به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۷۹۴۹۴

اعزام شناور مجهز به سلاح‌های مافوق صوت

اعزام شناور مجهز به سلاح‌های مافوق صوت
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه،  یک ناوچه مجهز به سلاح‌های پیشرفته مافوق‌ صوت را به آب‌های اقیانوس اطلس اعزام کرد.
به گفته کارشناسان، یکی از اهداف این اقدام پیام روسیه به غرب است که در جنگ اوکراین کوتاه نخواهد آمد.
آمریکا، روسیه و چین در توسعه و تولید سلاح‌های مافوق صوت در حال رقابت هستند. این تسلیحات با توجه به قدرت مانور بالا و سرعت بیش از پنج برابر صوت، نقش مهمی در رقابت‌های تسلیحاتی دارند.
 پوتین در یک گفت‌وگوی ویدئویی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، و ایگور کروخمال، ناخدای ناوچه که به نام يک دریاسالار ناوگان اتحاد شوروی «گورشکوف» نامگذاری شده است، گفت: این شناور به جنگ‌افزارهای مافوق صوت زیرکون (تسیرکون) مجهز است.
رئیس‌جمهور روسیه افزود: «شناور این بار به زیرکون، جدیدترین موشک‌های مافوق صوت، مجهز است. مطمئن هستم که چنین سلاح‌های نیرومندی به خوبی از روسیه در برابر تهدیدهای بالقوه خارجی محافظت خواهد کرد». پوتین افزود: هیچ کشور دیگری در جهان «تسلیحاتی شبیه به این» ندارد.
با گذشت بیش از ده ماه از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ دیده نمی‌شود، و اکنون به یک نبرد فرسایشی با اتکا به حملات مداوم توپخانه و موشک‌انداز بدل شده که از دو طرف هزاران قربانی گرفته است.روسیه در جنگ اوکراین از موشک‌های مافوق صوت کینژال نیز استفاده کرده که سرعت آن بیش از دو هزار کیلومتر در ساعت و قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.
موشک‌های زیرکون و آوانگارد که در سال ۲۰۱۹ عملیاتی شدند مهمترین جنگ‌افزارهای مافوق صوت ارتش روسیه هستند.از نگاه روسیه، نقش اصلی این جنگ‌افزارها رخنه در سپر دفاع ضد موشکی آمریکاست که ولادیمیر پوتین در گذشته هشدار داده که ممکن است یک زمانی بتواند موشک‌های حامل سلاح‌های هسته‌ای روسیه را منهدم کند.
سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت: ناوچه «گورشکوف» پس از اقیانوس اطلس به اقیانوس هند می‌رود و سپس راهی دریای مدیترانه خواهد شد.او افزود: «این شناور مجهز به موشک‌های زیرکون قادر است علیه دشمن در سطح دریا و یا روی زمین حملات بسیار دقیق و قدرتمندی انجام دهد».
وزیر دفاع روسیه اضافه کرد که این موشک‌ها با برد بیش از هزار کیلومتر و سرعتی حدود ۹ برابر سرعت صوت بر تمامی سامانه‌های دفاع ضد موشکی در جهان برتری دارند.
او افزود که ماموریت اصلی ناوچه «گورشکوف» مقابله با تهدیدها علیه روسیه و «حفظ ثبات و صلح منطقه‌ای در همکاری با کشورهای دوست است».گزارش اخیر بخش تحقیقات کنگره آمریکا در مورد جنگ‌افزارهای مافوق صوت خاطرنشان می‌کند که اين نوع جنگ‌افزارهای روسیه و چین برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی و تولید شده‌اند.به‌دلیل قدرت مانور این نوع موشک‌ها، محاسبه هدف آن‌ها در مقایسه با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بسیار دشوارتر است.
بر اساس گزارش بخش تحقیقات کنگره آمریکا، علاوه بر چین، روسیه و آمریکا چند کشور دیگر از جمله فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی نیز در حال توسعه جنگ‌افزارهای مافوق صوت هستند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها