کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ظهور ستاره دنباله دار عصر یخی در آسمان

12 دی 1401 ساعت 13:47


گروه علمی:براساس بیانیه ناسا یک ستاره دنباله دار که آخرین بار در عصر یخی در آسمان شب زمین ظاهر شده بود، در فوریه ۲۰۲۳ میلادی دوباره در آسمان ظاهر می شود.ستاره دنباله دار مذکور(ZTF) C/۲۰۲۲ E۳ نام دارد و هر ۵۰ هزار سال یکبار مدار آن دور خورشید تمام می شود. این شی آسمانی در یکم فوریه ۲۰۲۳ میلادی از فاصله ۲۶ میلیون مایلی زمین می گذرد.
 

البته از اواسط تا اواخر ژانویه سال جاری میلادی می توان با چشم غیرمسلح آن را دید. ستاره شناسانی که این ستاره دنباله دار را رصد می کردند، مدعی هستند هاله سبز-آبی و دنباله ای طلایی رنگ دارد. نخستین بار برایس بولین و فرانک ماسکی با استفاده از ابزار ZTF در دوم مارس ۲۰۲۲ میلادی E۳ را کشف کردند. از آن زمان تاکنون ناسا بارها از ستاره دنباله دار عکاسی کرده است.

ناسا در پستی درباره ستاره دنباله دار مشهور نوشت: از زمان کشف تاکنون ستاره دنباله دار به میزان قابل توجهی درخشان شده و اکنون از کنارصورت فلکی «تاج شمالی» یاCorona Borealis می گذرد. البته هنوز نور این ستاره دنباله کمتر از آن است که بتوان بدون تلسکوپ رصد شود.البته در ۱۹ دسامبر یک تلسکوپ تصویری از ستاره دنباله دار ثبت کرد که هاله سبز رنگ آن و دنباله کوتاه آن را نشان می دهد.


کد مطلب: 378936

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/378936/ظهور-ستاره-دنباله-دار-عصر-یخی-آسمان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir