به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : ۳۷۹۶۰۷
حال ناخوش سمساری ها؛ اکثریت تعطیل شده‌اند

حضور باقدرت دلالان در سایت‌های اجناس دست دوم

حضور باقدرت دلالان در سایت‌های اجناس دست دوم
گروه اقتصادی: تورم و گرانی در بازار مردم را به خرید کالا‌های دست دوم وادار کرده تا جایی که برخی از نوعروسان برای خرید جهیزیه خود به جای گشت و گذار در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، به سراغ سمساری‌های سطح شهر و سایت‌های آنلاین می‌روند.به گزارش اقتصاد 24، بازار خرید کالای دست دوم بیش از دو سال است که حسابی داغ شده، اما امسال با توجه به افزایش چند صد برابری قیمت‌ها مردم کمتر اجناس مورد نیاز خانه خود را تعویض می‌کنند بلکه به تعمیر همان لوازم مصرفی خانگی خود بسنده کرده و تا حد امکان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

 موضوع دیگر حذف واسطه‌ها در بازار اجناس دست دوم سطح شهر است. سمساری‌های سطح شهر جزء صنوف قدیمی به حساب می‌آیند، اما امروز با توجه به فعال شدن سایت‌های فروش اجناس دوم در فضای مجازی دیگر مجالی برای فعالان این رسته شغلی در کوچه و خیابان‌ها نیست.مردم ترجیح می‌دهند در صورت نیاز به فروش و یا خرید کالای دست دوم سری به این سایت‌ها بزنند و خریدار و فروشنده وارد معامله شوند تا شاید قیمت اثاثیه دست دوم برای خریدار کمتر و برای فروشنده مناسب‌تر شود. هرچند برخی سمساری ها، واحد‌های صنفی خود را به صنف دیگری منتقل کرده و عمده فعالیت خود را به فضای مجازی کوچ داده اند.

تورم در بازار کالای دست دوم
داود عبداللهی فرد، رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان تهران دلیل کاهش خرید و فروش در بازار صنوف سمساری را چنین بیان کرد: کاهش قدرت مردم به دنبال تورم بیش از سال‌های گذشته باعث شده که اجناس کمتر از خانه‌ها به سمساری‌ها فروخته شود چراکه خانواده‌ها برای جایگزین کردن اثاثیه منزل باید رقم چندین برابر را تقبل کنند که این از قدرت مالی آن‌ها بیشتر است.

به گفته عبداللهی فرد، لوازم خانگی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصد گران شده و مردم برای جایگزین کردن لوازم مورد نیاز خانه خود باید رقم‌های بالایی را بپردازند که متأسفانه از قدرت خرید مردم دور است.این فعال صنفی ادامه داد: تورم در بازار اجناس و اثاثیه دست دوم به اندازه‌ای رشد داشته که مردم کمتر برای خرید، این بازار را انتخاب می‌کنند و بیشتر خریداران به دنبال کالا‌های خارجی هستند.

وی تصریح کرد: اینکه مردم کالای دست دوم خارجی را برای خرید انتخاب می‌کنند به دلیل کیفیت بالا، زیبایی و نزدیکی قیمت‌ها به اثاثیه ایرانی است و آن‌ها معتقدند اگر قرار باشد جنس دست دوم را گران خریداری کنند، بهتر است کالای کهنه خارجی را بخرند.عبداللهی فرد در پاسخ به این سوال که سمساری‌ها چه برنامه‌ای برای ادامه فعالیت خود با توجه به رونق خرید و فروش اجناس در فضای مجازی دارند؟ گفت: امروز سایت‌های آگهی قدرت پیدا کرده اند و به راحتی به دنبال خرید و فروش کالا‌ی دست دوم هستند همین موضوع باعث تعطیلی بیشتر واحد‌های صنفی شده است.

بازار گران کالای دست دوم
چند سالی است که به دنبال افزایش قیمت‌ها به ویژه در بخش لوازم خانگی، مشتریان خرید لوازم دست دوم زیاد شده و به دنبال آن آگهی‌های خرید و فروش یخچال ساید بای ساید دست دوم در برنامه‌های فروش اینترنتی لوازم دست دوم زیاد شده است.از یخچال فریزر ساید بای ساید ۸۵ میلیون تومانی و یخچال فریزر ۶۱ میلیون تومانی برند‌های خارجی تا آگهی یخچال‌های دست دوم برند‌های تولیدی کره، ژاپن و آلمان، از جمله نمونه‌های خرید و فروش لوازم خانگی دست دوم در فضای مجازی است که نشان می‌دهد لوازم خانگی خارجی دست دوم در راه رقابت با کالای ایرانی باز هم پیشتاز است.یکی از فعالان بازار لوازم خانگی دست دوم در سمساری های آنلاین در این رابطه  گفت: امروز مردم برای سهولت در خرید و فروش به سراغ سایت‌ها می‌روند و سمساری‌های مجازی جایگزینی مناسب صنوف فعال در سطح شهر شده اند.
 
مردم به دنبال خرید کالای دست دوم خارجی
به گفته این فروشنده، این روز‌ها به دلیل افزایش مهاجرت، مردم اجناس تقریباً نو خود را برای فروش در سایت‌ها، آگهی می‌کنند. رقابتی که در این فضا ایجاد شده بیشتر خریداران را ترغیب به خرید و فروش کالا‌های دست دوم می‌کند.این فعال فضای مجازی ادامه داد: هرچند بیشتر کالا‌های آگهی شده در سایت‌ها دست دوم است، اما قیمت‌ها به اندازه کالای نو ایرانی قیمت گذاری می‌شود و توجیه این قیمت‌ها نیز به دلیل افزیش بیش از ۲۵۰ برابری نرخ لوازم خانگی در بازار مصرف است.به گفته این فروشنده، گرانی به بازار کالای دست دوم رسیده و رقابت سختی بین کالای خارجی دست دوم با کالای ایرانی نو به وجود آمده است. برخی دلالان با خرید ارزان‌تر از فروشنده اقدام به تعمیر جزئی کالا کرده و با قیمت چند برابر برای فروش همان کالا وارد فضای سایت‌های فروش شده و به اصطلاح بازار را دست می‌گیرند.

۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۰۹:۰۱
با سلام،
خواهش ميكنم يك تحقيقات و گزارش هم در مورد كسب و كار تعميرات لوازم خانگى ارائه بدهيد. تعدادشان در سطح شهر (تهران) روز به روز بيشتر مى شود، و به نظر مياد مسؤلان هيچ گونه نظارتى بر آنان ندارند، چون بسيارى از آنان فاقد دانش فنى و اعتبار هستند و فقط افرادى سود جو بيش نيستند! شخصاً چندين بار براى تعمير لوازم خانگى منزلم به چند تا از آنها مراجعه كردم، و پس از دريافت مبلغ بسيار بالا قبل از شروع كارشان، لوازم را تحويل مى دهند كه يا كاملاً تعمير نشده و يا چند روز بعد مجدداً از كار افتاده!!! تشكر. (414002)
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۱:۳۵
کشور کلا دست دلالانه توو هر صنفی.واقعا جای تاسفه با این مملکت داری (414042)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها