کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گنجینه‌های طلا و نقره که در ۲۰۲۲ کشف شدند

12 دی 1401 ساعت 14:17


گروه فرهنگی: ۱۰ گنیجینه شگفت‌آور طلا و نقره‌ که قدمت برخی از آن‌ها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، از جمله مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسان در سال ۲۰۲۲ هستند.به گزارش ایسنا ، در طول قرن‌ها، مردم طلا و نقره را به جواهرات، سکه‌ها و دیگر اقلام خیره‌کننده تبدیل کرده‌اند. برخی از این اشیاء درخشان در گورها دفن شده‌ و یا گم شده‌اند، اما باستان‌شناسان صد یا هزاران سال بعد، آن‌ها را حین کاوش باستان‌شناسی کشف کردند. برخی از این اشیاء تاریخی حتی به طور اتفاقی توسط مردم عادی کشف شدند. در ادامه ۱۰ اکتشاف خارق‌العاده گنجینه در سال ۲۰۲۲ را مشاهده می‌کنید:
 

۱. حلقه وایکینگی
زمانی که زنی در نروژ بسته‌ای از جواهرات ارزان‌قیمت را در یک حراجی آنلاین خرید، انتظار داشت با چند شیء جالب مواجه شود. در عوض، او چیز کاملا متفاوت‌تری را پیدا کرد: یک حلقه وایکینگ طلایی بزرگ که از رشته‌های فلزی پیچ خورده ساخته شده بود. زن، انگشتر را به باستان‌شناسان نشان داد و آن‌ها با توجه به سبک حلقه، آن را قدمت‌گذاری کردند. به گفته باستان‌شناسان، احتمالاً یک رئیس قدرتمند وایکینگ‌ها بیش از ۱۰۰۰ سال پیش مالک این حلقه بوده است.

۲. سکه‌هایی طلایی که در آشپرخانه کشف شدند
یک بازسازی معمولی آشپزخانه به یک اکتشاف ارزشمند منجر شد؛ مجموعه‌ای از سکه‌های طلا که در زیر تخته‌های چوبی خانه‌ قرن هجدهمی واقع در بریتانیا مخفی شده بودند. این مجموعه سکه‌ها شامل بیش از ۲۶۰ سکه طلا متعلق به سال‌های ۱۶۱۰ تا ۱۷۲۷ میلادی است و ارزش این مجموعه حدود ۲۹۰.۰۰۰ دلار تخمین زده می‌شود.

۳. سکه‌های طلا بیزانسی
باستان‌شناسان ده‌ها سکه بیزانسی و سایر آثار تاریخی ارزشمند را در دیوار باستانی واقع در یکی از ذخیرگاه‌های طبیعی فلسطین اشغالی کشف کردند. این مجموعه سکه‌ها توسط امپراتوری بیزانس و در دوران حکومت امپراتور «فوکاس» (۶۰۲ تا ۶۱۰ میلادی) و امپراتور «هراکلیوس» (۶۱۰ تا ۶۴۱ میلادی) ضرب شده‌اند. تمامی این سکه‌ها از طلای خالص ساخته شده‌اند، این نوع سکه‌ها در دوران بیزانسی (۳۳۰ تا ۱۴۵۳ میلادی) به عنوان پول رایج مورد استفاده قرار می‌گرفتند
.
باستان‌شناسان معتقدند قدمت این سکه‌ها به دوران فتح قلمرو امپراتوری بیزانس در فلسطین توسط مسلمانان بازمی‌گردد. بیشتر این سکه‌ها به دوران حکومت امپراتور «هراکلیوس» تعلق دارند و نکته جالب درباره سکه‌های این دوره این است که در سال‌های ابتدایی حکومت «هراکلیوس» فقط چهره او روی سکه‌ها نقش می‌بست، این درحالی است که با گذشت چند سال تصویر پسرانش نیز به سکه‌ها اضافه شدند.

۴. کشف سکه‌هایی در نزدیکی معبد مصری
باستان‌شناسان در مصر گنجینه‌ای از سکه‌های تاریخی طلا و نقره متعلق به دوره‌های مختلف حکومت‌های اسلامی را در نزدیکی یک معبد کشف کردند. باستان‌شناسان علاوه‌بر مجموعه‌ای از سکه‌های اسلامی، ‌بخش‌هایی از قالب‌های سکه که برای ضرب سکه مورد استفاده قرار می‌گرفتند را به همراه یک وزنه بزرگ کشف کردند. گمان می‌رود از این وزنه بزرگ برای اندازه‌گیری وزن سکه‌ها استفاده می‌شده است.

کشف این مجموعه سکه‌های باستانی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه نشان می‌دهد در این مکان یک کارگاه ضرب سکه وجود داشته است. در نتیجه فعالیت باستان‌شناسان یک سکه طلا متعلق به دوران حکومت «معزالدین‌الله»، یکی از خلفای فاطمی و ۲۸۶ سکه نقره متعلق به دوران حکومت ۱۹ پادشاه‌هان دودمان «مملوک‌ها» نیز از زیر خاک بیرون کشیده شد.همچنین چند سکه‌ خارجی، از جمله یک سکه که در ارمنستان ضرب شده، به همراه چند سکه مس و برنز دوران امپراتوری عثمانی‌ها نیز در این مکان کشف شده است.

۵. نقاب طلا
باستان‌شناسان حین تحقیقات در مقبره  ۳۰۰۰ساله یک اشراف‌زاده که در مرکز چین واقع شده است به بقایای یک نقاب طلا مخصوص مراسم خاکسپاری دست یافتند. این نقاب در اندازه‌ای ساخته شده است که صورت یک انسان بالغ را می‌پوشاند.

۶. گردنبند طلا و سنگ
یکی از کاوش‌های باستان‌شناسان در انگلستان به کشف گردنبند ۱۳۰۰ ساله پر نقش و نگاری منجر شد که با استفاده از طلا و گوهر ساخته شده است. کاوشگران این گردنبند را در مقبره یک زن عالی‌رتبه قرون وسطایی کشف کردند.این گردنبند که باستان‌شناسان از آن به عنوان "یک اثر تاریخی کمیاب" یاد می‌کنند، از ۳۰ مُهره تشکیل شده است. این مُهره‌ها با استفاده از سکه‌های رومی، ‌طلا، سنگ، ‌شیشه و گوهر ساخته شده‌اند.  

۷. سکه طلا تصویرگر امپراتور روم
در سال ۲۰۲۲ باستان‌شناسان یک سکه طلا بسیار نادری را کشف کردند که چهره یکی از امپراتورهای کشته‌شده رومی روی آن نقش بسته است.این سکه که در مجارستان کشف شده است به قرن سوم میلادی تعلق دارد و چهره «ولوسیانوس» امپراتور رومی که به همراه پدرش به مدت دو سال حکمرانی می‌کرد را به تصویر می‌کشد.
 از آنجایی که مدت حمکرانی «ولوسیانوس» بسیار کوتاه بود، کشف سکه‌هایی که چهره او را به تصویر بکشند نیز به ندرت اتفاق می‌افتد. هنوز مشخص نیست که این سکه طلا به چه کسی تعلق دارد، اما با توجه به این‌که این سکه تنها سکه‌ای است که در مکان مورد نظر کشف شده است، انتظار می‌رود صاحب آن این سکه را گم کرده باشد.این سکه طلا حدود ۵.۶ گرم وزن دارد و در فاصله بین ۲۵۱ تا ۲۵۳ میلادی تولید شده است. روی یک وجه از این سکه، چهره امپراتوری با ریش و تاج وجود دارد و روی سمت دیگر «لیبرتاس» نماد آزادی دیده می‌شود.

۸. کمربند طلا
یک کشاورز در جمهوری چک به طور اتفاقی ورقه مچاله‌شده‌ای از جنس طلا کشف کرده است که باستان‌شناسان معتقدند بخشی از یک کمربند چرمی متعلق به عصر برنز است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش خلق شده است. این شیء ۴۹ سانتی‌متر طول، ۹ سانتی‌متر عرض و ۵۶.۵ گرم وزن دارد.  این کمربند از آلیاژ فلزی نازک با ترکیب بیش از ۸۴ درصد طلا، کمتر از ۱۵ درصد نقره و رگه‌هایی از عناصر دیگر، مانند مس ساخته شده است. صنعتگران سطح این کمربند را با مجموعه‌ای از پنج دایره متحدالمرکزِ بزرگ و دایره‌های متحدالمرکز کوچکتر تزئین کرده‌اند.

۹. انگشتر طلا مصری
کاوش باستان‌شناسان در گورستان «عمارنه» واقع در مصر به کشف زیورآلات تاریخی، از جمله انگشتر طلا منجر شد. این زیورآلات یک گردنبند متشکل از مٌهره‌های گلبرگ‌شکل و سه انگشتر طلا را شامل می‌شوند که در گور یک زن دفن شده بودند. روی یکی از انگشترها که به همراه این زن کشف شده است، تصویری از «بِس»، ‌ ایزد محافظ زنان، کودکان و زایمان مصریان باستان نقش بسته است. «بِس» با گذشت زمان در بین مصریان‌باستان به عنوان محافظ تمام خوبی‌ها و دشمن تمام شرارت‌ها شناخته شد.

۱۰. کشف تصادفی یک سکه مهم
تصویر بسیار کمی از چهره «شارلمانی»، یکی از امپراتورهای روم وجود دارد که در طول دوران حیات او خلق شده‌اند، اما هیچ‌یک از این تصاویر روی یک سکه ۱۲۰۰ساله نقش نبسته‌ است.این سکه ۱۲۰۰ ساله نقره نادر که تصویر «شارلمانی» امپراتور روم روی آن نقش بسته است، در فرانسه کشف شد. این سکه که روی آن یکی از معدود تصاویر به‌جای‌مانده از «شارلمانی» وجود دارد، بلافاصله از یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین سردرآورد و مسیر آن در نهایت به موزه‌ای در آلمان منتهی شد. این سکه زمانی کشف شد که مردی در فرانسه در پی کمبود بودجه کافی برای ساخت خانه به سراغ مجموعه سکه‌ای که از پدربزرگش به ارث برده بود رفت و این سکه را در بین آن‌ها کشف کرد و آن را در یک وب‌سایت به فروش گذاشت. گروهی از کارشناسان تاریخ و باستان‌شناسی موزه‌ای در آلمان با مشاهده این سکه در وب‌سایت خرید و فروش آنلاین، این اثر را به عنوان یکی از سکه‌های تاریخی «شارلمانی» شناسایی کردند.

«شارلمانی» که با نام «کارل بزرگ» هم شناخته می‌شود، پادشاه فرانک‌ها بود و نخستین فرمانروایی محسوب می‌شد که پس از سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم میلادی، اروپای غربی و اروپای مرکزی را متحد کرد. فقط ۵۰ مورد از سکه‌های نقره متعلق به دوران حکومت «شارلمانی» وجود دارد که تصویر چهره او روی آن‌ها نقش بسته است. روی بیشتر سکه‌های به‌جای‌مانده از این دوران فقط نام این امپراتور وجود دارد.


کد مطلب: 378952

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/378952/گنجینه-های-طلا-نقره-۲۰۲۲-کشف-شدند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir