کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فقط گلایه کافی نیست، بگویید چه کنیم!

15 دی 1401 ساعت 18:35


گروه سیاسی:یک نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی در رابطه با انتقادات مراجع تقلید در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی از شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشت مردم و شدت گرفتن مشکلات در این حوزه، گفت: فقط گلایه کافی نیست، انتظار است که حوزه‌های علمیه نظرات خود را برای مسائل جدید ذکر کنند؛ ما اکنون یک موضوعات جدید داریم که بر مبنای آن‌ها باید تصمیم بگیریم.

به گزارش ایلنا، فریدون عباسی ادامه داد: مثلاً موضوعات اقتصادی، یعنی اصلا فرض کنید شرایط تحریم برقرار است خب ما باید چه کار کنیم؟ آیا این‌ها درباره بهره بانکی یک‌ نظر متقن دارند؟ آیا در حوزه‌ها به نظر واحد می‌رسند که اگر اقتصاد بخواهد بچرخد، نرخ سود بانکی باید چقدر باشد؟ آیا بانکداری ما اسلامی است یا نه؟
وی عنوان کرد: این‌ها باید از کجا بیرون بیاید؟ این‌ها را ما انتظار داریم از حوزه علوم انسانی استخراج شود و حوزه علمیه هم یک بخش از علوم انسانی است. بالاخره فقط انتقاد کردن کافی نیست باید بگویند اگر اشکالی وجود دارد چطور حل شود.عباسی در پاسخ به این سوال که «برخی مراجع چند بار در بعضی موارد برای مثال در خصوص جریمه تاخیر اقساط بانکی نظر داده‌اند اما چندان توجهی نشده است، آیا پذیرش و استقبالی نسبت به نظر حوزه علمیه در ساختار تصمیم گیری و اجرایی وجود دارد؟»، گفت: الان مقام معظم رهبری سال‌هاست کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند، فقط در همین علم اقتصاد و حوزه بانکداری چقدر بحث و صحبت شده است؟ آیا در دانشگاه اساتید و دانشجویان محترم تلاش داشتند که در این حوزه بحث و گفت‌وگو کنند؟ اگر شده است نتیجه چه بوده و اگر کسی مانع از بحث و تبادل نظر شده چه کسی بوده؟
وی افزود: بحث به صورت تک مورد الان نداریم، مثلا جریمه بانکی یا موارد چنینی در جزئیات است، ما اول باید کلیت یک موضوع را حل کنیم و بعد وارد جزئیات آن شویم. نظریه یک بحث است بعد مدل و روش اجرا یک بحث دیگر است که روش اجرا در مجلس و دولت تصویب می‌شود.
نماینده کازرون در مجلس ادامه داد: الان مراجع محترم از دولت بخواهند که نظریه اقتصادی خود را ارائه دهد، که دولت محترم الان شما کاپیتالیستی فکر می‌کنی؟ کمونیستی نگاه می‌کنی؟ ترکیبی هستی؟ سوسیالیستی هستی، اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنی؟ مثلاً اگر می‌گویید دولت رفاه، تعریف از رفاه چیست؟ ما می‌گوییم مراجع این را از دولت بخواهند تا ما که در مجلس هستیم به وزرا بگوییم که می‌خواهید چگونه این نظریه را اجرا کنید و بعد تصمیم به رای بگیریم.
وی تصریح کرد: ما کارمان درست نیست، ما در انتخاب نماینده درست عمل نمی‌کنیم، در انتخاب وزرا درست عمل نمی‌کنیم و الان بعد از ۴۳ سال تجربه و مشق دموکراسی که برمبنای جمهوری اسلامی داشتیم باید بازنگری‌های لازم را با منطق و عقل داشته باشیم و از اسلام هم دور نشویم و برویم الگوهای غربی بیاوریم. بلکه براساس تجربه‌هایی که داشتیم باید الگوی خود را کامل کرده و ایرادات را رفع کنیم.


کد مطلب: 379565

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/379565/فقط-گلایه-کافی-نیست-بگویید-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir