به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۳۷۹۵۹۱

قیمت گاز در اروپا در عرض یک ماه نصف شد

قیمت گاز در اروپا در عرض یک ماه نصف شد
گروه اقتصادی: قیمت عمده فروشی گاز طبیعی در اروپا در نخستین روز کاری سال جدید میلادی به پایین‌ترین سطح خود از زمان حمله روسیه به اوکراین رسید که به نظر می‌رسد به دلیل زمستان نه چندان سردی باشد که امکان ذخایر سوخت را فراهم کرده است.این کاهش شدید حتی پنج برابر ارزان‌تر از ماه اوت تخمین زده شده است. البته که با این حال، تحلیلگران نسبت به غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار برای ماه‌های آینده هشدار داده‌اند.

قیمت گاز قبل از جنگ در اوکراین هم شروع به افزایش کرده بود، اما از ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ به یکباره پرواز کرد. بسته شدن چندین خط لوله گاز بین روسیه و اروپا باعث رشد قیمت‌ها شد، چرا که به مراتب گاز کمتری به این قاره سبز می‌رسید.گازپروم روز دوشنبه اعلام کرد که صادرات گاز این شرکت به اتحادیه اروپا و سوییس در سال ۲۰۲۲، ۵۵ درصد کاهش یافته است.
 
براساس برآورد «تری براس»، تحلیلگر بازار انرژی، شرکت گازپروم سال ۲۰۲۲، ۶۲ میلیارد مترمکعب گاز به اروپا تحویل داده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱، ۱۳۸ میلیارد مترمکعب بوده است.حالا این سوال پیش آمده که چرا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است؟ اولین دلیلش این است که اروپا در تابستان گذشته مخازن خود را تا حد زیادی پر کرده بود. دلیل دوم هم پاییز نسبتا معتدلی بود که در نهایت باعث شد خانوارها و کسب و کارها به طور داوطلبانه مصرف خود را کاهش دهند.مصرف کمتر باعث شد که ذخایر بیشتری برای شروع سال جدید باقی بماند و نیاز کمتری به خرید گاز در سال ۲۰۲۳ رقم بخورد. از طرفی هم نرخ پر شدن ذخایر گاز اروپا روز دوشنبه به ۸۳.۳ درصد رسیده است.

خبر خوبی که روی قیمت برق تاثیر می‌گذارد
قیمت گاز روی قیمت برق تاثیر می‌گذارد چرا که بسیاری از نیروگاه‌های اروپایی برای تولید برق، گاز می‌سوزانند. در فرانسه قیمت عمده فروشی برق برای تحویل در سال ۲۰۲۳ که در پایان ماه اوت از هزار یورو در مگاوات ساعت فراتر رفته بود، روز جمعه به ۲۴۰ یورو کاهش یافت که کمترین میزان از ماه آوریل به شمار می‌رود.

تحلیلگران نسبت به آینده بسیار محتاط هستند. از نگاه آنها همه‌چیز به تصمیم ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در مورد جریان گاز به اروپا بستگی دارد. روسیه می‌تواند گاز کمتری به اروپا بفرستند یا همچنان می‌تواند در جهت منافعش و همراه کردن بعضی از کشورهای اروپایی با خود، صادرات گاز به آنها را گزینشی اعمال کند. این همان روندی است که برخی از دانشگاهیان آن را «اصل عدم قطعیت کرملین» می‌نامند که در نهایت وحدت اروپا را آزمایش خواهد کرد. با تمام این احتمالات اگر اروپا حداقل ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از روسیه وارد نکند، پر کردن مخازن در تابستان امسال مشکل خواهد بود و احتمالا قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.
 
کاهش قیمت گاز به نفع مصرف‌کنندگان است؟
تغییرات قیمت در عمده‌فروشی به طور مستقیم روی صورتحساب مصرف‌کنندگان منعکس نمی‌شود. دلیلش هم ساده است. در این دوره زمانی که قیمت‌ها از روزی به روز دیگر ممکن است با جهش مواجه شوند، تامین کنندگان برق به راحتی قیمت‌های خود را پایین نمی‌آورند و به نوعی نوسان و اختلاف قیمتی را لحاظ نمی‌کنند. بنابراین افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌های تنظیم شده گاز که برای اول ژانویه در نظر گرفته شده بود، همچنان بر قوت خود باقی می‌ماند.
 
اگر ژانویه با سرمای شدیدی همراه باشد، قیمت‌ها قطعا افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند که مسایل ژئوپلیتیکی همچنان باقی است. باید دید که ولادیمیر پوتین در مورد صادرات گاز به اروپا چه تصمیمی خواهد رفت و سایر تامین‌کنندگان مانند نروژ چه کاری انجام خواهند داد. از طرفی هم کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره سقف قیمت خرید گاز از روسیه با مبلغ ۱۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت به توافق رسیده‌اند که برای کشورهای صادرکننده گاز به اروپا چندان خوشایند نیست. به این ترتیب باید دید در چند ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد که می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیر گذار باشد.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: قیمت گاز اروپا

۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۲:۵۸
قراربود ما میوه های فصل سر د اروپا را بچینیم ، ظاهرا میوه ای در کار نیست. (413795)
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۸:۰۵
قابل توجه اون عوام و رانت‌خوارنی که هیزم و ذغال برای اروپا جمع می کردند.شما چقدر بدبخت و بیچاره هستید که از رنج انسانها در زمستان خوشحال شدید،ولی این را بدونید که خدا با انسانهای خوب است،راستی میلیون ها پناهجو و بی خانمان را چه کشورهایی پناه داد،اروپا یا کشورهای مسلمان؟؟؟ (413849)
dayani
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۲۳:۱۹
سراب زمستان سخت اروپا، سراب سازان خیال می کنند آنها از عقلشان برای حل مشکلات استفاده نمی کنند و با بهانه تقصیر این یا آن است زحمت اندیشه حل مشکل را بخود نمی دهند. زهی خیال باطل. (413939)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها