید اوضاع میدانی را به سود خود تغییر دهد. ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در پیام سال نو میلادی ابراز امیدواری کرد که کشورش در سال ۲۰۲۳ برنده جنگ باشد اما افزود که پیروزی با دادن بهای سنگین و با کمک متحدین از خارج میسر خواهد بود نه با معجزه.

تقاضای شهردار کی‌یف از آلمان
ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف از آلمان خواسته تا تانک‌های لئوپارد ۲ را در اختیار اوکراین قرار دهد. او در مقاله میهمان روزنامه بیلد چاپ یکشنبه نوشته است: «این امر به طور قطعی به آلمان بستگی دارد که تانک‌های لئوپارد ۲ بالاخره ارسال شوند...بدون این نوع تانک مشکل خواهد بود که اوکراین دیگر مناطق اشغال‌شده را پس بگیرد.» اولاف شولتس صدراعظم آلمان گفته تا زمانی که ارسال این گونه سلاح‌ها در چارچوب تصمیم جمعی متحدان صورت نگیرد، آلمان نیز این کار را نخواهد کرد. این سیاستمدار سوسیال دموکرات تاکید کرده که آلمان "تک‌روی" نخواهد کرد. 
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا گفته مشکلی با ارسال تانک‌های جنگنده آلمانی از نوع لئوپارد۲ و یا سیستم دفاع هوایی پاتریوت به اوکراین ندارد. شهردار کی‌یف همچنین پیش‌بینی کرده که روسیه حملات تازه‌ای را علیه این شهر انجام دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها