به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۲ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۷۸۸۲۸

پیشنهاد تعقیب قضایی پوتین

پیشنهاد  تعقیب قضایی  پوتین
گروه بین الملل: رئیس کارگروه تعقیب قضایی و محاکمه اسلوبودان میلوسویچ، رئیس جمهوری سابق صربستان، می‌گوید ولادیمیر پوتین باید در سال نوی میلادی (۲۰۲۳) به اتهام «جنایات جنگی» محاکمه شود.
جفری نایس گفت:  پوتین به دلیل حملات ارتش روسیه به غیرنظامیان اوکراینی مجرم است.
این وکیل ارشد بریتانیایی از اینکه چرا دادستان‌ها و سیاستمداران کشورش در این باره آزادانه و به روشنی اظهار نظر نکرده‌اند «اظهار تعجب» کرد.روسیه اتهام جنایت جنگی را همواره رد کرده است.
 نایس حملات ارتش روسیه به غیرنظامیان پس از تهاجم به اوکراین در ۲۴ فوریه پارسال را مصداق «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد.
بر اساس قوانین بین‌المللی، «جنایت علیه بشریت» یکی از جدی‌ترین موارد قانون‌شکنی درجنگ محسوب می‌شود.در پیمان‌های بین‌المللی نظیر کنوانسیون ژنو بر خودداری از حمله به غیرنظامیان یا زیرساخت‌های حیاتی تاکید شده است، از این روحملات مکرر روسیه به شبکه برق اوکراین در زمستان، که به شهروندان عادی آسیب می‌رساند، در همین رده طبقه‌بندی می‌شود.
روسیه می‌گوید فقط مراکز نظامی را هدف قرار داده است.جامعه بین‌المللی روسیه را به موارد زیادی از «جنایت علیه بشریت» در حمله به اوکراین متهم کرده‌ است. به گفته دادستان کل کی‌یف بیش از ۶۲ هزار مورد «جنایت جنگی» تاکنون ثبت شده است، از جمله کشته شدن ۴۵۰ کودک.
جفری نایس بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی با «دادگاه بین‌المللی کیفری» همکاری می‌کرد و مدیریت پرونده اسلوبودان میلوسویچ را بر عهده داشت.  میلوسویچ در سال ۲۰۰۲ در لاهه به اتهام ارتکاب جنایت در کرواسی، بوسنی و کوزوو محاکمه شد.رئیس جمهور سابق صربستان که به «قصاب بالکان» شهرت یافته بود در زندان و پیش از صدور حکم دادگاه فوت کرد.
به گفته  نایس هیچ وقت اتهامات ولادیمیر پوتین به این روشنی نبوده است و به جای محاکمه سربازان دون پایه، خود رهبر روسیه باید محاکمه شود.به اعتقاد او این دادگاه حتی می‌تواند «فردا صبح» توسط اوکراینی‌ها به زبان خودشان برگزار شود و نیازی به حضور فیزیکی ولادیمیر پوتین نیست.
مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان در حملات موشکی را تکذیب کرده است اما اخیرا ولادیمیر پوتین اذعان کرد که ارتش روسیه به تاسیسات حیاتی برق اوکراین ضربه زده‌ است. 
برخی از رهبران خارجی، از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر گفته‌ بودند هدف قرار دادن عمدی تاسیسات برق می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد.
دولت اوکراین از رهبران غربی خواسته است امکانات دفاع ضدهوایی بیشتری در اختیارش بگذارند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اخیرا با ارسال سیستم دفاع ضدموشکی پاتریوت در اوکراین موافقت کرد.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها